/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
farvefilm
Fra : Flemming
Vist : 2410 gange
50 point
Dato : 31-03-02 13:47

Hvornår blev de første farvefilm lavet?

Kommentar
Fra : pcm1203

Dato : 31-03-02 17:02

Kodak og Agfa præsenterede hhv Kokakcrome og Agfacolor til farvediapositiver i 1936 mens negativ film til papirbilleder blev markedsført af Agfa i 1950 og Kodak i 1958, men samtidig kom farvefilmen Ferraniacolor på markedet i 1952 og Anchocrome i 1958.

Kommentar
Fra : pcm1203

Dato : 31-03-02 17:07

Kodak og Agfa præsenterede hhv Kokakcrome og Agfacolor til farvediapositiver i 1936 mens negativ film til papirbilleder blev markedsført af Agfa i 1950 og Kodak i 1958, men samtidig kom farvefilmen Ferraniacolor på markedet i 1952 og Anchocrome i 1958.

Kommentar
Fra : Flemming

Dato : 31-03-02 17:45

så de første var i 1936 eller hva??

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-03-02 17:32

"Flemming" <Flemming.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:zwCp8.3834$567.220090@news000.worldonline.dk...
> Hvornår blev de første farvefilm lavet?stId) values(%d, '%s')
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Jeg har set farvefilm der lå helt tilbage til i slutningen af 20´erne.
Det kan man bla beundre på Odense filmene. Jeg troede først at det var noget
fra omkring 50´erne indtil speakeren nævnte at det var fra slutningen af
20´erne.
Og det var privat optagelser.
Imponerende at det allerede fandtes i 20´erne, men det var vist nok pisse
dyrt
at fremstille.

Mvh
Rhythm

Accepteret svar
Fra : pcm1203

Modtaget 50 point
Dato : 31-03-02 19:59

Mit svar omhandler film til fotoapparater

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-03-02 23:15

Flemming skriver:

> Hvornår blev de første farvefilm lavet?stId) values(%d, '%s')
> -------------------
> Måske var det værd at besøge WideScreen museets Farvefilm-afdeling på

http://www.widescreenmuseum.com/oldcolor/index.htm

Hvis I ikke kender stedet, er der noget at glæde sig til.

JC

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-04-02 01:31

"Flemming" <Flemming.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:zwCp8.3834$567.220090@news000.worldonline.dk...
> Hvornår blev de første farvefilm lavet?stId) values(%d, '%s')
>
> --
Allerede tideligt i filmens historie hånd farvede filmen, hvilket har taget
utroligt lang tid, idet hvert eneste frame skulle farvelægges i hånden.
Samtidigt skulle det gøres for hver eneste kopi af filmen, hvilket betød, at
det ikke var noget der blev brugt ofte. Men det blev brugt til visse store
film.
Andre måde at farvelægge en film, var enten toning, hvor man med kemekalier
sørgede for at det mørke på filmen fik en anden farve. Ellers kunne man
bruge tinting, hvor man dyppede hele strimelen i noget farve, så de lyse
område fik denne farve. Både tinting og toning skulle gøres for hver kopi,
men da det kunne gøres for en hel strimmel af gangen, var det meget
hurtigere end håndfarvning.

En del af den tidelige udgave af Nordisk Film tjente mange af sine penge på
at farvelægge især amerikanske film til det europæiske markede. Dette
foregik i Frihavnen for at slippe for told og ligende.

I løbet af tyverne arbejdede Technicolor på en tofarvning process, der blev
brugt i enkelte film, men farverne var aldrig særligt gode. I starten af
30'erne opfandt de et kamera, hvor en prisen fik splitte lyset op i tre
forskellige dele. Hver del blev så brugt til at eksponere hver sin
sort-hvide film. Delen kunne så hver for sig farves i de tre primær farver
(Blå, rød og grøn)
Denne teknik blev første gang brugt i Disneyfilmen Flowers and Trees i 1932
og i 1935 kom kortfilmen La Cucarache, som blev den først spillefilm i
"rigtige farver" senere samme år kom spillefilmen Becky Sharp, som blev den
første spillefilm i farver.

Da det var meget dyrere at filme i farver, blev det især brugt på store
film, som kunne trække mange folk i biografen. Lidt ligesom computereffekter
for et par år siden.

Årstallene og filmtitlerne er hentet fra Film History An introduction af
David Bordwell og Kirstin Tompson, og de har mest kigget på den ameriskanske
filmindustri, så der kan godt have været europæiske firmaer som har været
hurtigere.

mvh Magnus

Godkendelse af svar
Fra : Flemming

Dato : 01-04-02 09:17

Tak for svaret pcm1203. og til alle i andre!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 20:12

Magnus wrote:

> Denne teknik blev første gang brugt i Disneyfilmen Flowers and Trees
> i 1932 og i 1935 kom kortfilmen La Cucarache, som blev den først
> spillefilm i "rigtige farver" senere samme år kom spillefilmen Becky
> Sharp, som blev den første spillefilm i farver.

Hvordan kan det være at jeg har hørt en historie om, at det var Wizard of Oz
der var den første film i farver? At farverne kom midtvejs i filmen, og folk
blev bedt om ikke at røbe hemmeligheden til andre... det kan nu godt bare
være en vandrehistorie, men sød er den da...

Jacob