/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Vandskuring (eller noget lign.) af flise~
Fra : prebstar
Vist : 6158 gange
20 point
Dato : 16-01-04 17:02

Hej!

Jeg har ladet mig fortælle, at man på en-eller-anden måde kan vandskure (eller ihvertfald dække) fliserne på væggene i badeværelset. Det jeg efterlyser, er altså en slags måde at smøre noget mørtel/cement/beton (hvad ved jeg..) på mine fliser, - så det bliver siddende selvfølgelig

Man behøver ikke kunne 'fornemme' at der tidligere har været fliser (lissom' man kan ane murstenene under en normal vandskuring), ja, faktisk skal man helst ikke kunne se dem!

Jeg ville gerne dele en masse point ud for et godt svar, men jeg har desværre kun 20 ..så gode svar modtages med smil!

Er der nogen der har erfaring med ovenstående? - Evt. produktnavne und so weiter!?

Go' Weekend, Preben!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-01-04 18:16

du kan f.eks bruge strukturmaling, men tænk dig om mht. hvilken struktur du vælger, af hensyn til rengøringen. Du kan ikke bare rive malingen af bagefter. Du kan også tapetseremed miljøtapet, det er rimeligt stærkt, og kan hlde vand, og rette sig på plads , når det bliver tørvejrigen, oden der er meget at se bagefter, og det jævner vægen. Endeligt kan i bruge sandspartel. i kan også hugge fliserne ned, og så pudse efter med sandspartel.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-01-04 20:51

et så skal du starte med at afkalke dine fliser så skal spartle et tyndt låg freks. fliseklæber på så burde du have en overflade der kan hæftes på. så er det bare at smække noget mørtel/cement.
ellers spørg. i dit lokale byggemarked.

Kommentar
Fra : prebstar

Dato : 17-01-04 13:47

TIL ROTW:

Tak, det virker fornuftigt.. men, fliseklæber, kunne det fx. være Alfix Combifix (alfix.dk) eller måske LIP Hurtighærdende Fliseklæb (lip.dk) - andre forslag?

Sidst, men ikke mindst: Kan man nøjes med fliseklæberen? ..jeg mener, når jeg har afkalket mine fliser og smurt fliseklæb på, - kan jeg så (hvis jeg mener overfladen er plan nok), bare male væggene med vådrumsmaling?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-01-04 15:33

rettelse... afkalk fliserne påfør hæftegrund (giver en knopret overflade) her efter pudses med 1 X Cement til Ca. 8 X mørtel(strandmørtel 02)
(Har lige hørt i øgersnegl at hæftegrund nok er bedere end lip da dette er beregnet til samme formål hafter på glate flader)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-01-04 15:36

har ikke før brugt dette produkt (alfix combifix)

Kommentar
Fra : prebstar

Dato : 18-01-04 12:55

Har du svaret på dette:

"Sidst, men ikke mindst: Kan man nøjes med fliseklæberen? ..jeg mener, når jeg har afkalket mine fliser og smurt fliseklæb på, - kan jeg så (hvis jeg mener overfladen er plan nok), bare male væggene med vådrumsmaling?"

..og, hvad er 'hæftegrund'? ..evt. produktnavn/forhandler!

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 20 point
Dato : 18-01-04 13:25

jeg ville ikke personligt filse/pusse med lip. men med 1 X Cement til Ca. 8 X mørtel(strandmørtel 02) freks. 1ske til 8skeer og når det er tørt male det med vådrumsmaling.
ang. hæftegrunder det de har i dit lokale trælasthandel spørg. evt. en af ekpedienterne

Godkendelse af svar
Fra : prebstar

Dato : 18-01-04 14:59

Tak for svaret rotw.