/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
TCP/IP Problem i Win2000
Fra : snippermanden
Vist : 629 gange
200 point
Dato : 21-03-02 13:09

Jeg har et lidt besynderligt problem med mit Windows 2000 / Cisco 677 netværk

Der er 2 Windows 2000 maskiner på mit LAN. Cisco routeren har 192.168.1.1

Når jeg kører med DHCP på routeren og undlader at indtaste DNS adresser på klienterne fungerer det hele perfekt.

Hvis jeg disabler DHCP på routeren og giver mine to PC'er faste IP adresser f.eks. 192.168.1.2 sub 255.255.255.0 samt sætter default gateway til 192.168.1.1 og indsætter min ISP's DNS servere så er der ingen net forbindelse efter maskinen har bootet. Hvis jeg derefter går ind og laver en rettelse i TCP/IP indstillingerne og siger ok - så virker nettet igen - det virker som om en vilkårlig rettelse i TCP/IP indstillingerne på klienten får det til at fungere igen.

Jeg har prøvet lidt af hvert og er nu på bar bund

Kommentar
Fra : dk

Dato : 21-03-02 13:34

hmmm
har du sat den til at "aktiver dns" ?
prøv istedet at sætte den til "deaktiver dns"
og deaktiver wins konfiguration.
sæt gateway til din routers ip adr.
jeg mener routeren selv finder din dns.

Kommentar
Fra : snippermanden

Dato : 21-03-02 13:41

Jeg kan ikke umiddelbart se at jeg har mulighed for at deaktivere hverken DNS eller WINS. Jeg har ikke angivet nogen WINS adresser, og jeg har også prøvet at undlade at angive DNS adresser, men jeg kan ikke vælge "obtain DNS adresses automatically" hvis jeg angiver faste IP adresser?

Med mindre du mener at deaktivere DNS i routeren?

Gateway er sat til routerens IP 192.168.1.1

Kommentar
Fra : dk

Dato : 21-03-02 14:00

har du ikke et fane blad som hedder
"dns konfiguration" ?
har du sat både din dns og gateway til samme ip ? (routerens ip)
har du fast ip eller får du tldelt af din isp?

>>Med mindre du mener at deaktivere DNS i routeren?<<
nej det var ikke det jeg mente.

Kommentar
Fra : Snippermanden1

Dato : 21-03-02 20:51

Nope, men under avancerede instillinger er der et faneblad, der hedder DNS - her kan man ikke deaktivere men blot angive DNS adresser m.v.
Har prøvet at angive routerens IP som DNS adresse, men ej heller det virker. Min IP er fast, jeg bruger således NAT for at koble begge pc'er på internet.

Hvis jeg indtaster min ISP's DNS servere efter pc'en er bootet og trykker ok, så virker alt som det skal. Men hvis adresserne er tastet ind ved boot - så virker det ikke. Meget besynderligt???

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-03-02 20:36

Jeg kan godt pinge andre servere, men dns virker ikke

"snippermanden" <snippermanden.news@kandu.dk> wrote in message
news:wUjm8.11911$ZI6.473522@news000.worldonline.dk...
> Jeg har et lidt besynderligt problem med mit Windows 2000 / Cisco 677
> netværk
>
> Der er 2 Windows 2000 maskiner på mit LAN. Cisco routeren har
> 192.168.1.1
>
> Når jeg kører med DHCP på routeren og undlader at indtaste DNS adresser
> på klienterne fungerer det hele perfekt.
>
> Hvis jeg disabler DHCP på routeren og giver mine to PC'er faste IP
> adresser f.eks. 192.168.1.2 sub 255.255.255.0 samt sætter default
> gateway til 192.168.1.1 og indsætter min ISP's DNS servere så er der
> ingen net forbindelse efter maskinen har bootet. Hvis jeg derefter går
> ind og laver en rettelse i TCP/IP indstillingerne og siger ok - så
> virker nettet igen - det virker som om en vilkårlig rettelse i TCP/IP
> indstillingerne på klienten får det til at fungere igen.
>
> Jeg har prøvet lidt af hvert og er nu på bar bund
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-03-02 04:33

"snippermanden" <snippermanden.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:wUjm8.11911$ZI6.473522@news000.worldonline.dk...
> Jeg har et lidt besynderligt problem med mit Windows 2000 / Cisco 677
> netværk
> det virker som om en vilkårlig rettelse i TCP/IP
> indstillingerne på klienten får det til at fungere igen.
>
> Jeg har prøvet lidt af hvert og er nu på bar bund

Det virker på mig som om der er gået "bonzai" i din router.

Har du prøvet at reboote routeren, eller at gå på din ISP's routerservice
hjemmeside for at sætte routeren op til standardkonfiguration?

mvh
Hans

Kommentar
Fra : snippermanden

Dato : 22-03-02 09:58

erhm - er ikke sikker på at der ligger en videnskabelig grund bag den løsning som jeg fandt efter mange timer med eder og forbandelser. Men åbenbart blev problemet løst ved at jeg satte klienten til at gafle NETBIOS settings fra Routerens DHCP server - don't ask why, men det virkede på begge mine pc'er?

Kommentar
Fra : snippermanden

Dato : 22-03-02 09:58

erhm - er ikke sikker på at der ligger en videnskabelig grund bag den løsning som jeg fandt efter mange timer med eder og forbandelser. Men åbenbart blev problemet løst ved at jeg satte klienten til at gafle NETBIOS settings fra Routerens DHCP server - don't ask why, men det virkede på begge mine pc'er?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 22-03-02 12:15

det har sikkert været fordi netkortne ikke har frigivet
deres ip adresse, ved skift fra DHCP til fast.
somtider kan omtalte software gi een grå hår i hovedet.

held og lykke :)

Accepteret svar
Fra : Warboy

Modtaget 200 point
Dato : 11-07-02 09:34

Hej Snippermand

Prav at gøre følgene:

Maskine 1 skal stå til

ip:192.168.1.3

sup: 255.255.255.0(eller bare tryk enter)

Gateway: 192.168.1.1

I DNS skriver du

Preferred dns server: 212.54.64.171

Alternate Dns Server: 212.54.64.170

på Maskine nr to skriver du:

ip:192.168.1.4

sup: 255.255.255.0(eller bare tryk enter)

Gateway: 192.168.1.1

I DNS skriver du

Preferred dns server: 212.54.64.171

Alternate Dns Server: 212.54.64.170....

Virker dette stadig ikke skal du lige tage strømmen fra din router i ca 5 min også sætte den til igen...

virker dette hellere ikke ja så ville jeg lige ringe til Tiscali som du har som internet udbyder..

Håber det kommer til at køre for

Warboy

Kommentar
Fra : Warboy

Dato : 11-07-02 09:45

Glem hvad jeg skrev da jeg ikke fik læst det sidste inlæg

Kommentar
Fra : dk

Dato : 17-11-03 10:50

Hvis du har fået løst dit problem vil så lukke dette spørgsmål ?