/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DOS
Fra : TBjorn
Vist : 349 gange
50 point
Dato : 04-01-04 22:24

Hvordan starter jeg min pc op i dos?
Jeg har XP.
Mener det er noget med at holde en F-tast nede ved opstart.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 22:26

Du har ingen DOS på en XP

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 22:28

Det med F tasten er nok F8, og du kommer ind til en menu med mulighed for fejlsøgningsstart mv. men ingen kommandopromt (DOS)
Du kan kun køre kommandopropt fra Windows eller fra en genopretningskonsol, som skal installeres

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 60 point
Dato : 04-01-04 22:38

Hej
Vælg kør i start og skriv "Command"
får du en dosprompt i et terminal vindue...
Det er dog så vidt jeg ved ikke en komplet dos men der er mange muligheder.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 22:44

Det er som jeg skrev en kommandoprompt og har ikke noget med DOS at gøre. DOS var et styresystem som var basis for Windows 3.0 -> DOS fulgte med op til Windows 98 hvor det blev anvendt til kørsel i ældre programmer hvilket i nogen grad også kan lade sig gøre i XP.
TBjorn nævner F( og derfor tror jeg at det var opstartskommandopromten han søgte, den hvor man kunne udføre kopieringer, sletninger mv.
OK?

Godkendelse af svar
Fra : TBjorn

Dato : 04-01-04 23:11

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-01-04 23:14

Hej TBjorn,

øh... som Bjarne skriver er der ikke Dos med til XP, så hvis du ønsker at bruge Dos, bliver du nød til at installere Dos...

derudover ka' der være flere vanskeligheder med at få fat i og kører Dos, for det første ska' du sørge for at den ka' loade og give valgmuligheden under opstart... så du ska' ind og rode i Bootmenu dimsen...

derudover ska' du sørge for at C: drevet (bootdrevet i de fleste tilfælde) er Fat filsystemet da Dos til dels ikke ka' kører på NTFS filsystemet...

det ka' det så godt alligevel, men så har du bare brug for et andet lille program der hedder "NTFS for Dos"... -->
http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/NTFSDOS.shtml
men den ka' du så kun læse med... hvis du så ønsker at skrive/ændre noget har du brug for den commercielle version...

så det er rimelig bøvet...

så få at få noget a la DOS i WinXP, ska' du gøre som Bjarne skriver og trykke på F8 under opstart og så vælge "Kommando prompt et eller andet"... for at kunne udføre kommandoer ala DOS osv. med XP...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-01-04 23:17

Et svar i vinden kan åbenbart også bruges

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-01-04 23:21

Hej Benjamin.Hansen,

Citat
Vælg kør i start og skriv "Command"

øh... det ka' du kun gøre inde fra selve WindowsXP, og ikke under opstarten...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-01-04 14:26

Hej Starup

Du er da lidt af en skrap sindig skrapsak....
Da jeg svarede havde TBjorn ikke fået nogen muligheder for at se en Dosprompt.
Og det svar jeg gav og tilsynteldende var tilsyneladende ok for TBJorn.
Hvad det lige var eller er du vil sige er jeg ikke klar over..
Spørger er tilfreds - det er vel grundlæggende det det handler om....
Men du har da ikke skrevet noget forkert..... så jeg kan jo ikke modsige dig..
mvh Benjamin