/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Att. Opel mekaniker
Fra : geu
Vist : 766 gange
100 point
Dato : 02-01-04 18:36

Jeg skal skifte eller rep. kardan på en Rekord E1 fra 81. Gode råd og trix efterlyses. Hvad med lejet i midten og kardan krydset i bag??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-01-04 23:29

Du kan sagtens skifte krydsene men du kontrollerer om de trænger ved at vride akslen i hver sin side af krydsene for at mærke om der er evt slør så sidder nogle låseringe der skal ud og derefter trykkes krydset ud i et hul af gangen pas på ved mont af nye at der ikke er en af rullerne der vælter på tværs tag evt lidt ekstra fedt og smør med en finger rundt inden montering MVH SUNE

Kommentar
Fra : geu

Dato : 02-01-04 23:55

Nu er der så ikke låseringe ved krydset... Det er der jeg har problemet.
Er mekaniker selv så jeg ved godt hvordan man gør normalt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-01-04 00:30

Nå ok det ku jeg jo ik vide men de må da kunne skilles kan skålene evt skrues ud ??? eller er det mon meningen at det er køb nyt og smid væk systemet det drejer sig om her ??*SS*SUNE

Kommentar
Fra : geu

Dato : 03-01-04 00:37

Ja det er jo det jeg er bange for.. Og der er nok pisse dyrt

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 03-01-04 21:23

Hej geu.
Opel Record fra 1981 har da låseringe indvendig på krydset hvis jeg husker
rigtigt. halvmåne ringe.
Har ikke set andet i den tid.
det midterste leje er da et alm. leje
kc

Kommentar
Fra : geu

Dato : 04-01-04 00:37

Okay, så må jeg jo se om jeg kan finde de låseringe. Ved du hvor man finder et leje til midten??

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 06-01-04 20:42

Hej Geu.
Det kan du få flere steder, men du er nødt til at have nummeret
der er indstemplet i selve lejeskålen.
Har dog kun skiftet et leje af denne type i de 16 år jeg var mek , 10 år ved
Opel
kc

Kommentar
Fra : geu

Dato : 06-01-04 21:29

Har fået et leje til midten, og fundet ud af det ikke er der fra min lyd kom. Ang. krydste kan man ikke selv skifte, de er sat fast med nylon, fik jeg afvide på et kardancenter.
Ved du noget om bagtøjet på dem?? jeg har en meget trist metal lyd, trode det var midterlejet. Men det var også meget slidt. Lyden kommer mest når man går fra Træk til På-løb og omvendt. Har sat ny kobling i efter lyden kom.

Accepteret svar
Fra : sir_kaj

Modtaget 100 point
Dato : 07-01-04 11:54

Hm.
Har du fået lyden efter koblings skift ??
Hvis det er tilfældet så har du nok ikke skiftet lejet ( lille rulle leje ) der sidder i enden af
Krumtappen. akslen fra gearkassen går ind i dette leje
Ved koblings skift tjekker man altid om lejet / bøsningen er ok.
Det giver en højt pibelyd når rullelejet ikke er ok
Bagtøjet er ikke det bedste opel har lavet, heller ikke i de første record e modeller.
Har skiftet flere af dem da jeg arbejdede hos opel

Kommentar
Fra : geu

Dato : 07-01-04 15:34

Lyden var kom før jeg skiftede kobling. Skifted fordi det kunne lyde som den... men det var det så ikke.
Tror at det evt . er mit bagtøj der er færdig, for der kommer en høj metal banke lyd. Har lige lavet kardan så det er jo ikke den.
Der er jo også den mulighed at det er gearkassen, 5 trin, der er gået i stykker.

Godkendelse af svar
Fra : geu

Dato : 26-01-04 19:12

>>sir_kaj, så måtte der et nyt bagtøj på. Det var en aksel til mine planethjul der var knækket.
Men tak