/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Hvem vi have ventetiden til donoræg fork~
Fra : Tiffana
Vist : 694 gange
20 point
Dato : 19-01-04 10:06

I lyset af den seneste debat om hvorvidt man bør kunne donere sin ene nyre eller som man gør i østen - sælge den til højestbydende - burde man vel i og for sig også kunne gøre det med æg. Personligt har jeg haft en p-stav i armen de sidste 4 år og har således ikke haft ægløsning i 4 år.
Jeg har derfor min. 2*12*4 æg til overs som jeg ikke skal bruge til noget og da jeg har planer om at have den i mindst 6 år endnu har jeg altså 2*12*10 æg til overs i det hele. Gængs hovedregning giver 240 fuldgode æg tilovers som jeg ikke har brug for og ca 800 kvinder på venteliste.

Spørgsmålet er : når vi kan købe en nyre i udlandet for den rigtige pris - hvordan sørger vi så for at de æg jeg har tilovers tilfalder dem der så brændende ønsker sig dem ?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 19-01-04 10:41

Desværre er det jo sådan, at helt almindelige fødedygtige kvinder IKKE må donere æg. De æg der tilbydes til donation, er æg, fra kvinder i fertilitetsbehandling.
Se dette link:
http://129.142.12.231/aeg-donation.htm
Jeg kan dog sagtens følge dit oplæg. Hvorfor skal der være forskel på æg- og sæddonation? Altså bortset fra, at det er vanskeligere at donere æg, end det er at donere sæd

Kommentar
Fra : Tiffana

Dato : 19-01-04 10:52

Ja jeg læste godt at vi ikke må - men det kan vel ikke være alle europæiske lande der er så håbløse i deres lovgivning. Var det ikke sverige der havde frigivet ægdonationen. En mand i tv igår var vist taget til Pakistan for at få en ny nyre? det er jo kun et spørgsmål om at komme langt nok væk åbenbart.

Hvis man nu fandt et land der ikke var helt så tåbelige - fandt en masse danske par der ønskede æg, aftalte et par uger hvor alle havde tid - så kunne alle få hvad de ønsker sig - i et andet land.

Når man kan købe en nyre i et andet land kan det da næppe være ulovligt at købe 240 æg og få dem delt ud til de rigtige par.

Mon ikke den ide ville få tilslutning ?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 19-01-04 11:09

Hm, du sætter da nogle tanker igang!
Jeg er sikker på, at det i fex USA (måske også i Italien, der befrugter de jo 56- årige, uden at tænke på alderen!)
vil det være muligt, at gøre som du foreslår.
Men jeg tvivler på, at det vil være muligt i de skandinaviske lande. Måske om en årrække, når der bliver flere ufrivillige barnløse?

Kommentar
Fra : Tiffana

Dato : 19-01-04 11:23

Hmm.... jeg har en ide... formaliteterne skal naturligvis være ok, men hvor svært kan det være.

Man kan finde det land der er tættest på der er villig til at udtage mine æg - jeg går ud fra at hvis man virkelig ønsker sig det barn og er parate til at bruge 1000 og atter 1000 vis af kroner på fertilitetsbehandling i DK, så er det ikke afstanden der betyder noget.

Jeg går endvidere udfra at barnløse i danmark i større eller mindre udstrækning kender hinanden, og eftersom at jeg har 240 æg at gøre godt med, så er der RIGTIG mange der kan være med. 4-6 æg til hver giver jo et eller andet sted mellem 40 og 60 par.

Vi arrangerer det over et par måneder... fx således at det hele kommer til at foregå en gang i juli måned så alle har en chance for at planlægge og være med, og dem der skal købe mine æg kan nå at tage ferie eller hvad de nu skal gøre for at kunne deltage.
Jeg overlader det til modtagerne at klare formaliteterne mht. klinikker m.v og når vi så når dertil så køber de x antal æg hver efter hvad de nu kan blive enige om og så kan jeg glæde mig over mulighederne for baby-kuller i alle de familier der har fået del i "udsalget" :)

Kommentar
Fra : calista

Dato : 19-01-04 11:35

tænke tænke...
Hvordan vil du have 240 follikler klar? Når æggene udtages, er de "formodnede" med hormoner. Jeg mener, når du nu har en P- stav, er dit system jo sat på "stand- by". Dvs du frigiver ikke æg, i den periode, hvor staven sidder i armen.
Staven skulle så tages ud, og du skulle i hormonel behandling, for at klargøre disse mange æg.
Normalt mener jeg, at der bliver udtaget max 6- 7 æg. Hvorefter der bliver sorteret, således at dem der er brugbare bliver nedfrosset/ befrugtet og resten bliver destrueret. Måske er der kun 2 æg, ud af de 7 der er "gode".
Al respekt for din entusiasme, og ønske om, at hjælpe barnløse
Du har helt klart fat i den god ide! Og med tiden tror jeg, at æg- donation fra raske kvinder vil blive mere liberal.
Er der slet ikke andre der har in- puts til denne diskussion??

