/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gem ikke kartoffelvandet til ukrutsbekæm~
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 3973 gange
1 point
Dato : 14-01-04 09:40

I et tip om ukrudtsbekæmpelse mellem fliser, bliver der sagt at man skal GEMME kartoffelvandet til at bekæmpe ukrudtet med. Det er meget mere effektivt at bruge det varme/kogende kartoffelvand, da varmen i sig selv er med til at ødelægge ukrudtet, og dernæst saltet, så bor du et sted, hvor der i forvejen er en del salt i luften som f.eks i Vestjylland tæt på kysten er rådet mindre brugbart, da planterne her har tilpasset sig en vis saltkoncentration.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-01-04 10:02

Rigtigt Rosmon, kartoffelvand er lige så godt som en ukrudtsdamper.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-01-04 10:02

Forsøg med varmt vand viser at det skal være kogende, helst damp for
at virke.
Men jeg vil da prøve med kartoffelvand, koldt. Det lyder interessant.
Almindelig sæbevand virker også.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-01-04 10:03

Sæbevand er bare ikke så godt for naturen, Teil!

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-01-04 10:07

Sæbevandet kan i spraye på planterne, når de har fået utøj, for det er hårdere ved bladlus og fluer m.m. end ved planterne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-01-04 10:37

Jeg tror min far brugte nældevand til det formål. Igen et godt "grønt" råd.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-01-04 10:46

Brændenældevand fortyndet 1/20 er både næring til planterne, og skadedyrsbekæmpelse.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 14-01-04 13:05

Hej Rosmon m. fl.

Lad mig rette nogle misforståelser.

Hverken sæbevand, salt el. a. er godkendt til formålet - alle disse stoffer er
faktisk mere giftigt end det godkendte middel Glophosat i f.eks. Round-up, der
i sprøjteklar tilstand er mindre giftigt end kaffe.
Når glyphosat omsættes i jorden dannes CO2 og vand!

Derfor : brug kun anerkendte midler, hvis man med vold og magt vil bekæmpe
alt grønt - man kunne i stedet med fodel anvende et søm på en stang til at
fjerne lidt grønt mellem fliserne - så undgår man det visne stads.

Mvh.

2603ph

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-01-04 13:09

Miljødrengene er vist ikke enige med dig i Glophosat, ellers er vi nogenlunde enige. Jeg er selv så doven så jeg bruger Round up en gang årligt og vedligeholder med ukrudstdamperen.

Men om kartoffelvandet ryger på fliserne eller i grøften (jeg har septiktank) kan vist være ligegyldigt.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 14-01-04 19:59

Hej 3773

Hvis du har ret i, at "miljødrengene" ikke er enige med mig, skyldes det almindelig
uvidenhed på området ( jeg har undervist i emnet).

Glyphosat er ikke et miljøproblem overhovedet - dels er det helt ugiftigt for
mennesker og dyr - dels får alle i forvejen en portion af stoffet dagligt, hvis
man anvender opvaskemidler til opvasken. Det indeholder en del AMPA, der
svarer til nedbrydningsresten af Roundup!.

Men jeg kan ikke helt forstå de haveejere, der anvender roundup til ukrudt -
de visne planter ser da meget værre ud end det grønne "ukrudt"!
Derfor vil jeg ikke beklage, hvis man forbyder Roundup til havebrug -
men noget problem er der ikke ved brugen.

Jeg forstår heller ikke rigtig de haveejere, der af misforstået miljøhensyn
bruger ulovlige midler såsom salt, lud, sæbevand, rodalon, klormidler
etc. til at bekæmpe diverse græsser, mos, laver o.s.v.
De godkendte midler er både mindre giftige og er ikke nogen miljøbelastning,
blot de anvendes efter brugsanvisningen.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-01-04 22:04

Så har du sikkert opdaget at mange haveejere bruger roundup efter devisen:dobbelt dosis er dobbelt så godt, eller vi må hellere gøre det en gang til for at være sikker.......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-01-04 08:44

Hvis man tror dobbelt dosis er dobbelt godt er man uvenner med sin pung. Fornuftigt nok er round up dyrt, hvilket burde inpirere til at man følger anbefalet dosis.

Jeg forstår dig ikke helt 2603, hvis det er korrekt at round up er totalt uskadeligt, hvorfor har man så søgt at forbyde det? Hvorfor påstås det i dagspressen at man finder rester efter round up i vores drikkevand? Hvor er salt værre for naturen, det er dog et naturligt forekommende stof? Hvad er foreskellen om jeg hælder mit kartoffelvand ud på fliserne, kontra at hælde det i afløbet -> septiktanken -> grøften?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-01-04 09:18

Problemerne med roundup er, at haveejere IKKE overholder doserne. Det er hovedsageligt under folks haver der siver roundup ned til grundvandet, fordi mange tror, at dobbelt mængde, er dobbelt så godt. Der er også problemer med de laboratorieforsøg, som er udført, for det har vist sig i praksis, at jorden ikke opfører sig så ideelt som man troede, idet der i jorden på markerne er revner, hvor roundupen løber alt for hurtigt igennem.

