/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Korrekt installationsrækkefølge?
Fra : louie2003
Vist : 451 gange
50 point
Dato : 05-01-04 11:43

Findes der en generel vejledning i hvilken rækkefølge man bør konfigurere sin hjemme-PC? Dette er hvad jeg gerne vil ha' på den: Windows XP Home Edition, Internet Explorer, Outlook Express, Norman Virus Control/Firewall, HP printer/scanner/kopimask, højttalere, trådløst tastatur/mus, Adobe Photoshop Elements, Officepakken minus Outlook, Adobe Reader, Pixeline og Askepots Eventyrslotte... Eller er rækkefølgen fuldstændig underordnet?

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 11:46

Jeg ville starte med XP
Der udover er det såment ligemeget med hvilken rækkefølge du installere resten i. MEn ville nok overveje at installere spillende til sidste og mus/tastetur i starten, Explore er jo inbygget i XP sårh..

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-01-04 11:50

1. Windows XP Home Edition, Internet Explorer, Outlook Express
2.printer/scanner/kopimask
3. kør windows update > hent alle service packs
4. Norman Virus Control/Firewall
5.Officepakken < kør update igen
5. resten som du selv vil

højttalere, trådløst tastatur/mus skal være tilsluttet før punkt 1

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 11:52

Hvorfor printer/scanner/kopimaskine som nr. 2??

Så hellere XP
Update
Norman Virus/Update norman
Derefter resten lige meget..

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 05-01-04 12:05

Allerførst er mus, tastatur og højtalere selvfølgelig tilsluttet.
1: Windows XP (incl.OE og IE)
2: Windows Updates (som allerede er downloaded og ligger klar til installering før du går på nettet, hvis ikke sørger du for at få lukket for DCOM, som er et kæmpe hul)
3: Antivirus / Firewall
4: Officepakken
5: Kør ny online update til Windows samt Office
resten kan være hip som hap m.h.t. rækkefølgen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-01-04 12:13

>> Zerg911
evt. nyere drivere ligger på windows update....
det er vigtigt punkt 3 køreres ret hurtigt, således div. "huller" bliver lukket

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 12:14

Øhh.. ja.. ? Og hvor kan du se jeg modsiger dèt ? :-|
Var bare en tanke

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-01-04 12:29

Jeg ville tage antivirus som nr. 2. Har lige været ude for, at få virus under inst. af winupdate. (XP HOME).

Ellebye

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 12:31

Hvis det er så stort et problem så installer windows/programmer uden netstik i..

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 05-01-04 12:48

Ellebye > Det lyder ganske fornuftigt....

Zerg911 > Du skriver i din profil: "Jeg er en ung mand på 22 som er ved at tage uddannelsen som IT-Supporter."
Jeg synes det er helt fint du har en holdning til det med rækkefølger - men du jokker lidt i spinaten når du i denne tråd kl. 12:14 skriver: "Øhh.. ja.. ? Og hvor kan du se jeg modsiger dèt ? :-|" for det gjorde du kl. 12:05. dk forsøgte blot at hjælpe... og han vil ligesom alle os andre kunne følge HELE tråden.

DK's forslag med Ellebyes rettelser gør at den bedste rækkefølge er:

0. højttalere, trådløst tastatur/mus skal være tilsluttet
1. Windows XP Home Edition, Internet Explorer, Outlook Express
4. Norman Virus Control/Firewall
2. printer/scanner/kopimask
3. kør windows update > hent alle service packs
5. Officepakken < kør update igen
6. resten som du selv vil

Når du så kl. 12:31 skriver: "Hvis det er så stort et problem så installer windows/programmer uden netstik i.." så er der næsten kun tilbage at bede dig bruge en smiley næste gang du SKAL spille smart.

Jeg tager normalt aldrig en diskussion med nogen over sådan en detalje, men HVIS du vil kende denne branche skal du være LIDT mere åben. Jeg legede med CP/M og Basic for 19 år siden -- og købte min egen første PC dengang du var 8. Selv jeg lærer noget nyt engang imellem, og MÅ bøje mig når visdommen hos andre er større end min.

