/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Win95/98 og XP kan ikke se hinanden...
Fra : ulleulle
Vist : 634 gange
200 point
Dato : 14-01-04 08:59

Hej derude!

Jeg har et netværk med 3 PC'ere. En Win95, Win98 og Win XP. 95 og 98 kan sagtens se hinanden, men XP'eren og de gamle 95/98 kan ikke se hinanden hverken den ene eller den anden vej. Netværket er snøret sammen via en router og fungerer ellers fint med internetadgang og printer via printserver i routeren. Jeg bruger TCP/IP til at "snakke" med på alle maskiner. De er alle i samme Workgroup, som "reglerne" foreskriver. Jeg har haft fjernet alle netværksprotokoller på alle maskiner og sat TCP/IP på igen, hvis det nu var, at der var gået ged i opsætningen. Jeg har kørt XP-Cd'erens netværksguide på Win95/98, som vejledningen også siger, MEN de kan/vil ikke se hinanden! Jeg VIL kunne dele filer imellem XP'eren og de gamle, og hvis andre kan få det til at funke, så må jeg vel også kunne?
Jeg "varmer op" med 50 point, men kommer den rette besvarelse, som får det til at virke, giver jeg alt, hvad jeg har sparet op! Så p.t. kan det komme op på 200 point! Jeg er spændt på, om gåden kan løses!

M.v.h.

Ulle

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 14-01-04 09:04

Det kan godt lade sig gøre, det ved jeg, men kan ikke helt huske hvordan Har du tilføjet fil og printer deling på 95/98 ?
Kan ikke huske om det løser problemet men ca.

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 14-01-04 09:05

Hej ulleulle

hvad med fil og udskriftsdeling
klient program til microsoft netværk

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-01-04 09:07

Hejsa

Har du installeret "fil Og udskrift deling til microsoft netværk"
på alle computere ?

på din XP skal du slå XP's firewall fra, jeg mener at kunne huske at win95 skal have
netbui protokollen installeret.
har du husket at højreklikke på de mapper du vil dele på netværket, ellers kan de ikke ses på
netværket.
både win95 og win98 kan ikke altid se andre computere lige når de er startet op
der kan gå 5 - 10 min før de er registret på netværket

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 14-01-04 09:08

Hej Ulleulle

Prøv at kigge her: http://www.s-p.dk/Netvaeksopsaetning/popup/delingfiler.htm

Det er en komplet guide for xp-maskinen.

For de øvrige: http://www.s-p.dk/Netvaeksopsaetning/netvaerksopsaetning.htm

mvh srhansen

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 14-01-04 09:18

Howdy.

Ja, fil- og udskriftsdeling er på alle maskiner. Også klientprogram til Microsoft netværk. Jeg har også prøvet alle mulige andre protokoller så som Netbui, men lige lidt nytter det. De har også stået og sundet sig i timevis, men det bliver det heller ikke bedre af...
Men jeg skal have kigget på srhansen's links...

mvh
Ulle

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 14-01-04 09:28

Det ser ikke ud til, at der er noget nyt at komme efter i srhansen's forslåede links... *suk* Det skulle lige være at have faste IP-adresser, men når nu routeren styrer tildelingen af IP-adresser, burde det så ikke være godt nok?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-01-04 09:28

hmmm

ellers giv alle pc'er en fast ip adresse
f.eks
pc1 = 192.168.1.3
pc2 = 192.168.1.4
pc3 = 192.168.1.5
samme undernetmaske 255.255.255.0
standard gateway = 192.168.1.1 << eller ret det til din routers ip adresse
den netværks guide fra XP kan du godt springe over.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 14-01-04 09:32

Tja... Jeg må vist prøve de faste IP'ere i aften.... To be continued....

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-01-04 09:33

ulleulle der må være sekunder mellem vores indlæg...

der er en længere smøre her
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;192534

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 14-01-04 09:33

Kan alle maskiner gå på netet

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 14-01-04 09:34

Det er da underligt !!
Jeg har en Win95 og en WinXP på mit netværk. Jeg kører gennem en router med DHCP og kan sagtens se filerne på win95 maskinen. Jeg har ikke behov for deling af filerne på WinXP maskinen, men nu er jeg da nysgerig efter, at finde ud af hvorfor det kan være så bøvlet.

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : Skvatman

Modtaget 210 point
Dato : 14-01-04 09:54

Jeg var ude for noget lignende engang... Det hjalp at lukke XP's indbyggede firewall

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 14-01-04 10:46

Hej igen.

Lige lidt opsamling på jeres indlæg. Ja, alle maskiner kan komme på internet. Alle maskiner kan anvende printer via printserveren. Win 95 og 98 kan se hinanden og dele filer. At slå XP's firewall fra hjalp ikke... Jeg har dog ikke prøvet, efter jeg købte router i weekenden... Så der må jeg lige prøve igen inden jeg fedter med IP-adresserne.

