/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvilket kvalitetsfoder skal vi vælge?
Fra : paparazzi
Vist : 807 gange
20 point
Dato : 19-01-04 17:34

Vi har to dejlige hunkatte på 10 måneder som de sidste par måneder er blevet meget mere sultne end tidligere. Tidligere spiste de når de havde lyst, men nu støvsuger de madskålene og vi hele tiden have mere. Vi har justeret mængden i forhold til deres vægt, så det skulle ikke være fordi de får for lidt. Da de blev stereliserede rådede dyrlægen os til ikke at fodre dem ad libitum da den ene kat allerede havde en lille tendens til overvægt (man er vel en pige-mis ). Vi har lidt en teori om at foderet er en for dårlig kvalitet, altså at de skal spise meget for at blive mætte, holde varmen udenfor og osv. Vi vil gerne gå over til et mere etableret fodermærke. Så nu vil vi høre om I har erfaringer med de især økonomiske og ernæringsmæssige fordele ved forskellige "kvalitetsprodukter". Kattene har tidligere smagt både "Hills" og "Specific" hvoraf de bestemt foretrak "Hills". Hvor kan vi købe det billigt?
Vi glæder os til alle jeres svar! Hilsen Ditte og Nicholas - og så også hoved'personerne' Molly og Rita

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-01-04 17:41

Efter forskellige ubehagelige oplevelser med "supermarkedsfoder" vil jeg anbefale dig at købe foder hos din dyrlæge eller i hvert fald et foder som dyrlægen anbefaler. Det er lidt dyrere, men pengene er normalt godt givet ud.
Mvh.
Bjarne

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 19-01-04 17:47

Nu ved jeg ikke, om i kan læse tysk, men der findes flere gode sider om kattemad. Det er bare med det, når man har læst dem, gider man ikke længere at købe noget "kvalitets foder".
Se lige her: http://www.savannahcat.de/katzenernaehrung.html eller her: http://www.peta.de/aktionen/iams/video.html (meget stærke billeder)
her er lidt om inholdstoffer af kattemad: http://www.katzen.taschentiger.com/ernaehrung_inhaltnafu.html
http://www.katzen.taschentiger.com/ernaehrung_inhalttrofu.html
med venlig hilsen

Ulrich samt Misser, Herr Leo, Caruso, Tulle og Diva (4 hankatte og en hunkat)

Kommentar
Fra : Favorite

Dato : 19-01-04 17:49

Hej paparazzi
Jeg kan kun anbefale dig at bruge foder af en bedre kvalitet. Til vores kat, "Pølse" - som absolut ikke er fed, men meget kraftigt bygget og meget muskuløs og som samtidig har en tæt- og smuk pels, bruger vi flg.: Grundfoder: Perscription Diet w/d, som købes hos dyrlægen, og som er til Pølses disposition døgnet rundt, sammen med vand. Som lidt ekstra kulør på tilværelsen, serveres der ca. 50 gr. Wiskas kødfoder morgen og aften. Dette foregår sammen med, at vi (katten og os) fortæller hinanden om dagens (nattens) begivenheder.
Nu er Pølse en stor kat, hvad du sikkert har har gættet, og da hun samtidig stadig er meget aktiv, kan vi holde hende på hendes normalvægt året rundt. Mindre- og spinkle katte skal naturligvis have mindre foder, og skal muligvis ikke have adgang til foder alle døgnets 24 timer.
Men prøv det.

M.v.h.
Favorite

Kommentar
Fra : KSGP

Dato : 19-01-04 18:19

Hejsa.

Uanset mærket, så find noget kattene kan lide og vælg det i en "light"-udgave.

MVH
KSGP

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 19-01-04 18:40

Hej Paparazzi

Jeg tilslutter mig andre kandu-brugeres mening mht. at bruge kvalitetsfoder. Det ER dyrere men pengene er virkelig godt givet ud.

Vi har selv købt supermarkeds-tørkost til vores katte. Efter de begge blev neutraliseret, observerede vi et stort vægttab hos dem begge, den yngste begyndte at kaste op ca. 2 gange om ugen, og den ældste brugte frygtelig lang tid i kattebakken og tissede mere end vanligt. Vi konsulterede selvfølgelig dyrlægen og fik en snak om foder osv. I samråd med ham valgte vi Hills prescription diet c/d (pga. den ældre kats urinvejsproblemer og frygt for ny struvitstensdannelse). Vi fortsatte med dette foder i ca. 4 måneder (det må max bruges i op til 6 mdr.) og skiftede herefter til Hills Feline w/d.

I dag har den ældre kat et normalt forhold til kattebakken og har taget sine 500 gram på igen. Den yngre kat kaster kun op når den har for meget hår i maven (den er semi-langhåret) og har taget ca. 450 gram på.

På baggrund af ovenstående erfaringer kan jeg kun anbefale, at du bruger Hills (eller andet "dyrlæge" foder), hvis du vil dine katte det bedste -og hvem vil ikke det

Det kan godt ske det er dyrt, men prøv at se det i forhold til, hvor mange penge i (som vi også gør) bruger på øl/vin, slik, kager, "hygge" osv. Så kan man få lidt dårlig samvittighed over, at man kun giver sin kat det næstbedste.