Kommentar
Fra : Tiffana

Dato : 19-01-04 11:46

Se der har du fat i en rigtig god pointe :) Det med p-staven er ikke noget problem. Den ville jeg tage ud i staten af maj hvis det skulle blive nødvendigt. Mit system går i gang med det samme. Jeg fik den skiftet lige føre jul, og selv om der kun var en ca 5 dages periode hvor jeg ikke havde staven i gik systemet i gang med så meget power at det totalt tog pippet fra mig ( og min læge for den sags skyld)

Hvis vi sætter mig i hormonbehandling lige efter eksamen er slut i starten af juni skulle der ikke gå så lang tid før det er klar.. og desuden har jeg helt til slutningen af august og igen i efter jul til at få æg udtaget :) det burde kunne dække en del. Tiden er ikke problemet sådan set. Jeg har god tid til at få det gjort.
Problemet er : hvem vil købe æggene, hvem vil finde ud af hvor vi får det gjort, og hvornår. Resten klarer vi med fertilitetseksperternes hjælp.

Der er uden tvivl mange der vil have input til den her diskussion i aften, men lige nu er alle jo på arbejde :)

jeg er faktisk selv spændt på at høre hvad andre barnløse har at sige til mit forslag og hvor mange der har lyst til at tage imod mit tilbud

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-01-04 13:36

Undskyld jeg som mand blander mig i debatten.
Når man nu tænker på, hvor mange forældreløse børn der er globalt, er denne vej du er inde på ikke lidt bagvendt?

Ville det ikke være bedre at disse børn kunne få nogle bedre kår at opvokse i?

Der er da kvinder der ikke kan få børn, men er vi ikke lidt inde på et skråplan sådan at "lege mother nature", der må jo være en årsag til at visse kvinder ikke KAN få børn.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : Tiffana

Dato : 19-01-04 14:29

Jo det kan man jo sige, men eftersom at naturen har strakt sig så vidt at vi nu har gjort det teknisk muligt at gøre tingene bagvendt, så er det nok ikke længere et spørgsmål om hvad man måske burde gøre men hvad man som barnløst par føler.

Jeg har tilbudt at donere alle de æg jeg aldrig får brug for så nogle af danmarks barnløse par får mulighed for at købe så mange overskydende æg som de nu har brug for. Dette kan jeg gøre udfra et simpelt udbud/efterspørgsel-spørgsmål der er blevet skabt af 3 ting.
1. den ganske forældede danske lovgivning på det felt og
2. det faktum at det nu er muligt at skabe børn der kommer så tæt på biologisk at være ens egne som muligt. Halvdelen af barnet er ganske vist mit rent biologisk set, men faren til barnet vil være den rigtige far, og moren får graviditeten med i købet.
3.sidst men ikke mindst er det at blive godkendt til adoption vist nok ikke det letteste så vidt som jeg er informeret, det er sjældent muligt at få et nordeuropæisk udseende barn og der er ingen garantier på det barn som sådan.

De 2 første ting er udelukkende er følelsesbaserede gevinster som meget få forældre vil undvære fx. ved at vælge at adoptere i stedet hvis de på nogen måde kan komme uden om det. Den 3 grund er teknisk komplicerende da der er utrolig mange muligheder for at blive fundet uegnet til at adoptere....også selv om de grunde reelt er helt forrykte.

Alle disse grunde ser meget kolde og kyniske ud skrevet sort på hvidt, men ikke desto mindre meget reelle. De følelsesmæssige bånd en mor danner med sit barn under graviditeten, og de bånd en mand danner til det barn han "ved er hans eget" er ikke så lige til at skabe ved en adoption.

For nogen er adoption løsningen, og jeg glæder mig naturligvis på de aopterede børns vegne for hvem dette var forældrenes valg. Men for alle de forældre hvor adoption ikke er løsningen synes jeg det er vildt at de ikke skal have lov til at købe, befrugte og indsætte mine æg og få de børn de ønsker sig. Om det bliver gjort her i landet eller udenlands er mig personligt underordnet - bare de får det barn de har prøvet alt andet for at få og gerne vil have skal være deres i så vid biologisk udstrækning som det nu er muligt.

