/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Udskiftning af varmelegeme i ovn
Fra : m1968m
Vist : 10579 gange
50 point
Dato : 15-01-04 10:10

Hej,

Jeg stillede tidligere i dette forum et spørgsmål omkring min defekte varmluft ovn (Blomberg BEO 634 RS).
Konklusionen blev at jeg skulle skifte varmelegemet (ringvarmelegemet), som bruges i forbindelse med varmluft funktionen.
Jeg har nu været ved at kikke på det, og umiddelbart ser det ikke ud til at men kan skifte det uden at skulle skille ovnen ad bagfra. Der sidder godt nok en plade bagest i ovnen som kan fjernes, og man har nu adgang til ring varmelegemet og blæseren. Varmelegemet sidder fast med 2 skruer og en lille UU-holder til at holde den fast på bagpladen.
Umiddelbart sidder den lille UU-holder godt fast på bagpladen, og for denne ikke skal knækker, skal man så skrue bagpladen af, og løsne et eller andet, eller?
Der må være andre der har prøvet lignende.
Håber på snarligt svar.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-01-04 10:12

Du må ikke skifte varmelegeme selv.

Kommentar
Fra : m1968m

Dato : 15-01-04 11:13

Hvorfor kan du som privat person så købe dem? (Er du elektriker?)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-01-04 11:25

Du må også købe hvidevarer men ikke installere de nødvendige tilslutninger.
Det handler om sikkerhed.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-01-04 11:29

http://www.goer-det-selv-el.dk/index.htm
Her kan du læse om hvad man selv må gøre.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-01-04 12:05

Hvor stor er den og pris ?? jeg tænker om det mon i det hele taget kan betale sig Mvh Sune

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 15-01-04 12:24

Teil>> Hvor står det at der skal en autoriseret fagmand til at skifte varmelegeme eller andet i elapparater.
Det er med henvisning til dit link.

Jes

Kommentar
Fra : m1968m

Dato : 15-01-04 12:25

Ca 25 cm i diameter (en forvokset dypkoger), og prisen er ca. 200 for reservedelen.
Arbejdslønnen er ca 300-400 for en elektriker i timen, og 1 time er gerne minimum for at rykke ud til private, så jo det kan godt betale sig, selvom man ikke må.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-01-04 13:13

Du sparer arbejdslønnen. Men som det altid gælder når du selv går igang med den slags opgaver. Hvis du nu har fået bestilt et forkert varmelegeme hjem, eller den ikke dur efter 14 dage, så har du et problem, og din besparelse vil hurtigt være væk.

Hvorimod hvis du får en mand til at gøre det for 500 - 700,- så har du en du kan ringe og brokke dig til.

Trods det ville jeg personligt ikke blinke med øjnene 2 gange for selv at rykke ovnen ud, tag bagpladen af løsn 2 skruer og skifte det som skal skiftet.

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-01-04 16:39

m1896m
pabløj

Hvad må en forbruger udføre i sin bolig?
Du må selv udføre disse elarbejder i din bolig, når strømmen er afbrudt:
Udskifte eller montere Stikpropper og ledningsafbrydere, ledningsafbrydere, apparatkontakter og transportable stikkontakter (forlængerled, tristikdåser m.m.).

Reparere elapparater, f.eks. udskifte ledningen, der fører strøm til apparatet (en tilledning), og udskifte en fatning.

Udskifte indendørs (normaltætte) afbrydere og stikkontakter uden jord - og dermed med to huller - op til 250 V i boligen. Normaltæt materiel, er alt materiel, der har en IP20 mærkning eller ikke har IP-mærkning.

Udskifte indendørs (normaltætte) stikkontakter med jord - og dermed med tre huller - op til 250 V i boligen. Det forudsætter dog, at boligens elinstallation er beskyttet med en HFI- eller HPFI-afbryder.

Udskifte almindelige afbrydere til lysdæmpere eller til afbrydere med tidsfunktion o.lign. i boligen.

Sætte lamper op og tage lamper ned i boligen. Det gælder også lavvolt belysning (halogenlampesæt), som leveres med transformer, lamper, ledninger og monteringsvejledning.

Ændre og reparere svagstrømsstyrings- og reguleringssystemer, som anvendes til at styre stærkstrømsfunktioner, fx omprogrammering af intelligente styringer.
Det elarbejde, man selv må udføre i den faste installation, ændrer ikke grundlæggende ved installationen. Derfor skal installationen i din bolig stadig opfylde de installationsregler, der var gældende på det tidspunkt, hvor din elinstallation blev etableret.

www.elraadet.dk

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 15-01-04 20:12

rotw> Ved elapparater står der " f.eks. skifte ledning o.s.v. ".
Du har jo lov til at lave din egen strømforsyning med trafo, eller en grillmotor og en masse andet. Det er når du begynder at rode med de faste installationer, det bliver
ulovligt, det skal man også holde sig fra.

