/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Bogføring moms + honorar
Fra : friiskandu
Vist : 3483 gange
50 point
Dato : 26-03-02 11:11

1.
Vores firma har i sidste kvartal købt mere end vi har solgt og har derfor fået moms retur.
Hvordan bogføres det?
2.
Vores firma har til en ekstern konsulent udbetalt et honorar for et stykke designarbejde (design er vores firmas hovedbeskæftigelse). Hvordan bogføres det? I standardkontoplanen i vores regnskabsprogram (SummaSummarum) er en konto hedder Administration -> Anden konsulent assistance. Kan den bruges? Det er jo egentlig ikke administration, eller...?

På forhånd tak for hjælpen
Michael

Kommentar
Fra : nispv

Dato : 26-03-02 15:33

Ad.1 : Kreditér kassekonto - Debiter moms konto
Ad.2.: Opret konto under Lønninger m.v " Ekstern konsulent bistand"

Kommentar
Fra : blomsterfreaken

Dato : 24-06-02 16:09

Ad 1 Det må jo være debit til kassen, da du fik penge (eller banken hvis du fik dem overført osv). Kredit på konto for momsafregning.

Ad 2 Hos os kalder vi det fremmed hjælp eller fremmed arbejde, det er en omkostningskonto i driftsregnskabet, der går fra inden "dækningsbidrag" bliver beregnet, altså på kontoplanen i nærheden af vareforbrug, det er ikke det samme som lønninger, men ligger i mange kontoplaner lige i nærheden, måske kan du oprette en konto her, kald den "fremmed hjælp - design" så ved revisor da hvad det er.

Kommentar
Fra : Bethina

Dato : 22-07-02 08:58

Din moms skal bogføres nøjagtig som den plejer...

I vejledningen fra told og skat står der ang. honorarer at:

" Der skal ikke AM-bidrag, SP-bidrag eller A-skat af honorarer."

Dvs. at dette skal bogføres under fremmed arbejde.

Kommentar
Fra : tuj1357

Dato : 04-01-03 00:09

Du bør dog være opmærksom på om regningen fra konsulenten er med eller uden moms. Han behøver nemlig kun momsregistering såfremt hans omsætning overstiger 50.000 årligt.

Er regningen uden moms, opret da en konto under vareforbrug der hedder "Fremmedhjælp u/moms" og ingen momskode på den. Type = drift.

For ovenstående er det dog en forudsætning at der foreligger en faktura fra konsulenten.

Ellers er det jo løn, og så er det en helt anden sag

Kommentar
Fra : danevald

Dato : 15-04-03 23:56

Til os som bruger Summa Summarum, vil jeg lige spørge om dette er rigtigt:

Hvis jeg eksempelvis skal have 3000 tilbage i moms, gør jeg følgende:
debiterer købsmoms
krediterer momsafregning

krediterer salgsmoms
debiterer momsafregning

når pengene kommer:
debiterer momspenge i banken
krediterer momsafregning

så burde det passe ik? eller hvad?

Kommentar
Fra : simon100

Dato : 18-06-03 23:14

ad.1: skal debiteres på "bank/kasse/giro" og krediteres på moms-betaling eller lign.
ad.2: Det bør føres under vareforbrug på konto for fremmed arbejde, varekøb, fremmed assistance eller lign. Husk at hvis regningen ikke er med moms må denne ikke trækkes

Kommentar
Fra : Natuglen

Dato : 19-09-05 13:20

Hej

Jeg står faktisk i samme situation hvor jeg benytter mig af en privat person der har oversat nogle ting for mig og som jeg skal have betalt et honorar til, personen har ikke noget firma og derfor er mit spørgsmål, om personen alligevel kan lave en faktura til mig?