/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dæk?
Fra : elcid
Vist : 446 gange
100 point
Dato : 09-01-04 09:37

Jeg står og skal skifte dæk, lige nu har jeg sommer og vinter dæk og jeg synes der er lidt dyrt, hvad med helårs dæk nogle gode råd?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-01-04 10:17

Efter min mening skal du installerer vinterdæk lige nu og skifte til sommer i april det er helt klart den bedste løsning vinterdæk er bløde sommer hårde helårs en mellemting Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : h_blunck

Modtaget 110 point
Dato : 09-01-04 10:20

"Rigtige" helårsdæk af god kvalitet er den gyldne middelvej...

Det skal være meget hård frost før vinterdæk er bedre pga. gummiets egenskaber i vinterdæk. Du kan læse mere om gode råd om dæk på http://www.bilpriser.dk/evaluation/bilpriser/news/PageGuidesArticle.po?GUIDEID=62

Vejledningen er udarbejdet i samarbejde med FDM, og fortæller lidt mere om sagen...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Klejtrup

Dato : 09-01-04 11:00

Som sagt i både tv og andre bilmagasiner er der brug for vinter dæk cirka 2 dage om året så det kan man så tage til efter tanke. for man har jo heller ikke lyst til at køre på sommerdækkene.. så helårs dæk er vejen at gå..

Kommentar
Fra : 888

Dato : 09-01-04 11:29

Hvis helårsdæk var så gode, så var der jo ingen grund til at producere vinter og sommerdæk! Desuden er det nok lidt mere end 2 dage om året vinterdæk er nødvendige......
Så køb vinterdæk, det går alligevel lige op i sidste ende, da du jo så i den periode sparer på dine sommerdæk.... Det kan sq heller aldrig betale sig at spare på sikkerheden....

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-01-04 12:34

Der findes ingen dæk, der er lavet til alle slags vejr. Jeg mener at det er lidt pjat, at skifte til vinterdæk her i landet.
Vi har ikke haft meget lange perioder med sne, i mange år. Vores veje bliver også ryddet/saltet. Der hvor der virkeligt er brug for vinterdæk, er de steder hvor man ikke ser sneploven/saltbilen hver uge. når det sneer/fryser.

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-01-04 14:40

Uenig viskinge. Gummiblandingerne er også tilpasset de respektive temperaturer.

Min bette røde racer kan du ikke holde på vejen, hvis ikke du bruger årstidsbestemte dæk. Når man som jeg bor på landet er brug af vinterdæk en ubetinget klog ting. Der er klar forskel i vejgreb når man får vintersutterne på. Til gengæld er det også rart, når man i foråret får sommersutter på, idet disse er fastere og støjer mindre.

Kommentar
Fra : jesper6

Dato : 09-01-04 15:16

Det er ikke billigere at købe helårsdæk end sommer/vinterdæk hvis man har en bil mere end et par år. Helårsdæk har ikke den optimale gummiblanding og slides hurtigere en sommer/vinterdæk. hvorfor ikke købe et sæt vinter og et sæt sommerdæk. Inden de er slidt op har du brugt 2 sæt helårsdæk og så er prisen den samme.

Overvejer du stadigvæk helårsdæk, så er Godyears helårsdæk lige blevet kåret til det bedste af slagsen hos ADAC. Bare ring rundt til dækfolk og spørg om prisen. Kan ikke huske navnet på det, men der findes kun et helårsdæk fra Goodyear til personbiler.

Ups fandt lige linket på goodyears helårsdæk

http://www.fdm.dk/altombiler/drift/daek/vinterdaek2002/175/goodyear_vector.asp

Jesper6

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 09-01-04 16:10

Et sæt helårsdæk, bør også udskiftes tidligere.
Godt nok síger loven 1,6mm mønsterdybde, men man bør ikke køre om vinteren
med under 3mm dækmønster, hvis der er meget vand eller sjap på vejen.
Jeg skifter mellem sommer og vinterdæk.
Har selvfølgelig vinterdæk på stålfælge og et sæt sommerdæk på smarte alufælge.
Den eneste regulære ekstraudgift, er et sæt ekstra fælge, som selvfølgelig ikke behøves, at være alufælge.

Gert

Godkendelse af svar
Fra : elcid

Dato : 11-01-04 20:40

Tak for svaret h_blunck.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 11-01-04 21:07

Velbekomme. Var kun glad for at kunne hjælpe.