/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
natsuppe
Fra : netper
Vist : 2343 gange
100 point
Dato : 04-01-04 18:59

Jeg pusler lidt med noget suppe som natsuppe og vil lige høre her hvad i mener om hvilken slags suppe der kan gå som natsuppe eller skrubafsuppe.

Samtidig er jeg i tvivl om mængden.
Jeg har fundet en retningsgivende mængdeangivelse på suppe der siger 5 dl. suppe pr. person til hovedret og 3 dl. suppe pr. person til forret.

Så jeg ville jo mene at man kan beregne ca. det dobbelte antal person til en alm. suppeopskrift ???

Mvh
Per

Kommentar
Fra : Hallob

Dato : 04-01-04 19:05

En Asparges Suppe Falder næsten altid i de flestes Smag men det er jo op til hver enkelt hvad de nu synes bedst om!!

Mængden Kommer jo helt an på Hvornår man har tænkt sig at stoppe/Smide Gæstene hjem!!
Så det bestemmer man jo lidt selv kommer jo også an på hvor mange man ca- regner med der er tilbage på det tidspunkt!

Accepteret svar
Fra : food_life

Modtaget 110 point
Dato : 04-01-04 19:06

Hej

En veltilberedt MULLIGATAWNY synes jeg altid gør lykke - hvis du manglker opskriften, så lad mig det vide. Jeg vil foreslå 4 dl. suppe pr person.

MVH

Kommentar
Fra : 25

Dato : 04-01-04 19:09

En skrub af suppe er altid godt, grønsagssuppe eller hønsekødssupppe, det er nok rigtigt at man beregner ca. 5 dl pr person, men der vil altid være nogle der spiser mindre, og så et lille kuvertbrød til hver (er lækkert)

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 04-01-04 19:09

Porre/kartoffel suppe:
(4 personer)
3 porrer
1 kg. bagekartofler
2 løg
1 l hønsefond (evt. vand med terning, men sig det ikke til nogen)
0.5 l piskefløde
salt og peber
smør
evt. trøffel (men så skal I også bruge rigtig fond)

Sådan gør du:
Skræl og vask grønsagerne, lad porrer, kartofler og løg dampe i en rundhåndet mængde smør. Hæld fond på, og lad det koge mørt, blend suppen og monter med fløden. Smag til med salt og peber og riv gerne lidt frisk trøffel over suppen.

Ovenstående suppe gør også lykke, gerne drysset med sprødstegte baconterninger.

MVH

Kommentar
Fra : netper

Dato : 04-01-04 19:29

Men hvis man kigger på det sådan helt generelt så er der vel igge de store begrænsninger ??

Blot man kan spise suppen uden kniv og gaffel ( altså uden store kødstykker eller hele kartofler/grøntsager )

Per

Kommentar
Fra : 25

Dato : 04-01-04 19:33

Ikke med store kødstykker, - men jeg vil ikke spise legeret suppe, grønsagerne skal da være fintsnittet, så man kun bruger en almindelig spiseske, det er da forfriskende, og en dejlig let anretning.

Kommentar
Fra : kjho

Dato : 04-01-04 19:43

Et forslag:
400 g revet gullerødder
2 løg
grønsagsbullion 2 terninger
200 g buko naturel flødeost
1 l. vand
svits løg og gullerødder i smør, tilsæt flødeost, herefter tilsætter du bullion (vand og terninger) lad det småsimre i 10 min.
serveres med kurvert brød eller hvidløgs flute.
MUMS
KH

Kommentar
Fra : lenacatrine

Dato : 04-01-04 23:44

Hvad med en helt enkel fiskesuppe?? Man starter emd at lave en grundsuppe af løg kogt op i hvidvin, deri er der kommet flåede tomater og fiskeboullion samt diverse krydderier. Man kommer det fisk i man lige kan få fat i (og som egner sig) f.eks frosne skrubber, en lakseside (den frosne fra ALDI er både billig og god!!) torsk eller hvad man har. Til sidst kan man komme nogle muslinger med skal i som et ekstra pift (kan købes frosne i f.eks Kvickly) Denne supper plejer at vække stor jubel, og smager aldeles PRAGTFULDT (og så er den nem at lave,..............)

Kommentar
Fra : netper

Dato : 05-01-04 01:21

Hvad med noget kylling med karry eller hakket kød ??

hvad kan bruges her

Per

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 05-01-04 08:07

Kylling er jo som skabt til MULLIGATAWNY'en. Hakket oksekød kan bruges i en GULLASCHSUPPE!

MVH

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 06-01-04 00:21

Hej Per
Mit forslag er ligesom det forrige indlæg Ungarnsk Gulash suppe stærk og med kraft i.
Jeg ville også foreslå 4 dl, Hvis det er folk der kan spise ,så 6-7 dl.
mvh mcloud

Godkendelse af svar
Fra : netper

Dato : 07-01-04 12:55

Tak for svaret food_life.