Don't kick the ball until you know what game is being played....

HVIS du vil tage dette som dit ordsprog for din uddannelse vil du blive en kanondygtig IT-supporter. Den åbne ånd overfor livslang læring kan INGEN skole lære dig. Så tag dette gratis råd som den positive opmuntring den er ment som.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

PS: De dage jeg ikke lærer noget nyt, er når jeg er på ferie og IKKE laver en rygende f*s!

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 12:51

Jeg startede med at skrive at jeg mente ikke der var nogen vidre grund til at der skulle være en rækkefølge, men hvis det skulle være så ville jeg starte med XP og derefter opdater mit windows inden alt andet.. der udover ville jeg så installere antivirus og så opdater det, og så var resten lige meget.. det var det jeg skrev
Så jeg kan ikke lige se hvor jeg "jokker" i spinaten

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 05-01-04 13:51

h-blunck>>> enig i rækkefølge samt synspunkt.
Men - for at imødegå problemet med mulig vira/trojans. m.m. ved første kontakt til internettet, før updates er gået i gang, kan det være en ide at have diverse Windows Updates liggende klar på en disk (cd, anden partition, netværk o.s.v.) og så sørge for at have det installeret før oprettelse af "internet". Det lukker jo nogle pivåbne porte (bl.a. 135), vel at mærke hvis ikke firewallen er sat til at lukke den/dem.
Se min kommentar 05-01-04 12:05.

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 05-01-04 14:24

Catbody > helt enig...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-01-04 14:53

Hvordan vil I have updates liggende klar til inst., når man starter helt forfra??

1 xp
2 antivirus/firewall
3 winupdates

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 05-01-04 15:08

Ellebye > Sjovt du siger det, men faktisk har jeg en kammerat, der vistnok hev alle updates fra biblioteket WUTemp hvor disse lægges ind når Windows Update henter sine opdateringer.... Det kunne være det Catbody refererede til...

Ali, er det rigtigt..... funny icon....

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 05-01-04 15:16

h_blunk>>> det er netop det jeg henviser til.
Man går und på Windows Update og så ude til venstre er der et punkt der hedder noget med: Gør Windows Update personlig og derinde kan man vælge hvilke updates man vil hive ned og gemme til senere installation. Det er nok en god ide lige at gå omkring kontrolpanel > Tilføj/Fjern Programmer og se hvilke updates som kan være relevante = alle dem man har installeret.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 05-01-04 15:18

det var alligevel ikke det fra WUTemp jeg henviste til, men det jeg lige skrev ovenfor

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 15:45

Du kan da bare have dem læggende på en CD/anden HDD elleby
Eller have max mange disketter klar ??

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 05-01-04 15:45

ellebye even..

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-01-04 15:47
Kommentar
Fra : catbody

Dato : 05-01-04 15:50

dk>> ang. dit første link: kræver det ikke at man allerede har SP1 liggende??

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-01-04 16:01

>>catbody eehh

hvis det er en nyere version af xp er sp1 med
ellers er den bla. hentes her
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/network.asp

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 05-01-04 16:13

dk >> det var bare det jeg ville have skåret ud i pap (og så var jeg selv fri for at finde linket)

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-01-04 16:17

catbody >> jaja jeg tænkte det nok
det blev så lige 4 link istedet.........

gad vide hvor louie2003 er blevet af ??

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 05-01-04 17:26

dk >> sidder også og undrer mig, men han er nok blevet snotforvirret over alt det skriveri om updates

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 05-01-04 18:19

Jamen, jeg er her skam endnu... jeg tror nu nok, at jeg stod lidt af et sted på 5-6 skærmbillede... Det blev lige lovlig hardcore for mig. Blev I nogensinde enige om den korrekte installationsrækkefølge??

