/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Er opsigelsen gyldig?
Fra : sth77
Vist : 1744 gange
100 point
Dato : 04-01-04 10:14

Min mand er ansat som "sæsonarbejder" (chauffør). Han har i længere tid haft en fornemmelse af, at der ikke ville være noget arbejde efter 1/1-04 pga. et afsluttet projekt.
Dette har ikke været bekendtgjort officielt, men der har bare været rygter om at der nok ville ryge nogen "i svinget" efter den dato. Disse rygter har fløjet blandt personalet, men ingen har fået noget konkret at vide.

Han har ifølge kontrakten 8 dages opsigelse, men modtog i går en skriftlig opsigelse dateret 30/12-03 hvori der står: ".......med sidste arbejdsdag den 4/1-04"

Det er ifølge min kalender kun 5 dages opsigelse.

Hans chef henviser blot til, at det jo ikke havde været nogen hemmelighed at projektet stoppede pr. 1/1-04, og at han bare skulle se det som en "service" at han overhovedet fik en skriftlig opsigelse.

Der har på intet tidspunkt været tale om en tidsbegrænset ansættelse. Fyringerne nu her bunder udelukkende i manglende ordretilgang, og kunne således ikke forudses for 1 år siden da min mand blev ansat.

At man ved at et projekt slutter, kan vel ikke være ensbetydende med at man ved man bliver fyret.......? Der kunne jo komme nye ordrer til inden den dato......

Kan arbejdsgiveren slippe afsted med dette varsel på 5 dage (ifølge dateringen på opsigelsen), eller er han tvunget til at betale løn til den 7/1-04?

Tillægsspørgsmål: Jeg troede egentlig altid at en opsigelse skulle sendes anbefalet, men det er måske ikke nødvendigt?

sth77

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 04-01-04 10:24

http://www.sid.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20020101/FAGLIG1HJAELP/991222032/1142/faglig§ionCat=faglig
jeg syntes din mand skal kontakte www.sid.dk for at vide hvor han står
mvh Granslam

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 04-01-04 10:27

sorry førtste link virkede ikke men kik til højre under opsigelse
mvh Granslam

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-01-04 11:05

Din mand skal kontakte sin a-kasse/fagforening.
Nu fremgår det jo ikke hvordan din mand er blevet aflønnet, men jeg vil mene at han er berettiget til løn til den 7.1.2004.
Det må han undersøge straks i morgen tidlig, hvis han skal have udbetalt understøttelse fra a-kasse fra den 5.1.2004.

mvh ans

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-01-04 11:11

Hej.

Din mand HAR 8 dages opsigelse, det står jo nedfældet i en kontrakt, og kontrakten ER JURIDISK BINDENDE.

Jeg har tilladt mig at fremhæve noget af ovenstående. Det er den værste gang sludder arbejdsgiveren kommer med når der foreligger noget skriftligt bindende. Han bør øjeblikkeligt tage kontakt til sit forbund for at få sín ret håndhævet.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-01-04 12:11

Hvad står der i hans ansættelseskontrakt som han ifølge lovgivningen skal have når han har været ansat over 8 arbejdsdage ??

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-01-04 12:11

Hvad står der i hans ansættelseskontrakt som han ifølge lovgivningen skal have når han har været ansat over 8 arbejdsdage ??

mvh
Per

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-01-04 12:42

Opsigelsesregler i følge overenskomsten Co industri og Dansk industri (SID`s)
§37 Stk1. Varsler.
1.Inden for de første 6 måneders ansættelse er ingen af parterne forpligtede til at afgive noget varsel i forbindelse med en afbrydelse af ansættelsesforholdet.
2. For medarbejdere, der uden anden afbrydelse end de i pkt.4 nævnte har været beskæftiget på samme virksomhed i de nedenfor anførte tidsrum gælder følgende varsler.

Fra arbejdsgiver side:
Efter 6 mdrs. beskæftigelse 14 dage
efter 9 mdr. 21 dage
efter 2 år 28 dage OSV.

PUNKT 4
Som afbrydelse regnes ikke:
Sygdom, der uden ugrundet ophold anmeldes til arbejdsgiveren.
Indkaldelse til militærtjeneste.
Barselshvile.

