/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
I er jo så kloge....såeehhh..
Fra : Duckieboy
Vist : 544 gange
300 point
Dato : 29-03-02 00:46

Hejsa alle i gode folk på 2-hjulere!

Jeg er i den heldige situation at jeg er blevet en nybagt ejer af en Aprilia RS50 fra '98....
Om "biken" er der ikke andet at sige end at den er perfekt og en sjov lille satan..

Jeg går dog og overvejer at få lidt flere kræfter i den - altså få smidt noget tun på den..
Jeg vil selvfølgelig gerne have det til en pris der er til at betale, og det skal ikke smadre motoren eller være noget bras.....

Da jeg på dette punkt er uvidende føjer jeg derfor til JER!! Kloge godtfolk som kører rundt med og kender noget til det...

Mit spørgsmål er derfor: Hvad skal jeg købe?..og hvad vil det give af kraft, og hvad vil det koste...og er der noget jeg skal være opmærksom på??

Jeg glæder mig meget til at høre en masse gode meninger og svar på dette spørgsmål..og der er jo også nogle point på højkant...så skriv lige hvad du har at sige....

på forhånd tak!

MVH Nicolai Andersen
www.duckieboy.subnet.dk (tag jer ikke af billedet *S*)

Accepteret svar
Fra : masteraugust0

Modtaget 310 point
Dato : 29-03-02 01:48

Hej Duckieboy
Tillykke med din RS50 det en sej model med bremser-køreegenskaber til langt over 100km/t(45km/t skulle være forbudt!!)

Der er meget du kan hælde på din model, men levetiden afhænger af om du udnytter alle kræfterne hele tiden???
Se f.eks. på motocross maskiner , de får nye stempler og nikasil behandlinger op til flere gane om året!!!!
Det du får mest ud af, er et cylinderkit kombineret med en karburator(sidstnævnte øger dog benzinforbruget betydeligt).
Jeg vil anbefale et 80ccm kit evt sammen med en 20-24 mm karburator.
Du skal endelig huske at få den gearet også , gerne 2 tænder foran og så skal du huske på at den dør hvis den får lov til at sejtrække!!!!
Holdbarheden afhænger også meget af god olie-ordentlig tilkøring og korrekt montering!!!(ingen klamphuggere til at skrue i din model).
Fabrikatet er ikke så vigtigt blot du køber et af de anerkendte mærker(jeg ved godt at der sidder mange mærke fanatikere herinde , men det er altså min mening). Samtidig er det en fordel hvis du køber et sted hvor du kan få support og en god garanti på delene.
Af gode mærker kan bl.a. nævnes Polini og Malossi som er virkelig godt , men der findes også mange andre.
Jeg arbejder i en Mc/Scooter forretning hvor vi også har forhandlingen af Aprilia.
Malossi sælges af Aprilia importøren :
www.aprilia.dk
Polini sælges af : www.motoline-racing.com
Håber du kan bruge mit svar, hvis ikke så læg lige en melding så vender jeg tilbage.

Mvh Masteraugust

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-03-02 09:36

> Jeg er i den heldige situation at jeg er blevet en nybagt ejer af en
> Aprilia RS50 fra '98....

Tillykke med den.

> Mit spørgsmål er derfor: Hvad skal jeg købe?..og hvad vil det give af
> kraft, og hvad vil det koste...og er der noget jeg skal være opmærksom
> på??
>

du skal gå udenom ALT der hedder noget ukurent, dvs. noget der ikke er
47,6mm, grunden er at rigtig race er op TIL 70 ccm og ikke over, (i langt de
fleste lande) derfor bliver de 49 og 49,5 mm cyl lavet som sport med et
bedere drejningsmoment( sejtræk) for nemmer bykørsel men mangler til gengæld
meget topeffekt, jeg har set 50ccm Derbi GPR kun med tun potte og en 21mm
kab. være lige så hurtig som en Prila med 49mm komplet tun.

Så det tun som jeg ville anbefale er HEBO´s 47,6 Racing Cyl. til omkring
1700 Kr. og en Tecnigas RSG 1399 KR udst. samt en 21mm kaburator med studs
950Kr, og et sæt nyt kabon membraner, så køre den.

BG.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-03-02 11:54

> Mit spørgsmål er derfor: Hvad skal jeg købe?..og hvad vil det give af
> kraft, og hvad vil det koste...og er der noget jeg skal være opmærksom
> på??

Jeg ved godt, det ikke svarer helt på dit spørgsmål, men du kan da prøve at
kigge lidt på http://rs50.dk/Dansk_forside.htm .

/Ultra

Kommentar
Fra : Duckieboy

Dato : 30-03-02 22:57

Hejsa igen!

Masteraugust: tak for dit meget udemærkede svar.... du har ret i det med de 45km/t vs de 100 km/t.....begrænsningerne er også taget på min maskine....så den kører de ca 85...men hvad mener du når du sørger om jeg "bruger kræfterne hele tiden"????

hvad er en nikasil behandling i øvrigt??..(jeg er ikke expert på det med motorer - jeg kører bare på en)

det tun som du nævner..hvad vil det koste mig.....for jeg har ikke tænkt mig at bruge vildt mange penge på det....for hvis jeg kommer kørende med 120 km/t forbi en panser på cykel, så kan det godt være at han ikke bliver sp glad for at se mig....

Jeg har nemlig ladet mig fortælle at de ikke gør så meget ved det hvis man overholder fartgrænserne...og kører ordentligt...hvad er dine erfaringer med det??

og så lige en ande ting: er det sådan at ALLE forsikringsselskabers ansvarsforsikring til en 45 knallert ikke er gældende hvis kanllerten er lavet om så den kan køre over de 45??...har lige fået brefv fra fair.....og det står der i deres papirer!!!

glæder mig til at høre dit og andres erfaringer og meninger

MVH Nicolai

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 10-04-02 20:09

Hej igen
Det jeg mener med at bruge kræfterne er =fuld gas næsten hele tiden.
Nogle cylindre er indvendig belagt med en slags hårdt crome=nikasil , dette bruger man på meget højtydende motorer.
Min erfaring med hensyn til politiet svarer fuldt ud til det du har hørt.!!!!!!!
Forsikringsselskaberne kan ikke uden videre fraskrive sig erstatningsansvar!!!
Hvis der sker en ulykke og din hastighed ikke har været over 45km/t er der jo ingen forskel på en lovlig og ulovlig.
Det er heller ikke alle forsikringsselskaber der bruger den formulering dit selskab bruger.
Pris på tunsæt afhænger meget af hvilket mærke og hvor du køber det , men lad nu være med at købe noget billigt skrammel , det betaler sig ikke i den sidste ende. Hvis ikke du har råd , så køb lidt, men godt, af gangen.

Mvh.Masteraugust.

P.S.Tak for dine point

Kommentar
Fra : Duckieboy

Dato : 10-04-02 20:20

Hejsa igen selv.

Jeg takker mange gange for dine svar - de er helt perfekete.

Hvis bare alle svarede så godt og detaljeret ville kandu være det bedste sted på nettet at finde informationer overhovedet!!!!

Jeg håber at der også er andre som dig, for inden længe skal jeg have anskaffet mig en Honda melody og sat den i stand og gejlet den op til en kammerat som nu skal ind i knallertverdnen(han fylder 16!) så der skal nok komme en masse spørgsmål......men først skal jeg lige have købt sådan en - så hvis der er nogen der kender en der skal sælges for en god pris - så mail endelig på "duckie@boy.as"

tak for det hele.

MVH Nicolai