Når nu roundup er så uskadelig, hvorfor får svin der fodres med korn der er behandlet med roundup færer unger, end dem der får ubehandlet korn?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-01-04 09:22

Rosmon, hvis jeg husker ret, bruger kommuner og amter (og vistnok DSB) det heller ikke mere. De render rundt med deres brændere. Jeg er ikke rigtig sikker på 2603's påstand.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 15-01-04 10:42

Hej 3773
Du spørger, hvorfor man har forsøgt at forbyde Roundup.
Det er et fagligt problem - men udelukkende et politisk spørgsmål.
Jeg er enig i den med de for store doser - derfor nævnte jeg også man skulle følge
brugsanvisningen - både bvedrørende doseringen men også tidsfristerne!

Man har fundet rester af Roundup et par steder - de fleste eksempler stammer fra
sprøjtning af midlet på grunde, hvor boringen var placeret!
De fleste fund er ikke gjort i drikkevandet, men i det grundvand, der ligger få m under
overfladen. Stoffet flytter sig stort set ikke, men kløber sig til jordpartiklerne.
I enkelte tilfælde er det så skyllet med jordpartiklerne ned gennem revner i specielle jorder,
hvor der kan dannes revner under tørre perioder.
Roundup/AMAP/Gylphosat figurerer ikke i listen over de 12 mest hyppige fund i
drikkevandet - her topper stoffet BAM listen. Det stammer fra et tidligere anvendt
totalmiddel, som man stort set ikke anvendte i landbruget. Det blev anvendt i stor
stil ad DSB ( Ejstrupholm!), af det offentlige og af private haveejere til at bekæmpe
ukrudt mellem fliser!

Til Rosman kan jeg nævne, at der kun findes spor af Roundup i dansk korn i ganske
få prøver. Der er stort set intet ifølge rapporten over prøveudtagningen.
Der har heller ikke været fodringsforsøg med roundupbehandlet korn - den med
færre grise må være en and.
Jeg vil opfordre Rosman til at fortælle, hvor han har fået fat i denne misinformation!

Dødelig dosis for Glyphosat er omkring 5600 mg/kg legemsvægt - det er vanskeligt
at finde et kemisk stof overhovedet, der har en mindre giftighed.
Både brændenældesaft ( myresyre), sæbe, salt og kartoffelvand
( med solaninindhold) er mere giftig og udvaskes lettere end
Glyphosat, der praktisk taget ikke bevæger sig i jorden.
( hvilket bl.a. kan ses på GEUS-hjemmeside).

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-01-04 10:49

Fint nok 2603, men salt er stadig naturligt forekommende! Du svarer stadig ikke på forskellen mellem at kyle kartoffelvandet på fliserne kontra i afløbet/grøften. Se indlæg fra 8.44.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-01-04 11:29

På det tidspunkt, hvor sagerne omkring Ejstrupholm , og forbydelsen af roundup var på sit højeste, blev det omtalt i tv. Det var også dengang man fandt ud af at haveejere ikke doserede korekt.

Mvh
A.C.Rosmon

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 15-01-04 14:51

Hej Rosmon.
Du glemte at fortælle, hvorfra du informationen om dårlig frugtbarhed ved
fodring med Roundup-sprøjtet korn? ( der sjældent viser restindhold når
sprøjtefristen overholdes!)

I sagen fra Ejstrupholm viste forureningen af grundvandet sig at stamme fra
DSB-s kraftige overdoseringer med stoffet Casoron - et middel til bekæmpelse af alt ukrudt.
At haveejere overdoserer kraftigt og ikke tager hensyn til sprøjtefristen er
almindelig kendt.
Nedbrydningsresterne fra denne aktivitet - som hovedsageligt er sket fra kilder udenfor
landbruget - kaldes BAM, der topper listen over fundne stoffer i grundvandet.
BAM er dog ikke giftigt - man skal vel nyde omkring 50 tons vand dagligt for at
få en dosis pesticidrester, man bliver lidt utilpas af.

Underligt nok synes rigtig mange mennesker det lyder logisk, at landmænd kan drive
landbrug ved at sprøje afgrøderne helt væk!

Til 3773 kan jeg nævne, at kartoffelvand ikke bekæmper ukrudt så det er værd at
skrive hjem om. Et hakkejern er langt mere effektivt.

At salt er naturligt forekommende er ikke noget argument for at anvende det -
det må ikke anvendes til bekæmpelse af ukrudt, da det ikke er godkendt til formålet.
Natriumét fra saltet ødelægger jordstrukturen ( jfr. oversvømmelser af saltvand) -
og kloret udvaskes overordentligt let.

