/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Video på comp.
Fra : Dyne
Vist : 987 gange
100 point
Dato : 10-01-04 18:15

Hej.
Kan man tilslutte en almindelig videomaskine til comp. så den bruger comp.skærm, som alm. fjernsynsskærm? - kan man, og hvad kræves der?
Videoen er en gammel B&O som jeg har fået forærende, hvor kun scartudgangen virker.
Nogle gode idéer? - der må gerne fuskes :)
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-01-04 20:05

Jeeg mener du skal have et netkort og så kan man muligvis få en omformer til andre stikmuligheder som kan sættes sammen med scartstikket evt sådan et man bruger til playstation Mvh SUNE

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 10-01-04 20:07

Hej Dyne

Det bedste resultat opnår du med et analogt grabberkort. Et grafikkort med video-in kan dog også benyttes.
Der findes også deciderede tv-tuner kort, men jeg tvivler på de kan benyttes i denne sammenhæng.

Står du ikke lige og skal købe et nyt graffikkort vil jeg anbefale dig at købe et grabberkort. De fås fra ca. 1000 til mange tusinder kroner. Et kort jeg selv har meget glæde af er Pinnacle studio DC10+ det fås til lige under 2000 kr incl. rigtig god redigeringssoftware: http://videoredigering.dk/

Står du alligevel og skal skifte grafikkortet i din computer, kan du overveje den anden løsning, men vil du gerne redigere i det optagede så opnås de bedste resultater med et grabberkort.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 10-01-04 21:22

Att: SrHansen. Lidt dyr mulighed, i forhold til hvad jeg lige havde håbet på... - havde håbet på at kunne gøre det lidt billigere, når det eneste krav til udstyret er afspilning af indkommende signal, og ikke redigering.
Att: Er det med et alm. netkort at man kan gøre det, eller hva'? - og hvordan er det at man gør med PlayStation? (har aldrig selv haft sådan en indretning.
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 10-01-04 21:36

Glem det!

Videoens signal er en blanding af de 3 farver + short/hvid signalet i 1 ledning. En computerskærm skal have signalerne tilført seperat som r, g, b og y. Den kan ikke afkode det blandede signal.

Køb i stedet et 1000 kr.s TV med Scart.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 10-01-04 21:40

Hej Dyne
Hvilken computer og hvilket grafikkort har du i dag ?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-01-04 21:40

Så nytter det nok ikke meget at sige et Pinnacle studio DC500-kort til 5-7000 kr.

Men da nye video/fjensyn i dag kan tage og har video ind/ud, er jeg overbevist om, at du kun behøver et tv-kort til din pc og får et rimeligt godt billede.

Måske kan tv-kortet tage signalet direkte fra videoen, men i hvert fald via video-fjensyn og så pc, ja.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 10-01-04 23:16

Att. Ellebye. Det med Tv-kort har jeg også overvejet. Det er billigere, ja. En del af tv-kortets funktion er jo at man kan bruge til at vise tv via comp. Sådan et havde jeg også købt, hvis ikke det var for min far (da jeg stadig bor herhjemme). Han har snakket med manden der står for den lokale antenneforening, og han siger at signalet er så svækket, og dermed forstærket et antal gange, at for at det skulle virke på mit værelse, så skulle det forstærkes yderligere een gang, og at det vil blive ubrugeligt. Derfor har jeg ikke købt et. Nogle som har nogle forslag til løsning af dette. Kan man købe et "filter" som kan fjerne frekvensen som støjen ligger på, hvis det ligger i nogenlunde en frekvens for sig???
Hvis Tv-kortet skal tage signalet dirkekte fra videoen, kræver det så ikke at der er svhs-ind på kortet? - og kan man lave scart om til svhs?
Att. SrHansen: Jeg har en Athlon 2000+ m. 512 mb ddr og en G4mx 440 m. 64ddr. Nogle brilliante idéer?
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : xick

Dato : 10-01-04 23:25

Hej Dyne! Hør nu her:
Du kan godt få din computer/skærm til at fungere sammen med din video... Der er nogle ting du bør anskaffe dig.
1. S-Video stik eller composite stik
2. Et ORDENTLIGT grafikkort med TV-OUT (hvis du ikke har det i forvejen)
3. En "Scart-adapter" (hvor du kan sætte composite/S-Video i)
- og forresten skal du lige tjekke at du har de rigtige drivere og codec installeret

Håber du fik lidt ud af det!
Held og lykke!

//xick

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-01-04 23:25

Hej Dyne,

du ka' desværre ikke bruge et netkort til at få video fra videoafspilleren over på Computeren... der har du brug for noget af det SRHansen og Ellebye nævner...

mht. til scartudgangen ka' du få en scartdims hos f.eks. Fona eller Merlin, samt kabler, hvor du ka' putte kabler i scartdimsen, samt computeren...

men du har brug for TVin (selvom det er Video)... som du enten ka' få via et grafikkort eller grabber/capturekort... derudover kommer det så også lidt an på hva' din video understøtter, SVHS eller composite, idet det er til en af disse "formater" du ska' ha' stik/kabler til imellem video/scartdimsen og computeren...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : xick

Dato : 10-01-04 23:27

Dyne... følg det jeg skrev først + det strarup lige har skrevet... så kører det

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-01-04 23:45

>Dyne

Du skriver indledningsvis, at det er mellem video og computer, så her er der ikke tale om forringet billede. Hvis du også skal se tv gennem kortet, ja så kræver det naturligvis et rimeligt godt billede.
Men klart er det et problem hvis tv-signalet er forstærket alt hvad det kan vil du kun opnå et "bedre dårligt" billede hvis det forstærkes yderligere.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 10-01-04 23:49

Hmm, øv. Ok, det lyder til at mit valg ligger på at købe et tv-kort (nogle erfaringer med terratec cinergy 600?) og gå på kompromis med kvaliteten, eller helt undvære undvære... - nu får vi så bare at se hvad det bliver til...
Lader lige spørgsmålet stå lidt tid, for at se om der er nogle som ved noget, vi andre ikke gør.
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 10-01-04 23:54

Hmm. Kiggede lidt på de forskellige tv-kort fra terratec. - jeg tror det er cinergy 400 jeg spørger til istedet, da radiodelen ikke er nødvendig...

