/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Dampspærer
Fra : lejski
Vist : 1371 gange
100 point
Dato : 09-01-04 20:21

jeg er skal til at sætte ludbehandlet profilbrædder op som loft, jeg har et alm.1plans paracel hus på loftet er der glasuld under ligger der en dampspærer(den model med staniol på den ene side)Mit spørgsmål er så kan man sætte dampspærer på det gamle loft? så række følgen bliver ny profilloft ny dampspærer gammelloft eksisterende dampspæ. isolering.Det der er i det, det gamle loft for dampspærer på begge sider ,nogen siger for nogen siger imod hvad siger I.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-04 20:26

Jeg siger først og fremmest HVORFOR?
Dampspærren har til formål at forhindre at den væde vi mennesker afgiver til rummet kan trænge ind i konstruktionen og ødelægge denne. Når der er isoleret vil varme/kulde effekten kunne give fugt i konstruktionen, men det er en gylden regel at der kun må være damspærre på den "varme" side idet udefra kommende fugt skal komme væk, det vil sige at den ene side skal være damptæt meden s den anden skal være diffusionsåben. Altså en dårlig ide.

Kommentar
Fra : pahus

Dato : 09-01-04 20:27

Jeg ville fjerne det gamle loftsbeklædning, det er hurtig gjort, og derefter lappe den gamle dampspærre hvis det er nødvendig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-01-04 20:31

pahus>>det kaldes godt håndværk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-01-04 21:48

Kun ind mod varmesiden og så plast i stedet for staniol Mvh SUNE

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-01-04 21:53

Kun plast ind mod varmesiden, staniol er man gået fra, det hed sig at den reflekterede varmen.
Vil du ikke fjerne den gamle beklædning hvilket er det bedste så lad vøre med at sætte yderligere dampspærre op

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-01-04 00:05

Nu skal en lille bygningsmæssig ændring jo ikke vokse til en større ombygning. Nu siger du intet om, hvilke materialer det gamle loft er.
Hvis dette er et evt. panelloft / gipsloft, kan du godt sætte nyt loft under, hvis du mener din gamle dampspærre er tæt. Vi gør dette nogle gange i byfornyelse, endda med tilsyn på. (byggeskadefondens accept)
Men for GUDS skyld, aldrig mere end et lag dampspærre. Flere lag vil indkapsle konstruktioner i en for fugt uigennemtrængelig materiale. Svarer til at have træ i en plastikpose med fugt og varme, hvilke bevirker at alle svampesporer som altid er i træ, vil vokse ganske godt.
Normalt monterer man dampspærre så tæt som muligt på den varme side, men 19 mm profilbrædder, der er delvis åbne i fer og not bør ikke give de store problemer. Hvis din isolering ellers føles tør på oversiden i kulden vi har nu, er det OK. Dampspærre monteres for, at fugt ikke trækker gennem konstruktionen, og kondenserer på den kolde side af isoleringen.
Så stoler du på din gamle dampspærre, sæt loftet op.
God arbejdslyst.

mvh
jms

Kommentar
Fra : lejski

Dato : 11-01-04 16:21

Jeg takker for jers indlæg,nu har jeg ligsom noget at arbejde efter.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-01-04 17:42

Dit spørgsmål er stadig åbent.
Måske kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået.
Fortsæt dialogen, hvis du ikke er tilfreds.
Jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, og læser derfor ikke flere indlæg her.

mvh
jms

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-02-04 23:59

Skal du ikke lukke ??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-02-04 01:50

Hvordan kan det være man bruger andres tid uden at gide at svare ??? Underligt Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-06-04 22:27

Husk at Lukke
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-04-05 00:19

Skal du ikke have lukket dit spørgsmål ?? Mvh sune