Ulle

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-01-04 11:07

når du vil dele en (ell. flere) mappe på din XP
kommer der en advarsel op med teksten "hvis du forstår risikoen bla bla bla....."
i næste billede skal du fjerne fluebenet ved "gør mappen privat"
og sæt flueben ved "del denne mappe på netværket" klik på spring guiden over
sæt flueben ved "tillad netværks brugere......" hvis du skal kunne
oprette nye filer og mapper i de(n) mappe du har delt
firewallen skal være slået fra før det virker

Kommentar
Fra : FrostEyes

Dato : 14-01-04 12:24

Hejsa

Gør følgende for at få dine win9X til at se din X”tra”P”roblemer” maskine. Først gå hen til din XP maskine, og tjek dens IP-adresse – Gøres lettest ved at vælge kør, skric cmd. Og i kommandoprompten skriv ipconfig. Vil være noget i retning af 192.168.X.X.

Gå over på din Win9X maskiner, og tjek du kan pinge den. Vælg kør, skriv command. Skriv ping 192.168.X.X i kommandoprompten. Hvis den kan det, så er der forbindelse.

Når du har tjekket at de kan pinge hinanden, så ved du at der er forbindelse. Hvis ikke de kan pinge hinanden. Så er der et problem med kabelføringen.

Hvis dette går glat, så ping også dine computere ved hjælp af deres navne. Gå ind i din kommandoprompt og skriv ”ping computernavn”. Det skal også gerne virke.

Prøv fra din XP maskine at vælge ”Kør” og skriv ”\\computernavn” på en af dine 9x maskiner, og se om ikke du kommer over på den.

Hvis alt dette går glat, så skriv lige igen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-01-04 12:25

Du skal blot huske på, at hvis du har formateret din Hd hvor XP ligger på i NTFS-format, kan hverken 95/98 læse XP-drevet, kun omvendt.

ellebye

Kommentar
Fra : FrostEyes

Dato : 14-01-04 12:29

ellebye, det er da ikke noget problem. Det hele foregår over en TCP/IP protokol, og styresystemerne har intet med det at gøre, så længe det er over netværk.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 14-01-04 20:45

Howdy!

Jeg kan godt pinge fra den ene til den anden med både IP og navn. Hvad så?

Ulle

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 14-01-04 20:55

Hej igen!

FrostEyes! Jeg kunne det, du skrev om. Om det så hjalp, ved jeg ikke, idet jeg deaktiverede XP-firewall'en først. Men Skvatman... Jeg har godt nok prøvet dit forslag før, dog uden held. Men NU medfører det umiddelbart held! Muligvis fordi jeg nu har en router til at styre trafikken i stedet for en switch. Så jeg er - langt om længe - en lykkelig mand... på dette område i hvert fald. Men tak for hjælpen, alle sammen! Jeg lukker spørgsmålet i morgen, når jeg kan runde op til 200 point, som lovet. Men det burde næsten være FrostEyes og Skvatman, som skal dele... hmmmm... Hvad siger I andre? Hvem af de to skal have? Nej, jeg ved det. Skvatman! Tak igen til jer alle! Slut, prut, finale!

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 14-01-04 22:03

Nå... Jeg var lige hurtig nok.... XP'eren kan endnu ikke se 98'eren, men den kan godt se 95'eren.... Der er firewall på 98'eren, men der er præcis den samme på 95'eren. Jeg har dog prøvet at deaktivere firewall'en på 98'eren, men uden resultat.... endnu. Mon den bare skal stå og boble lidt?

Kommentar
Fra : FrostEyes

Dato : 14-01-04 22:55

Du skal bare gå logisk frem.

For det første, det med at bruge andre computer / netværkssteder det holder ikke en meter.
Det kan godt være du ikke kan se din computer i andre computer / netværkssteder, men det er ikke ensbetydende med at der er noget galt, det er bare Microsoft systemet der ikke kan opdatere sin arbejdsgruppe ordentlig.

Hvis du skal kontakte en anden computer så vælg kør og skriv ”\\Computernavn”
Du kan evt. vælge at bruge genvejstasten til kør ”windowstast og r” windowstast er den tast mellem venstre Ctrl og Alt

Kan du logge på dine andre maskiner fra din 98 maskine.

Hvis du kan pinge maskinen, og du har installeret fil og udskriftsdeling og klient program til Microsoft netværk, så burde du sagtens kunne kontakte computeren direkte med adressen. Eventuelt med \\Ipadresse i stedet for.

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 14-01-04 22:55

Ok... Jeg skulle bare lige pille ved bindinger i TCP/IP-protokollen, så de også gælder fil-deling. Nu funker det helt og aldeles! Tak for hjælpen! Skønt at få løst et gammelt mysterium!

Mvh

Ulle

Godkendelse af svar
Fra : ulleulle

Dato : 15-01-04 00:18

Så er der point i gaveposen. Tak for svaret Skvatman. Men som sagt, så burde flere have point... Det er jo bare ikke muligt. Sorry. Måske Kandu skulle indføre denne mulighed?

mvh

Ulle

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 15-02-04 00:42

hmmm
fra dk>>

"ellers giv alle pc'er en fast ip adresse
f.eks
pc1 = 192.168.1.3
pc2 = 192.168.1.4
pc3 = 192.168.1.5
samme undernetmaske 255.255.255.0
standard gateway = 192.168.1.1 << eller ret det til din routers ip adresse
den netværks guide fra XP kan du godt springe over."

her ville jeg nok give en subnet på 255.255.255.240, da der ikke er noget grund til at der bruges unødige krafter på at broadcaste til sådan en stort net!