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-01-04 00:11

Hej Dyne,

ved du om din computer understøtter USB 2.0?

hvis den gør kunne denne fra Adaptec "Adaptec VideOh! USB"... være en ide... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1554877893

jeg kender ikke lige til Terratec grafik/tv/video produkter, men hvis de nogenlunde svare til deres lydkort, så vil det være en rimelig go' kvalitet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-01-04 00:11

Der er nok ingen tvivl om at pris som regel følger kvalitet, men hvis du ikke allerede har, kan du måske læse lidt mere om kortet på edbpriser.

Nu ved jeg ikke om du samtidig ønsker at brænde film ned på dvd, så kan jeg blot anbefale dig nero som brænderprogram.

Men held og lykke med projektet

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 11-01-04 00:34

Jeg takker for hjælpen.
Att. Strarup - det gør den desværre ikke - kører kun 1.1. Længe leve ecs-bundkort!!! (...)
Mvh Dyne

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 11-01-04 00:55

xick, hvad skal han med et kort med TV-OUT?

Læs lige hans spørgsmål: Kan jeg bruge computerskærm sammen med videoen?

Og svaret er nej. Alle foreslåede løsninger overgår et Bilka-TV i pris. Og det var vel meningen at han skulle se video....

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-01-04 00:59

Hej Dyne,

ecs-bundkort... jikes... oki doki... eh... nu er det så vel forhåbenligt ikke også et SiS chipset de har puttet deri???

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 11-01-04 01:05

Hej igen

Nå jeg ser dit bundkort og grafikkort er af nyere dato, så syntes jeg det vil være synd at skifte grafikkortet med et andet med tv-in, medmindre du har mulighed for at sælge det gamle naturligvis

Mit bedste/billigste bud vil derfor stadig være Pinnacle DC10+ eller en USB-dims som Strarup nævner.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 11-01-04 01:07

>>KajKagearm,

Citat
xick, hvad skal han med et kort med TV-OUT?

Læs lige hans spørgsmål: Kan jeg bruge computerskærm sammen med videoen?

Og svaret er nej. Alle foreslåede løsninger overgår et Bilka-TV i pris. Og det var vel meningen at han skulle se video....

yup... spørgsmålet lød "Kan jeg bruge computerskærm sammen med videoen?"... og svaret er ja uanset om løsningen er billigere eller dyrere end et tv fra Bilka...

mht. TV-out, tja... så ku' Dyne jo også optage fra Computeren over til Video afspilleren... rimelig handy indimellem...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 11-01-04 10:05

G'morgen - eller hva' det nu hedder når klokken er over ni...
Att. Strarup. Den video-grabber fra Adaptec fåes også i en pci-udgave. Det er vel bare den udgave jeg skal have, når jeg nuengang kører uden USB 2.0? Så må jeg jo bare overveje med mig selv om jeg synes det er pengene værd... Eller prøve at finde et tv-kort, der kan tage signalet.
Om det er sis-chipset tror jeg ikke. På kassen står der VIA KT333 & 8233A. Om det så er det samme eller ej, ved jeg ikke, da jeg nu engang ikke er den vildeste nørd :)
Mvh Dyne

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 12-01-04 01:03

Hej Dyne,

ang. USB video-grapperen, så forelsog jeg den fordi, den kører USB 2.0 (ca. 480 Mbit/sec), samt du ka' bruge den på mere end en computer... hvorimod hvis man sku' det med PCI udgaven, sku' man jo ta' den ud og ind heletiden... plus det ku' være en ide nu hvor du bor hjemme, så ku' det evt. være din far ville være med til at sponsorere den, så i ku' deles om at bruge den... så det ikke bliver nært så dyrt for dig...

Adaptec er også gode til at lave drivere og har meget styr på den del af computeren... jeg kender dog ikke lige så meget til deres grabber udstyr... jeg har selv et grabberkort magen til SRHansen, som jeg købte for et par år siden... samt Asus's geforce grafikkort med TVin og TVout er også gode, det er mere eller mindre de produkter jeg har brugt til formålet...Jeg kender heller ikke lige noget til Terratec's grabber udstyr, men jeg har et lydkort fra dem, som mere eller mindre er på højde med Sound Blaster, så hvis de er lige så dygtige til at lave grabberkort som de er til at lave lydkort, så er der en rimelig chance for at få et godt kvalitets kort... men som sagt jeg har hverken afprøvet Adaptec eller Terratec's grabber udstyr...

mht. til Via chipset så er det heldigvis ikke SiS Chipset... så det ka' du være glad for...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Dyne

Dato : 12-01-04 06:32

Ok.
Så finder jeg lige ud af med mig selv hvad jeg vil, og hvor mange penge jeg vil bruge på projektet...:)
Takker til alle for hjælpen!
Hvis nogle føler sig snydt, må man lige kontakte mig.
Mvh Dyne

Godkendelse af svar
Fra : Dyne

Dato : 12-01-04 06:32

Og en ekstra stor tak til Strarup.