Mvh

2603ph

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-01-04 14:58

2603 Jeg kan snildt følge argumenterne. For mit vedkommende ryger det varme saltvand under alle omstændigheder ud i naturen, idet dette antagelig ikke udfældes i septiktanken. Korrekt at saltvand ikke er specielt effektivt, men når det er kogende hjælper det svært. Iøvrigt gider jeg ikke stå og koge og blande vand/salt til formålet. Det er såmænd kun vand fra aftensmadens kartofler der ryger på udvalgte mælkebøtter, hvilket disse ikke bryder sig om.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-01-04 15:04

Netop, og fordi vandet stadigt er meget varmt ,er det rimeligt effektivt. I aften smider jeg så katoffelvandet ud på trappen, da det nu sner uden for, Så kan sneen tø, og tø mere og hurtigere end det der allerede er koldt. Jeg tro virkningen af kartoffelvand er begrænset, når det er koldt.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-01-04 15:11

Jeg hørte det i radioen, og så det på tv. Man fandt også ud af at sædkvalliteten hos orner blev forringet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-04 23:28

Hvis jeg skal være radikal, bruger jeg eddikesyre fra supermarkedet fortyndet med vand 1 + 1. Eddikesyre er et naturligt forekommende stof, somgodt nok gør vin udrikkelig, men det bruges da til agurkesalat. Det ber 100 % nedbrydeligt, og kan bruges i en kande med spredebom. Det kræver et stort fliseareal at bruge mere end 1 + 1 liter

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 16-01-04 11:02

Hej Rosmon og pbp_et

DR som kilde er ikke troværdig.
Der er ingen fodringsforsøg, der viser noget i denne retning - se efter under f.eks. Foulums hjemmeside
eller i Landbugets rådgivningscenter - www.lr.dk.
Mon ikke der refereres til dyreforsøg, hvor man har doseret stoffet i ekstrem store doser for at
få en virkning ( som man gjorde med sødemidler Cyclamat engang, hverefter det blev forbudt - og
senere gjort lovligt igen, da man skulle drikke 300 l sodavand dagligt fot at få samme doser som
forskeren udsatte sine rotter for).
Man har lavet lignende "forsøg" med Glyphosat!

Eddike kan bruges til at bekæmpe ukrudt - men som jeg har nævnt tidligere, så er det ulovligt, der
må kun anvendes godkendte midler til bekæmpelse af ukrudt og skadedyr!

Eddike nedbrydes ganske rigtigt på samme måde som Roundup - til Co2 + vand og
for eddikens vedkommende også klor.
Det er denne eddike-effekt man får når man anvender bark og træflis. Der dannes
eddikesyre ved nedbrydningen. Det er ganske lovligt.

De godkendte ( og lovlige) midler er langt mere effektive ( og dyrere) end eddike.

At sprede kartoffelvand ud på jorden er ganske udmærket, det indeholder en del næringsstoffer,
men nogen effekt på ukrudt har det ikke - evt. virkning er en varmeeffekt fra vandet.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-01-04 11:32

Det hele startede med et tips, nemlig at vi skulle gemme kartoffelvandet til ukrudtsbekæmpelse. Da jeg ikke synes det er en god ide at gemme kartoffelvandet, stillede jeg dette her spørgsmål. Ved at gemme kartoffelvandet, kunne jeg kun se, at det ville være saltet der skader ukrudtet. Hvis man bruger sit kartoffelvand, lige når det skal hældes fra kartoflerne, har vi også varmeefekten, så kartoffelvandet kommer til at virke meget bedre. At jeg stillede som et spørgsmål, er for at der kunne blive en diskution ud af det. det kan man ikke med tips. At jeg så ikke selv kan lide at bruge alt for meget af de kunstige kemiske stoffer, er en biting.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-04 11:38

...men vi blev da klogere mht round up. Det lader til at 2603 ved et eller andet om emnet, ikk´?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-01-04 12:21

absolut. også selv om jeg stadigvæk er meget skæptisk over for brug af stoffet, så hellere frem med gasbrænderen.
Her skal man også passe på, ellers ryger hele hytten, både på den ene og den anden måde. og biprodukterne kan vi så udnytte til det vi synes de skal bruges til, - eller smide dem ud.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 1 point
Dato : 16-01-04 12:52

Som tidligere nævnt, giver jeg ral og fliser en gang round op (med sprøjte for ikke at bruge for meget) i foråret. Løbende vedligehold klares med damperen og/eller kogende kartoffelvand.

Godkendelse af svar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-01-04 16:26

Tak for svaret 3773. Nu kan der nok ikke koges mere suppe på den Høne. Det vigtigste er ikke hvem der fik pointene, men at vi fik diskutionen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 08:24

Hæ, prøv med "høne-vand", det kan være det er mere effektivt.