/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forbud mod ski af elmetræ?
Fra : olelyster
Vist : 313 gange
40 point
Dato : 06-01-04 15:09

Nordmanden Fridtjof Nansen skriver et sted, at det iflg. Chr. Femtes Danske Lov var forbudt (norske) bønder at have ski af elmetræ - (måske fordi de hurtige ski var forbeholdt ordensmagten?) Hvor i loven findes det forbud?

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 50 point
Dato : 06-01-04 15:31

Hej olelyster.

Nu har jeg siddet og kigget i Chr. V's Danske Lov fra 1683, men kan ikke finde noget om ski og elmetræ. Bestemmelsen er formentlig særligt rettet mod norske bønder (som du selv foreslår), og skal formentlig findes Chr. V's Norske Lov, der, bortset fra nogle særbestemmelser for Norge, er identisk med Danske Lov.

Jeg er desværre ikke i besiddelse af Norske Lov, men nu er idéen da givet videre. Det skal lige nævnes, at jeg har kigget i den udgave af DL, som er gældende idag, men den er beskåret væsentligt fra den originale.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 06-01-04 19:53

Hej
Rye Jensen har ikke Norske Lov, men den kan du finde her.

http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5register.html

Jeg har IKKE læst den, men hvis du finder svaret kunne det være fedt hvis du gad give en tilbagemelding her.

Iben

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 06-01-04 19:53

Hej
Rye Jensen har ikke Norske Lov, men den kan du finde her.

http://www.hf.uio.no/PNH/chr5web/chr5register.html

Jeg har IKKE læst den, men hvis du finder svaret kunne det være fedt hvis du gad give en tilbagemelding her.

Iben

Godkendelse af svar
Fra : olelyster

Dato : 07-01-04 14:57

Tak for svaret RyeJensen.