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 05-01-04 18:28

kl. 12:48 kom min melding om at DK havde ret og at Ellebye samtidig havde ret i at tage antivirus FØR updatering...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-01-04 18:38

For så lige at opsummere:

1 xp
2 antivirus/firewall
3 winupdates, sp1-pakken som den første
4 printer/scanner ol. hardware
5 andet software / hvis officepakken evt. opdatering af denne.
6 tilretning af mail

NB! Hvis du bruge modem skal inst. af denne ligge som nr. 2.

Kan vi alle tilslutte os denne rækkefølge.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 05-01-04 18:47

tilføjelse til pkt. 3: og så for alt i verden den update som lukker for port135 (rcp - blastervarianterne)

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 05-01-04 18:59

Ellebye > gid du var jurist, så ville jeg hyre dig som personlig advokat...

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 05-01-04 19:00

Der er forfriskende at følge med i

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-01-04 20:21

>> ellebye
jeg ville >laver lige en copy/paste fra dit indlæg
1 xp
2 antivirus/firewall >> ville jeg vælge som punkt 4
3 winupdates, sp1-pakken som den første >> ville jeg vælge som punkt 3
4 printer/scanner ol. hardware ville jeg vælge som punkt 2 eller være tilsluttet når punkt 1 udføres
5 andet software / hvis officepakken evt. opdatering af denne.
6 tilretning af mail
grunden til jeg udfor dit punkt 4 vælger dette som nr. 2 er netop fordi evt. nyere drivere ligger på
windows update, eller XP ikke kan finde driverne under install.
sikkerheds update som lukker DCOM kan evt. hentes før install køres, og installeres straks efter XP er installeret.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 05-01-04 23:03

>h_blunck

og når du ikke flere penge havde, ville jeg hyre diig som min private klient
(Harry og Kammertjeneren), det var nu en god film.

Det er nu ret sjovt dette her. Jeg har aldrig nogensinde tænkt over hvordan og i hvilken rækkefølge jeg ville installere en PC, altså ud over styresystemet først.

Men for ikke at gøre vor ven louie2003 mere forvirret, så er det eneste jeg vil sige til >dk at "gå online" uden antivirus /firewall bekymrer mig lidt, ellers er det "hip som hap".

Men held og lykke med installationen.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 06-01-04 01:54

Ellebye > Ikke desto mindre er det en vane man hurtigt får efterhånden som man har prøvet geninstallering meget. Windows 95 og 98 blev meget hurtigt ustabile systemer ved ganske få fejl i den måde man installerede sit system. Derfor er det intet under at mange af disse præ-installerede systemer man køber hos forhandlerne bliver noget juks indenfor ganske kort tid.

Et af mine favoritløsninger var at lave Ghost-images, hvorved man på ca. 10-15 minutter kunne geninstallere sit system ud fra en bootdisk og en cd med dette image. Har sparet mig mange timer, idet jeg dengang kørte med 2Gb partition til system + grundlæggende programmer, resten var ledig plads der ikke optog plads på mit image. Sådan en 600Mb i pakket størrelse er jo en saga blot efter Windows XP kom. Nu skal man jo have DVD-brænder for at lave samme nummer..... Alting vokser....

Men gode systemer kører kun godt, når man tænker sig om. Det samme med kritikløst at tilvælge alle opdateringer fra MS. Det er nogle gange utilrådeligt, hvilket IT-pressen har skrevet meget om...

Håber Louie har fået svar på sit spørgsmål. Vi andre kunne jo blive ved...

Kommentar
Fra : dk

Dato : 06-01-04 09:34

>>h_blunck Tak for dine fine ord >> 05-01-04 12:48..........

Og netop som du også skriver "det bliver hurtigt en vane" og man kører bare på rutinen.......
bla. huske at slå XP's firewall til og så er det bare på windows update hurtigst huligt, for allerede ved
første update bliver DCOM lukket.
Jeg laver utal af install af XP og har fundet min egen rutine.
Og ja, vi kunne blive ved.

