/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Antal sæder i en bil på gule plader
Fra : JulianeNielsen
Vist : 3399 gange
20 point
Dato : 21-01-04 15:33

Er der nogen, der ved, om det er muligt og også tilladt at udskifte passagersædet i en Ford Sharon med to sæder? Så man får mulighed for at sidde tre personer i bilen. Eventuelt sætte et klap-sæde op bagi vognen?

Venlig hilsen

Juliane Nielsen

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 21-01-04 15:39

Der findes biler med tre sæder og hvis det ikke generer føreren af bilen, må man gerne sidde tre foran!
Det med klapsædet bagi, er fy-fy-skamme, da pladsen bag sæderne i en gulpladebil, kun er til gods.
Ellers tror jeg ikke, der var nogen grund til gulpladebiler, i DK, hvis alle bare satte sæder op bagi, efter godtbefindende!!!

Gert

Accepteret svar
Fra : emmofinn

Modtaget 30 point
Dato : 21-01-04 15:51

Det er kun tilladt at sætte et dobbeltsæde i bilen hvis modellen er født og godkendt med et sådan, mange biler fåes med enket eller dobbeltsæde foran bla Fiat Scudo. Pga stramme regler om seler er det ikke tilladt bare at sæder i efter eget behov, så undersøg ude ved din Ford forhandler om den også er født med dobbeltsæde- jeg tror nu nok at den er. Mht sæder omme i bag i er det virkeligt fy fy som gert skriver.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 21-01-04 15:56

Det der med seler????

Ifølge færdselsloven er der ikke krav om seler på alle siddepladser, der står blot at på siddepladser hvor sikkerhedsseler forefindes skal disse benyttes

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-01-04 16:19

Har du stort kørekort kan du rent faktisk få en minibus på gule plader, med sæder bag i.
Snak med din automobil forhandler, så får du de sidste nye info.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : emmofinn

Dato : 21-01-04 16:36

Når jeg nævner seler er det fordi der skal være en typeattest/importørerklæring for at få den synet. Sædet skal opfylde nogle krav som er godkendt, de punkter som sædet er fastgjort i skal kunne holde til et dobbeltsæde, det er jo ikke lige meget om der sidder en eller to i sædet ved en sammenstød.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 21-01-04 16:57

Det er nu ikke helt rigtigt at man ikke må have bagsæder i en gulpladebil. Hvis den bruges til transport af håndværkere til og fra byggepladser mm. må der gerne være sæder i og man må transportere dem. Det er vist en betingelse at man har værktøj med til det antal personer som befinder sig i bilen.

Kommentar
Fra : emmofinn

Dato : 21-01-04 17:06

Så er det vel en varevogn med dobbeltkabine du tænker på ikk?.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-01-04 17:15
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-01-04 18:22

Der må KUN være det antal personer som der er seler til i en gulpladebil. F.eks en Nissan Primastar, her må der være 3.
Varevogne med dobbeltkabine, her må der være lige så mange som der er plads til MEN bilen SKAL være registreret i et momsregistreret firma.
Den bus på gule plader, og med stort kørekort som jeg ævlede om før, gælder KUN for instutioner f.eks plejehjem, børnehaver osv.

Citat
Biler på gule plader

Registreringsafgift
For biler (varebiler og mindre lastbiler) med tilladt totalvægt ikke over 2 t og visse biler med totalvægt mellem 2 t og 4 t, som utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport, udgør afgiften 0 kr. af de første (2004: 14.800 kr.; 2003: 14.300 kr.) og 95 % af resten1).

Gulpladebiler må ikke anvendes til transport af personer uden for førerrummet2).

Vægtafgift
Der skal betales vægtafgift af biler på gule plader3). I det omfang gulpladebiler anvendes privat, skal der desuden betales tillæg for privat anvendelse4). For biler på gule plader som anvendes blandet privat og erhvervsmæssigt, betales tillæg med 50 pct. af tillægget for udelukkende privat anvendelse5).

Moms
Moms vedrørende anskaffelse af gulpladebiler med en tilladt totalvægt på højst 3 tons kan ikke fradrages, medmindre køretøjerne udelukkende bruges i forbindelse med virksomhedens momspligtige leverancer6). Der kan derfor ikke ske fradrag af moms, hvor en bil på gule plader anvendes blandet privat og erhvervsmæssigt.

Der kan derimod fradrages moms vedrørende drift af en sådan gulpladebil uanset bilen kun delvis anvendes til fradragsberettigede formål i virksomheden7).

--------------------------------------------------------------------------------

1) Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 1.
2) Registreringsafgiftsloven § 5, stk. 2.
3) Vægtafgiftsloven § 2, stk. 1.
4) Vægtafgiftsloven § 2, stk. 1.
5) Vægtafgiftsloven § 4, stk. 2.
6) Momsloven § 41, stk. 1.
7) Momsloven § 41, stk. 2.

* http://www.taxconsult.dk/down/ny-13-2002.htm

Godkendelse af svar
Fra : JulianeNielsen

Dato : 22-01-04 21:32

Tak for svaret emmofinn.