Jes

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-01-04 15:21

ja hvis trafoen er født med tilledning og stik. du må ikke selv sætte ledning på en trafo hvor den ikke er født med tilledning og stik. da dette bliver betragtede som fast installation. du må ikke selv lave en grillmotor men du må købe en og så må du selv skifte tilledning eller stikket. du må ikke selv lave en brugsgenstand

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 19-01-04 22:53

Til m1968m

Uanset om du selv må skifte det varmelegme eller ej, så mener jeg, at hvis du ikke selv kan finde ud af at skille dir komfur ad, så mener jeg at du bør holde nallerne væk, og overlade det til en fagmand.
For hvis du laver en fejl, så er det måske din kone eller dine børn DU slå ihjel.

Mvh.

Falcham

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 19-01-04 22:53

Til m1968m

Uanset om du selv må skifte det varmelegme eller ej, så mener jeg, at hvis du ikke selv kan finde ud af at skille dir komfur ad, så mener jeg at du bør holde nallerne væk, og overlade det til en fagmand.
For hvis du laver en fejl, så er det måske din kone eller dine børn DU slå ihjel.

Mvh.

Falcham

Kommentar
Fra : jayleno

Dato : 30-01-04 00:18

Falchams indlæg er nøjagtig min holdning ti ldette problem .
Hvis man ikke kan finde ud af at skille komfuret ad så har man ikke de store chanser for at vide hvordan man skifter varmelegemet .
Der står jo også i loven "hvis man ved hvordan" og det må man sige at det ved spørger ikke.
Så mine tre råd er : hold dig væk fra komfuret , hold din familie væk fra komfuret , få en fagmand til at lave det .

Kommentar
Fra : sortekat

Dato : 28-02-04 00:50

ja der er så meget man ikke må men det er dit komfur og du har jo næsten fundet ud af det så mit råd er køb det nye varmelegme til vild overpris hos hvidevareforetningen og brug så 1 time på det ,virker det er det en sejr for dig ,gør det ikke så ring efter hjælp .varmelegemet sidder med stikben af en eller anden art enten til bare at stikke i eller med skruforbindelse,det er ikke farligt hvis du har slukket for gruppen og sætter det akkurat magen til i værste fald for du bare en fejlstrøm der slår relæet ud sørg endelig for at ingen ledninger udover den gul/grønne rammer stel så er der intet at frygte husk det nye varmelegme stinker brændt/grimt og skal ryge vildt i ca 2-4 minutter god fornøjelse.miav

Kommentar
Fra : jayleno

Dato : 28-02-04 01:05

Teknisk er det ikke det store problem at udskifte varmelegemet men når man ikke ved hvad man laver så kan man jo lave en fejl der først viser sig om to år og to dage.
Varmelegemet er jo bare en stor modstand så man kan jo også bare vikle noget tråd sammen og smække det ind i ovnen med en termostat på sørg dog for at ha en pulverslukker klar hvis der skulle gå ild i lortet .
Dykkerdragt , evt med supplerende brand-dragt ,på når der skal laves mad , den er også praktisk hvis man har noget stående på pladerne der sprøjter.
Højtalerkabel kan også bruges fra nærmeste stikkontakt så er man udover problemet med fast installation.
Så skulle den ged vist være barberet ,er der andre uansvarligheder der skal flikkes sammen så tøv ikke med at spørge ;; husk :undgå brølere

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 24-12-04 08:38

Jeg har lidt svært ved at se det farlige i at skifte et varmelegeme, hvor der sidder 2 ledninger på.'
Start med at slukke strømmen til ovnen.
Skru bagbeklædningen af.
Afmonter de to ledninger på varmelegemet bagfra.
Tag et ohm meter og mål gennemgang på varmelegemet
er der gennemgang ? Så er varmelegemet OK
er der ikke gennemgang ? Så er varmelegemet kaput.

varmelegemet OK
følg den ledning der går fra varmelegemet ned til en lille blank dims med en rød knap i midten, tryk på den og dit problem er løst. Der er iøvrigt et lille hul i bagpladen, hvorigennem du kan gøre dette uden at skille ovnen ad.

varmelegemet kaput.
Løs de to møtrikker bagfra.
Afmonter ovnlågen.
Afmonter propellen forfra ( vær opmærksom på at denne møtrik, højst sandsynligt har links gevind)
Afmonter de holdere der sidder på varmelegemet.
Tag varmelegemet ud.
Købet nyt.
Monter i omvendt rækkefølge.

Kan du ikke finde ud af det, ud fra ovenstående, synes jeg også at du skal overlade det til en fagmand.

Til alle andre på tråden
Så er det alså ikke AUT.-krævende at reparere en brugsgenstand, når blot man overholder gældende regler.

mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 24-12-04 08:41

Det kan iøvrigt ikke være meget flæskesteg du har fået i år. Jeg tror du skulle have taget en fagmand til at fixe den ovn, det kan klares på en 1/2 time, du har brugt et år. (points )