/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Min bil går død! HJÆLP
Fra : Senzela
Vist : 373 gange
100 point
Dato : 09-01-04 09:58

Jeg er den lykkelige(?) ejer af en Lada Samara fra 1994....Problemet er, at der er vrøvl med elektronikken i bilen, og jeg er på herrens mark med hensyn til hvad der er galt. Jeg har netop bekostet en udskiftning af motoren (8.000,-) og troede så, at alt var i den skønneste orden....Men ak. Kun en uge efter at jeg fik bilen hjem fra mekanikeren begyndte den at opføre sig besynderligt. På en tur til en nærliggende by gik den så at sige helt død for strøm, og det var kun med og næppe at jeg nåede frem. Idet bilen, i forbindelse med motorudskiftningen, havde stået stille i 2 måneder tænkte jeg at det sandsynligvis var batteriet der var færdigt, så jeg skiftede batteri i håb om at det kunne klare problemet. De første par dage med det nye batteri var der heller ingen problemer, men nu begynder den igen at gøre vrøvl. Når jeg starter bilen viser måleren i instrumentbrættet fuld kapacitet (16)...Når jeg så har kørt et par km. falder måleren til ca. 12 og når jeg så kører yderligere 10-15 km. falder måleren længere og længere ned i det røde felt, samtidig med at bilens strømforbrugende (såsom lygter, lys i instrumentbordet osv.) funktioner bliver gradvist svækkede. Til sidst går bilen ud. Det underlige er så, at hvis bilen umiddelbart efter at den er gået ud, bliver skubbet igang, så starter det hele forfra. Måleren starter igen på 16 og alt virker upåklageligt indtil jeg har kørt et par km. Jeg har endvidere bemærket at bilen har fået en syngende/skurrende lyd, men jeg ved ikke om det har noget med strømproblemet at gøre.
Hvad kan der være galt?
Jeg har bladret lidt rundt i de tidligere stillede spørgsmål, men har ikke kunne finde noget der præcis mindede om mit problem. Er der nogen der har nogle erfaringer?

På forhånd tak.

Skriv gerne den anslåede reparationspris sammen med jeres løsningsforslag.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 110 point
Dato : 09-01-04 10:04

Det er da garanteret generatoren det er galt med også når du omtaler en syngende lyd så kommer den nok fra kullene en ombytter eller ny koster ca 1000 og så løn i Think

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 09-01-04 10:04

Få en fagmand til at måle laderelæet´Den syngende lyd du hører kan være remmen der fedter til generatoren.Det er nok mere et par bajere til en elektrker der mangler,en mekaniker og en auto elektrker er ikke det samme,selvom mekanikeren selvfølgelig har tjæk på en masse
Mvh Ole

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-01-04 10:06

HEj
Den lader ikke batteriet...
Det må være din generator der ikke virker eller ikke er forbundet korrekt.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 09-01-04 10:32

Hej!
Jeg har selv haft en Lada. godt nok en anden model for mange år siden. Der var også strømproblemer. Efter flere værkstedsbesøg og udskiftning af generatoren 2 gange blev problemet løst: Der var dårlig forbindelse så generatoren ganske vist ladede men ikke kunne komme af med strømmen. Jeg har senere fået oplyst at dette er almindeligt forekommende på biler med en vis alder, specielt stelforbindelsen fra generatoren. Så find denne, skru ledningen af, rens den for rust og saml den igen. Det er i hvert fald et billigt eller gratis forsøg.

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 09-01-04 17:28

Hej.
Lyser den røde ladelampe ikke .
Hvis den gør, eller hvis ladespændingen falder til 12v ved lidt omdr. på motoren,
ca 2000 rpm, så hvis du selv med den ene hånd holder gassen ,
du er altså ude i motor rummet, i den anden hånd har du en hammer , mellemstørrelse.
Hvis kullene er slidte så kan du ved at banke med moderat slag på generatoren, få
kullene til at få kontakt til ankeret igen.
Du kan høre hvis ladningen begynder.
kc

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 09-01-04 18:38

Det er helt rigtigt hvad sir kaj foreslår,men forsigtigt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-01-04 21:36

Hva har du fundet ud af problemet??

Kommentar
Fra : jagge

Dato : 13-01-04 15:15

Nye kul koster 20-30 kr, og med en tang, en skruetrækker og en loddekolbe, kan du skifte dem selv. Men problemet kan komme mange steder fra. Krybestrøm er standard i alle biler. Også nye, men dog ikke så ofte. Lade eller lysrelæ er også en mulighed (lade relæet er indbygget i generatoren, sammen med kullene, og kan skiftes seperat). Har din bil tendens til at svine motor/motorrum, foreslår jeg du giver den/det en motorrens, og går alle forbindelser til og fra motor, samt alle tænkelige stelforbindelser igennem. Hjælper DET ikke, søg læge (Proffesionel Mekaniker) Mvh DLN

Godkendelse af svar
Fra : Senzela

Dato : 01-08-04 08:21

Tak for svaret Sunowich.