Nu ved jeg ikke om han er blevet opsagt under sin ferie. Men er det tilfældet er det overenskomstbrud. i det jeg regner med at hans arbejdsgiver har skrevet overenskomst med SID.

OBS. Det kan godt være arbejdsgiver skriver 8 dage i aftalen. Men hvis han har skrevet overenskomst med SID så går den ikke!!! Han skal ha 14 dages opsigelse. Ellers har din mand ret til en erstatning der svare til den løn han normalt ville have optjent. Det er jo ikke kun din mands overenskomst. Der er også arbejdsgiverens derfor skal den overholdes.

Men som sagt tidligere så må han kontakte SID.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-01-04 13:09

copycatDK

hvad med ansættelskontrakt ifølge lovgivningen???????

mvh
Per

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-01-04 16:56

Ansættelseskontrakt skal udarbejdes senest når der er gået en måned. Og med hensyn til at arbejdsgiver skriver i kontrakten at han har 8 dages opsigelse. Det er en forringelse af overenskomsten og derved et muligt overenskomstbrud. Hvis altså firmaet har skrevet overenskomst med sid. Grunden til jeg skriver muligt er at jeg ikke er 100% sikker i denne sag og derfor skal sid kontaktes.
Arbejdsgiveren kan jo ikke skrive under på en overenskomst for derefter at bryde den. Jeg mener ikke der kan laves lokalaftaler om at forringe denne opsigelsesfrist.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 04-01-04 17:00

Der SKAL yderligere fremstå i kontrakten hvis han kun er ansat tidbegrænset og er det tilfældet SKAL der stå hvor længe/til dato.

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 04-01-04 21:36

Mht. at opsigelsvarslet kun er angivet til 8 dage i kontrakten, henvises til en eller anden paragraf om sæsonarbejdere (kan ikke huske hvilken). Der har tidligere været ansatte som stillede spørgsmålstegn ved varslet, men de har ikke fået medhold fra SID, da paragraffen er gyldig nok.

Han har prøvet at kontakte tillidsmanden idag, men uden held. Istedet bliver det fagforeningen i morgen når de åbner.

Jeg vender tilbage når vi ved noget nærmere.

sth77

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 05-01-04 17:02

Hej igen.. Håber i har fundet ud af noget.. For det eneste jeg er kommet frem til i lovgivningen om ansættelsesaftalen er at ganske rigtigt hvis arbejdsgiver har skrevet 8 dage i kontrakten så er det 8 dage. Men har han også skrevet i aftalen at de er underlagt sid overenskomt så er det disse regler de skal følge. Den er meget tricky den der og glæder mig til et svar da jeg ikke mener man kan skrive begge ting. Og fandt yderliger frem til at det skal fremstå i aftalen hvor længe ansættelses forholdet er da du jo siger der står det er sæsson arbejde. Så det er ikke kun overenskomsten men også Lovgivningen der giver medhold der.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 11-03-04 15:45

Hvis hans arbejdsgiver ikke er bundet af en overenskomst som Copycat nævner, så skal arbejdsgiveren holde sig til kontrakten, som er de 8 dages opsigelsesvarsel. Så er det ligegyldigt om der var en formodning om at der ikke var mere at lave efter d. 1/1. Det burde arbejdsgiveren også vide, og så har han jo også haft mulighed for at give opsigelsen 8 dage før. Han har bare prøvet at trække den fordi, der måske har været mulighed forlængelse af projektet. Men det skal tydeligt fremgå af kontrakten, hvis det har været en tidsbegrænset ansættelse eller hvis det kun var til projektet med ophør pr. 1/1.

Med hensyn til tillægsspørgsmålet, så er det ikke noget krav, at det bliver sendt anbefalet, men det er det bedste i forhold til at arbejdsgiveren sikre sig at opsigelsen er modtaget, desuden har det også noget at gøre med hvornår opsigelsen kommer modparten til kundskab.

Der er faktisk situationer, hvor det kan være bedst, ikke at sende en opsigelse anbefalet. Det er især ved længere opsigelsesvarsler, hvor det er vigtig at opsigelsen ligger postkassen inden udgangen af en måned.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 07-04-04 21:27

lukker du ikke lige dit spørgsmål tak

mvh Granslam