Du rejser et interessant spørgsmål :) men lad mig som kvinde - der mere end noget andet ønsker mine EGNE børn en dag - så spørge dig.. hvis din kone/kærestes æg ikke kunne bruges og din største drøm var at få et barn med hende som du vidste var en biologisk del af dig - et barn hvor du kunne genkende dine træk og som måske havde din karekterisktiske røde hårfarve eller hvad ved jeg - ville du så ikke trække på mit tilbud før du fik begyndte at spekulere på at opgive dit drøm og hente et tilfældigt forældreløst asiatisk barn hjem til Danmark?? (jeg ved godt det er en meget hård formulering, men det er jo reelt set det der sker)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-04 14:50

Puha, tiffana, -jeg får helt åndenød... Du mener helt seriøst, at du vil lade dig hormonbehandle og donere et større antal af dine æg mod betaling? Vent liiige med at stifte gæld og optage lån på forventet efterbevilling til du har sat dig bedre ind i sagerne. Først må du undersøge, hvad det egentlig er, at du udsætter din krop for, -altså hvor meget hormonbehandling skal der til i hvor lang tid for at modne de 240 æg, som du snakker om. Og hvilke bivirkninger er der.

Derefter skal vi se lidt realistisk på det: Sunde og raske kvinder har jo almindeligvis overskud af æg, så hvorfor skulle nogen betale dig for dine æg, hvis det var så nemt at høste dem? De fleste har vel en eller anden søster, kusine eller veninde, som gerne donerer uden betaling hvis det var et virkelig stort behov. Så ved man oven i købet lidt mere om hvilket barn, man får.

Har du tænkt på, hvor "sjovt" det ville være, hvis dine børn opsøgte dig senere i livet? 240 rollinger, det er da ligegodt noget. Hvad nu hvis de mødes, stifter familie og får børn? Bekymrer det dig ikke?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-01-04 16:45

Nu kan jeg kun sige, at min kone og jeg har været i den situation, at vi kunne få børn. Men omvendt er det min kones oprindelige indstilling, at (og selvfølgelig hypotetisk) hvis hun af en eller anden grund ikke kunne have fået børn, ja så ville hun enten have accepteret det eller adopteret.

Jeg er helt enig med dig, at adoptionslovgivningen virker til tider forrykt, og at det burde være lettere og helt uden omkostninger at adoptere et barn.

Men at være ægdonor er een ting, et andet er at du ønsker at tjene på det, det virker på mig meget amoralsk og udansk.

Kommentar
Fra : Tiffana

Dato : 19-01-04 16:47

Du har ret i at det er meget på en gang, men her er hvorfor jeg ikke ser det som et problem at gøre det. Jeg har en drøm om at færdiguddanne mig i udlandet. Det er ikke så ligetil at skaffe midler til det når man ikke har den store familie, ikke er datter af en direktør eller har vundet i lotto. Jeg har ingen planer om at stifte gæld eller optage lån på forventet efterbevilling - blot en tanke om at denne udvej kan gøre både mig og en meget stor portion mennesker meget lykkelige selvom det er mig der fysisk bærer risikoen. For mig er der ikke ret mange ting der ikke er det værd hvis det betyder at jeg og ikke mindst andre i samme båd kan få realiseret den største drøm i livet

Nogle ville måske mene at det er voldsomt at udsætte sin krop for den type behandling, men alt taget i betragtning er det jo ikke så slemt hvis det bringer mig skridtet videre mod min rejse og samtidig betyder at dem der ønsker det kan få det de drømmer om.

2. hvis alle har en kusine eller veninde el. lign. hvorfor er der så 800 eller flere (eller hvor mange det er pt.) på venteliste. Mit forslag om at tage til udlandet og få det gjort er der åbenbart ikke tilstrækkelig mange sunde raske kusiner/veninder der er med på siden der er så mange barnløse kvinder/par på venteliste stadigvæk. Og så er der en anden ting som egentlig er lidt morsomt... mænd donerer deres sæd 24/7/365 og får aldrig senere besøg af deres "rollinger" og har ingen problemer med at skaffe sig en bi-indtægt ved at bringe 10 mio potentielle rollinger i en plastik-kop 3 gange om ugen :) - hvorfor bør jeg så egentlig have de bekymringer... jeg har såmen gjort mig overvejelserne, men nervøs er jeg ikke.
Med det in mente - voldsom behandling eller ej - vil jeg bestemt ikke have noget imod at tage den tid det nu skulle tage at få behandlingen og få høstet æggene.

Ingen har noget at tabe på at tage i mod mit forslag - og netop din pointe med søskende og andre nære relationer - hvor sjovt vil det være for en "mor" at hendes barn pludselig ser hendes nære veninde som hun har kendt hele livet som den "rigtige" mor eller endnu værre hvis det er søsteren der pludselig bliver opfattet som den "rigtige mor".

Vil det ikke være lettere hvis det biologiske ophav er en ukendt kvinde i fødedygtig alder hvis identitet man ikke kender og aldrig kommer til at kende som person. At vide noget om hvilket barn man får - jo det er da korrekt hvis det er ens egen søster, men hvor mange kvinder vil kunne undgå den nagende jalousi der kan risikere at være en rigtig grim bivirkning ved at vælge familie fremfor en fremmed.

