/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Lille media-center
Fra : egoland
Vist : 825 gange
100 point
Dato : 09-01-04 20:35

Går og tænker på at bygge et lille mediacenter, altså en pc der kan sluttes til fjensynet. Den skal afvikle dvd, samt kunne optage på en harddisk. Der skal være netkort, så filerne kan hentes til en anden pc og brændes ud på video-cd.
Hvor meget kræves der af cpu, ram, og øvrigt isenkram, fx tv-tuner. Det hele må gerne være i en lille fiks kasse, og derfor er det nok et micro-atx-kort, der skal til. Nogen bud?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-01-04 23:00

Hvor meget ønsker du at ofre?
Jeg selv har min pc tilslutte både tv og stereoanlæg, men det er noget der koster, men til gengæld så er alle muligheder også åbne.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-01-04 09:15

hej egoland,

tja... det kommer som Ellebye også skriver, hvor meget du vil bruge på det...

jeg vil anbefale dig et bundkort med seperat lydkort og grafikkort (til agp porten), hold dig fra dem hvor de er indbygget...

den computer jeg plejer at koble på TV'et/video'en,

1 Ghz processor...
512 mb ram...
Asus geforce 256 (forgængeren til geforce 2) med TVout... 32 mb ram...
lydkort et digitalt fra terratec...

med disse ting går afpilning af DVD fint uden hakning, og afspilning til TV også Tiptop...

jeg ved ikke om lydkortet samt grafikkortet stadigvæk ka' fåes... men sidst jeg kigge ind på EDBpriser, lå begge på en pris under 400,- kr. jeg ka' umiddelbart dog ikke lige få edbpriser's hjemmeside til at funke i øjeblikket, så jeg ka' kugge efter det...

du har ihvertfald brug for TV-out, for at ku' afspille fra computeren til TV'et, og TV-in for at optage på computeren fra f.eks. TV eller Video...

dette ka' så enten være på grafikkortet eller et extra PCIkort eller et USB device...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 10-01-04 09:59

Hej igen,

jeg fik EDBprisers hjemmeside til at funke... umiddelbart ser det ikke ud til at de gamle grafikkort ka' findes mere... men her er der ihvertfald et godt grafikkort med både TVout og TVin... "Asus AGP-V9520 Home Theater GeForceFX 5200 TV-In/Out"... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364578017

jeg fandt lydkortet "512i Digital" fra Terratec som jeg selv bruger på en af mine PC'er... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1414597910
dette lydkort er mere eller mindre på højde med Creative's Soundblaster 5.1 producter...

"Adaptec VideOh! USB" ku' f.eks. være en mulighed, hvis du f.eks. vælger et grafikkort uden TVout/in... du ska' bare sørge for at få et bundkort der understøtter USB 2.0, ellers ska' du investere i et USB 2.0 kort til computeren...
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1554877893

jeg kiggede også lidt på bundkort derinde, og jeg ku' umiddelbart kunne finde 2 MicroATX bundkort, som understøtter USB 2.0...

"AOpen MX4GR microATX Retail"... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264607988
"ECS L4S5MG/651+ microATX"... -->
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264667933

hvis jeg sku' foreslå en af disse bundkort, bliver det helt klart "AOpen MX4GR microATX Retail", og det er mest pga. dårlige erfaringer med ECS samt specielt SiS Chipset...

begge har dog indbygget lydkort, men disse ka' som regel slåes fra... uden de store problemer...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-01-04 10:56

>Strarup
>egoland

Her ville jeg nok anbefale et seperat videokort. Jeg selv har et DC500 som er ovenud, men igen afhænger det helt og holdent hvor meget "går" man op i det med filmredigering og hvor meget vil man ofre.

Jeg skal lige indskyde, at nævnte kort koste i omegnen af 7.000 kr., men er udgået af produktion. Til gengæld er kortet afløst af andre og måske bedre. Hertil bruger jeg adobe premiere så jeg kan klippe og klistre som jeg lyster, indlægge masser af effekter, redigere lyd, indsætte anden lyd, evt. selv indtale lyd. Kortet er forbundet henholdsvis til både TV og videokamera, og kan optage/afspille begge veje. Lydkortet er forbundet både med en computer 2, samt stereoanlæg og imellem har jeg indsat en fysisk enhed til at "rense" lyd med. Osv.

Det smager og lugter kraftigt af professionelt udstyr, men er man entusiast og har den store interesse, ja, så syntes jeg det er pengene værd.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 10-01-04 11:36

Til ellebye:
Det jeg helt præcis er ude på, er en fiks kasse, som kan indgå i et almindeligt misikanlæg, uden at skille sig for meget ud. Der skal ikke være nogen time-shifter funktion, der så vidt jeg forstår sluger en masse kræfter fra både cpu, ram og HD. Skal kun kunne optage/afspille på HD, samt afvikle film fra DVD. Det må være muligt med en ret lille PC og microsofts mediaplayer.

Godkendelse af svar
Fra : egoland

Dato : 10-01-04 20:28

Tak for svaret strarup.