Pøj pøj

Chamira

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 19-01-04 18:48

@Chamira, det du betegner det bedste til katten, er desværre kun det næstbedste. et bedste vil være naturlig foder som mus og fugle (jeg ved, det lyder grimt, men så er det i naturen). Samligne inholdet i alt kvalitetsfoder med indholdet i mus, kyllinger og andet naturlig kattefoder. Du vil være forbavset over de store forskelle. Se lige linkene, jeg postede tidligere i dag.
mvh
Ulrich

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 19-01-04 18:58

> Ulrich:
Jeg ved det... jeg ved det... dyrenes naturlige foderkilde vil da altid være det bedste, men jeg KAN simpelthen ikke gå ud og fange fugle og mus til mine katte. Så når jeg skriver bedste, så mener jeg det beste fabriksfremstillede foder, jeg kan give mine katte.

Men den dag du lancerer den første muse/fugle-tørkost til katte, så er jeg din første kunde!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-01-04 18:59

Hej Kattefar.
Du har selvfølgelig ret - til dels. Vi har taget kattene ud af et naturligt miljø og har gjort dem mere sårbare over for naturligt forekommende ting og derfor er vi nødt til at tage skridtet fuldt ud og sørge for noget foder der bevarer dem sunde og raske.
De katte i Danmark som lever mest "naturligt" er vel baggårdskatte (herreløse) og visse gårdkatte på landet og når manser mange af dem, især de der ikke bliver hjulpet af mennesker, så er det et jammerligt syn. Syge og nogle gange udtærede.
Nå det var vel heller ikke sådan du mener det. Spørgerens kat er neutraliseret og der er altså grebet ind imod naturen og så tager man skridtet fuldt ud.
Køber det bedste af det bedste til vore kære kæledyr .
Jeg har for øvrigt ikke længere kat, men holder meget af katte, og nu da jeg har hund i stedet så gør jeg det samme, godt og sundt foder og min lille vovse vejer over 40 kg. og skal fodres derefter så det er dyrt, men for mig er det enten eller.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 19-01-04 19:47

@Bjarne og Chamira,
ja, i har ret. Jeg selv køber ligeledes en blanding af "dyrelægefoder" og foder fra supermarkeder. I tilgift få vores katte hvert morgen 1 stk fiskefilet (ca. 100g hver) køber jeg i supermarkeder som frostvare og ind imellem en kylling, kogt.

Men det kan meget undre, at ingen af de store firma laver dyrfoder, som svarer i sammensætningen til naturlig kost. Jeg er stødt på nettet på flere udsagn, som påstå, at der er dyrelægernes lobbyarbejde. Da mange af dem riskerer at bleve arbejdløs, hvis kattene ernæres med narurkost. Der findes mange "patienter" som har sygdomme som kan henføres til tørfoder og dåsemad. Men det skal siges, der findes ligeledes foder, som er meget gode og svarer næsten til naturkost. Det, vi alle glemmer er, at kattene ikke er muteret og tilpasset deres civiliserede liv. Desværre har jeg ikke set foderet her i Danmark, kun på nettet. Og så bliver det for dyrt med all det porto.

mvh
Ulrich

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-01-04 20:40

Det er jo noget rigtigt i det altsammen, men jeg syntes lige, at jeg vil sætte dette link på fra et site, som er utroligt godt når det drejer sig om vore kæledyr:
http://www.dyrepsykologen.dk/artikler/mad_medicin.htm
Det er en dyrlæge i Århus som har specialiseret sig i hunde og katteadfærd og meget mere¨.
Hovedsiden finder i her: http://www.dyrepsykologen.dk
Hilsen
Bjarne

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 20 point
Dato : 20-01-04 12:44

Olivers forder er så vidt vi kan dømme mindst lige så godt som dyrlægens. Vi har fodret med dyrlægens i 10 år, men desværre er der brugt "mindre pæne" ting til konservering. Olivers bruger kun naturlige som rosmarin o.lign. Mængdemæssigt ligger de noigenlunde lige.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : paparazzi

Dato : 20-01-04 16:15

Tak for svaret Jernladyen. Vi takker meget for dit og ale de andres svar. Det betyder meget for os at vi kan fodre med et produkt der er fri for tilsætningsstoffer og som er naturligt konserveret. Vi har allerede bestilt en prøvepakke fra Olivers.... Nicholas

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-01-04 23:29

Selv tak. Men det ville undre mig, om jeres katte ikke kunne lide det. Vores den ene kat er usandsynlig kræsen og har gennem sine 8 år KUN villet spise dyrlægens foder. Men han vil meget gerne have Olivers også. Og Olivers dufter væsentligt bedre, når man hælder det op.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Qazen

Dato : 27-03-04 11:25

Jeg har et spørgsmål til kommentaren fra "kattefar" - det var da helt forfærdelige gruopvækkende billeder jeg længe har set, men jeg kan desværre ikke tysk. Min bekymring består i hvilken forbindelse IAMS har til de dyreforsøg, og om dette generelt er gældende for andre store foderproducenter?