Den med "ghost" den er jeg også tilhænger af, her ligger jeg dem på serveren så jeg ikke behøver at
have op til flere liggende.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-01-04 10:06

>h_blunck Jeg vil også tilkendegive dine ord fra 06-01-04 01:54, at alt meget hurtigt bliver en rutine og ellers så bare køre der ud af, uden rigtigt at tænke sig om hvad man gør.
Men som >dk også anfører, oparbejder vi selv en fremgangsmåde når vi installere, og ja, mærkværdigvis fungere det i 99% af tilfældende.
Men >louie, nu håber jeg ikke du er blevet alt for forvirret, når du har prøvet det hele 5-6 gange lærer man hurtigt hvor man laver noget galt, og gemmer så den viden til en anden gang.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 06-01-04 10:21

Damn mange inlæg for en sølle installations rækkefølgs >->o<

Jeg syntes Louise2003 skal bare tage en af de rækkefølger der er og så installere, for jeg vil nu sige at det er fuldstændigt ligemeget.. Hvis uheldet skulle være ude og uh uhhh hun får blaster, så forsvinder den helt automatisk når hun updater sit windows. Men hvis den nu af en eller anden grund ikke forsvinder så er der en vejledning til hvordan hun gør, som selv den "dummeste" IT bruger kan følge, den finder hun ved at update sit virus program, køre det og så trykke på det Link der er ud for den virus hun har..

/Zerg

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-01-04 10:27

>Zerg911 (der står Louie, så det kunne være en han), men ellers vil jeg give dig ret.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 06-01-04 10:28

Bare fordi hun har glemt et s
Ej hun/ham så da og nå !

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 07-01-04 22:55

Hej alle! Og ja - jeg er altså en hun! Tak for alle jeres indsatser. Mandag den 5. gik det helt galt og pc'en røg til rep. igen. Det viser sig, at den havde en harddisc-fejl... Nå, men hvorom alting er, så fik vi pc'en tilbage allerede idag den 7. (helt utroligt) og jeg har derfor haft god brug af jeres råd m.h.t. rækkefølgen ved installation. Blot bekymrer det mig, at pc'en som det første efter XP er logget på - just hjemvendt fra rep. - lægger ud med RPC (Remote Procedure Call) og tæller ned til lukning. Jeg fik end ikke en chance for at få installeret Norman inden... Men ZERG911 - skal jeg forstå det sådan, at den ikke vil dukke op igen efter jeg har kørt Windows Update?? Er det virkelig Blaster jeg har fået raget til mig??

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 07-01-04 23:04

Lad os nøjes med at lade Zerg guide dig..... Blaster forsvinder automatisk efter Win Update....??? Jeg vil undlade at kommentere. RPC har intet med Blaster at gøre, men skyldes inkompetent installation hos din forhandler!!!

Han har overset en com+ fejl under installation. En løsning er REN partition. Luk ned, tænd igen med din windows cd klar til installation.

Men sådan er der jo så meget....

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-01-04 23:07

Ja det er måske blaster du har fået raget til dig, eller måske en ny virus der lige er kommet i omløb.
Jeg har præsis samme problem som dig og kommer med helt samme fejlmeddelse. Du kan formentlig heller ikke installere antivirus, fordi der er en virus i XP.

Må jeg have lov til at sige tillykke og velkommen i samme båd.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-01-04 23:16

>h_blunck
Dette er hvad microsoft skriver den nye virus forårsager, kom i omløb den 6/1-04.
Så der er kommet virus på pc-eren. Det er fordi xp er blevet installeret med net tilkoplet.

