/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Foto under 100 kb?
Fra : food_life
Vist : 576 gange
100 point
Dato : 01-01-04 20:06

Jeg skal have lagt nogle foto på nette og kravet er at de ikke må fylde mere end 100 kb. Hvordan ændre jeg mine foto lettest til dette? jeg bruger ACDSee 6.00 eller Paint Shop Pro 8.00 - jeg vil naturligvis gerne komprimere flere foto samtidig med mindst mulig tab af kvalitet.

MVH

Kommentar
Fra : thes

Dato : 01-01-04 20:16

Da jeg ikke ved hvor stor billederne skal være, men nok ikke så vildt store, så hvis du laver Billederne noget mindre i pixel og der efter gemmer dem i jpg i Paint Shop, lige hvordan du lave det samtidig i Paint Shop skal jeg ikke kunne sige,
men hvis det er mange foto, ved jeg at i adobe, kan man lave et web album, dette bliver gjort automatisk og du kan lave billederne lige så store som du vil, og give dem den kvalitet du vil, m.m

Accepteret svar
Fra : ofa

Modtaget 110 point
Dato : 01-01-04 20:35

Brug pogrammet IRFAN VIEW der hentes på www.tucows.com,det rezitser og laver billederne i de formater du skal bruge
Mvh Ole

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 01-01-04 20:53

Hej

Jeg har Acdsee 4.0 og jeg kan markere et eller flere billeder og derefter i kommandolinien >Tools >Rezise. Prøv at sætte komp. til 85 og angiv størrelse i pixel eller i % af original.

Dette må du også kunne gøre med Acdsee 6.0 som er en nyere version. Så hvis du kan bruge et program du kender til i forvejen og ovenikøbet er godt, så mener jeg du først skla prøve det, før du prøver andre!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : gordot

Dato : 01-01-04 21:34

Jeg kender ikke Paint Shop Pro særlig godt og vil da til hver en tid anbefale Adobe Photoshop til seriøs billedbehandling.
Men ud over dette, kan du forsøge at gemme dine filer i enten jpg eller gif.

Jpg komprimerer dine billeder meget og du kan sagtens få dine billeder ned under 100 kb med dette format og samtidig bevare en akseptabel kvalitet.

Gif-formatet konventerer dinne billeder til 256 faver og er derfor ikke det bedste format til fotos. Men komprimerer også meget kraftigt.

Mvh.

Kommentar
Fra : Prikken

Dato : 02-01-04 01:25

Gordot->.gif er ikke nødvendigvis komprimeret - det er noget man kan sætte filen til at være...

Og så er Paint Shop Pro en del nemmere at finde ud af for "nybegyndere" i stedet for Photoshop som er meget omfattende og til tider kan virke forvirrende hvis man ikke er inde i billedredigering.

Hilsen
Patrick

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 02-01-04 08:48

Noget kunne tyde på at food_life er nybegynder,er det så klogt at anbefale Photo Shop og Paint Shop,det er trods alt bare størrelsen på billederne,det lyder som om billederne skal bruges i annoncer
Mvh Ole

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 06-02-04 18:48

Tak for svaret ofa.