Det ville være synd for de forældre hvis børnene opsøgte mig men det er prisen man må betale hver gang man går imod den 100% biologiske vej. Jeg ville for min part gøre de børn klart at de allerede havde en vidunderlig mor og at jeg aldrig kunne blive andet end halvdelen af deres biologi og at jeg syntes de skulle vise deres forældre den kærlighed og respekt og ikke søge yderligere kontakt med mig.

Har jeg forstået dit spørgsmål korrekt om jeg er nervøs for om nogle af disse potentielle halvsøskende finder sammen forelsker sig og får børn ?? svaret er entydigt nej det er jeg ikke... oddsne for at det ville ske er så små. Om ikke andet ville forældrene vel formentlig kende hinanden og sandheden eller finde ud af tingenes rette sammehæng inden det gik galt og således få det stoppet inden der skete noget alvorligt, men om det bekymrer mig... absolut ikke men en god problemstilling :)
Hvorledes skulle sæddonorer egentlig stille sig i den sag... ??

Knus Tiff

Kommentar
Fra : Tiffana

Dato : 19-01-04 16:58

Til ellebye :)

Hvorfor amoralsk og udansk ?

3 af mine tidligere mandlige klassekammerater var sæd-donorer 3 gange om ugen. Det blev de betalt 250 kr. for pr. gang, dvs 750 kroner om ugen = 3000 kroner om måneden.
Hvor i består det amoralske og udanske i at jeg ønsker at gøre det samme og samtidig kan nedbringe en ventelist der er fortvivlende lang. Siden ventelisten er så lang er der jo tydeligvis ikke mange kvinder der ønsker at gennemgå den behandling der kræves (ganske vist tvunget til at gøre det i udlandet men stadigvæk) for at hjælpe de barnløse. Det jeg frivilligt men naturligvis mod kompensation tilbyder at udsætte min krop for er der jo åbenbart ikke ret mange der vil gøre uden at modtage noget til gengæld siden behovet er så stort - for det at ventelisten er så lang har ikke noget at gøre med den danske lovgivning - det nægter jeg ganske enkelt at tro på, for jeg har aldrig nogensinde hørt om at hvis nogen VIRKELIG ønskede sig noget - at de så ikke ville gøre hvad der skulle til for at få det realiseret.

Knus Tiff

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-04 18:00

Tiffana, jeg synes, at donation er helt fint, hvis man gør det ud af et godt hjerte og nøje har gennemtænkt konsekvenserne. Uanset om det er blod, sæd, nyrer, eller æg man donerer.
MEN! I Danmark er det ikke tilladt at sælge sig selv på den måde. Jeg véd ikke, hvad sæddonorer får som kompensation for deres ulejlighed, men det beløb, de får er jo til dækning af transport og tidstab. Og det er totalt uskadeligt for de unge mænd. Hvis du skulle have samme forhold, så ville du næppe blive rig. For du skal jo ikke have høstet æg 3 gange om ugen. Og det tager jo ikke mange sekunder at sluge en hormonpille eller to daglig. Hele forløbet ville vel kunne klares med måske 3-4 besøg ialt. Det ville så give dig 1000 kr. Hvis det altså var lovligt.

Men hvem skulle betale dig en erstatning, hvis du på grund af behandlingen fik en blodprop. Måske blev delvist lammet, eller "bare" fik smadret din hukommelse? Der KAN være bivirkninger ved behandlingen. Blandt andet derfor kan det ikke lade sig gøre i Danmark.

Og jeg mener, at man tager æggene ud og undersøger dem... Hvad nu hvis de ikke duer? Betaler du så pengene tilbage? ...

Den danske lovgivning er jo, -i modsætning til lovgivningen i visse andre lande,- bl.a. lavet for at passe på folk som dig, der vil sælge dele af sig selv trods helbredsrisiko, -og for ikke at give mulighed for at udnytte barnløse pars ulykke.

Den lange venteliste, som du siger, der er, skyldes måske i lige så høj grad, at alle undersøgelserne tager tid og lægekapacitet.
-Sæddonorerne -leverer de ikke deres sæd til en international sædbank? Eller smutter de vitterlig hen på et hospital og leverer gener til en hel horde små danske unger 3 gange om ugen??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-01-04 22:55

Hmm! Konen med æggene!!

Kommentar
Fra : Tiffana

Dato : 20-01-04 10:24

Til Tedd :
Hehe :) noget i den stil.... her går æggende heldigvis ikke i stykker fordi jeg taber kurven :)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-01-04 11:06

>Tiffana

Hvis du er indbegrebet af "kvinden", ja så må du være meget "æggende"

(Foto udbedes)