Buffer Overrun In RPC Interface Could Allow Code Execution (823980)
Originally posted: July 16, 2003

Revised: September 10, 2003

Summary
Who should read this bulletin: Users running Microsoft ® Windows ®

Impact of vulnerability: Run code of attacker’s choice

Maximum Severity Rating: Critical

Recommendation: Systems administrators should apply the patch immediately

End User Bulletin: An end user version of this bulletin is available at:

http://www.microsoft.com/security/security_bulletins/ms03-026.asp.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-01-04 23:18

Det er denne virus:

W32.HLLW.Gaobot.FL
Discovered on: January 06, 2004
Last Updated on: January 07, 2004 10:35:13 AM

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-01-04 23:19

eehøøhh

kommando'en for at stoppe RPC og forhindring i at computeren lukker er:

klik på start kør skriv i feltet
shutdown -a
og ok
jeg kan pt ikke huske hvad filen hedder som ligger i joblisten som man også kan afslutte

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 07-01-04 23:25

Og hvad er så en com+ fejl???

Kommentar
Fra : dk

Dato : 07-01-04 23:38

hvornår opstår com+ fejl ??
står der evt. et nr. ved ??

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 07-01-04 23:43

>dk

Det er en virus der har angrebet pceren. Se under mit tip.
Fejlmedelelsen kommer sammen med virusen fordi "hullet" der skulle være dækket IKKE var det under installationen.

ellebye

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 07-01-04 23:44

Hov!? Lige inden jeg kørte Windows Update i aften fangede Norman denne worm på c:\windows\system32\sys32.exe: W32/HLLW.Gaobot_based
Har jeg grund til at være bekymret?

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 08-01-04 01:24

Hvorfor lukkede du ikke for DCOM (port135) før du gik på nettet?? Den er næsten garanteret kommet igennem der.
Men hvis Norman AV har fanget den bør du være rimelig sikker.
For en sikkerheds skyld bør du nok lige tage en online-scanning med Panda
Kan gøres her: http://www.spywarefri.dk/onlinevark.htm
Og for at få fjernet de rester som måske ligger tilbage på pc'en tager du også lige en tur ind over
http://www.spywarefri.dk/forum/ og tage en HiJack-log og følge vejledningen slavisk der.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 08-01-04 01:29

Ja, eller ganske enkelt leverer den tilbage til rep.
og oplyse dem om at den var virus befægt ved motagelsen !!
og bede dem rette fejlen, eftersom det er dem der har påført den.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-01-04 01:58

Og husk lige at mine dem på, at denne virús er i omløb, måske ved de det ikke.
Så er det op til dem om at tage de fornødne forholdsregler.

ellebye

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-01-04 17:59

Hejsa
har du fået løst dit problem ?? er du så rar at lukke denne tråd

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 14-01-04 18:31

Tja, det tror jeg faktisk jeg har. Mangler stadig at installere Office-programmerne, Photohop og spillene men resten kører. Det var ganske sikkert en virus, jeg fik i samme øjeblik jeg tændte pc'en efter rep. men der har ikke været noget siden. Hullet er lukket og pc'en renset. Nu kører det hele... bortset fra at maskinen er MEGET langsom til at starte XP op, hvilket bekymrer mig lidt. Maskinen er rigeligt stor til at kunne starte hurtigt... Nå, men det er en anden snak, som jeg måske vil tage op i en anden tråd... Hvordan lukker man en tråd?

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 14-01-04 18:39

Hvorfor XP starter langsomt op ,er da rester af snavs,hvorfor går du ikke ind på link´ne til spywarefri????????????

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 14-01-04 18:55

er din Norman V.C. sat til at scanne Office Plug-ins ??? Hvis den er det, bør du disable denne mulighed indtil Norman har fået deres certifikater fornyet og opdateret hos VeriSign.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 14-01-04 20:21

hmm
hvilket bundkort har du ? og hvor hurtig skulle din cpu være ??
hvad viser den nu når du starter computeren op ???
det kunne godt lyde som den er sat til "default" i bios så den ikke står til den rigtige hastighed........

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 02-02-04 19:49

Noget så simpelt som at fjerne strømstikket nogle sekunder og sætte det i igen, lige før man starter maskinen op, forhindrer den langsomme opstart. Har fået at vide, at det tyder på, at der er noget i vejen med kortlæserne/flashkortene. Er det mon noget alvorligt eller kan jeg afhjælpe noget selv?