/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Hvem får hvad
Fra : Industri
Vist : 702 gange
200 point
Dato : 15-01-04 18:16

Min søn og jeg har en mindre diskussion ang. salg af fodboldspillere. Jeg mener at den nye klub - køberen af spilleren - betaler en pris til den klub hvor spilleren er og derefter forhandler den nye klub med spilleren om hans overgangsbeløb. Min søn derimod mener at klubben får en hvis sum penge hvoraf spilleren får en procentdel. Hvordan foregår det?? MVH Finn

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 15-01-04 18:25

Jeg må nok bedrøve din søn med, at det foregår på din måde

Accepteret svar
Fra : emmofinn

Modtaget 210 point
Dato : 15-01-04 18:27

det er dig som har ret, lad os sige at en klub forlanger 5,5 mill for en spiller, så betaler man den pris til klubben, derefter forhandler man sig til rette med spilleren, her får han en signon feed- engangs beløb.

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 15-01-04 18:27

Måske lidt nørdet men........
I spillet "Championship Manager" (som lægger sig meget tæt op af virkeligheden), handler det om at handle spillere og sætte et hold....Og det er netop på den måde som du (farmand) siger at handlen foregår på.

Kommentar
Fra : damsig

Dato : 30-01-04 00:30

Den købende klub og den sælgende klub forhandler sig frem til en overgangssum. Først når den er aftalt, kommer spilleren ind i billedet. Han kan så vælge at acceptere kontraktudspillet fra den købende klub, hvorefter han skifter fra det aftalte tidspunkt, eller han kan afvise tilbudet og blive i sin nuværende klub. Måske er det de såkaldte præstationskontrakter, din søn tænker på. Lad os eksempelvis antage, at der i Beckhams kontrkat foreligger, at Manchester United skal have yderligere 10 mio kr, når Beckham runder 50 kampe for Real Madrid. Derudover kunne der eventuelt også ligge i aftalen, at Manchester United skulle have f.eks. 10 % af den salgspris, som Real Madrid solgte Beckham til en anden klub for, hvis han blev solgt videre, inden hans kontrakt udløb. Et halvt år før kontrakten udløber, må spillere legalt forhandle kontrakter med andre klubber, hvorefter spilleren i kraft af enighed frit og kvit kan forlade klubben. Det er et indviklet system, men jeg håber svaret kan bruges til noget.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 11-03-04 15:22

Ja, det er godt nok din søn, der er forkert på den. Det er jo det samme, når en klub forlænger med sine egne spillere. Der bliver der også forhandlet en pris med spilleren om hvor meget han skal have for at skrive under på en kontraktforlængelse. Det er det samme når man køber spillere fra andre klubber. Beløbet bliver aftalt individuelt med spilleren. Det ses jo også ofte, at en klub har accepteret et salg af spilleren, men den nye klub kan ikke blive enig med spilleren om kontraktsvilkårerne.

Godkendelse af svar
Fra : Industri

Dato : 11-03-04 16:18

Tak for svaret emmofinn.