/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Lakspray
Fra : Aetherius
Vist : 985 gange
50 point
Dato : 29-12-03 21:14

Man kan købe det, der hedder lakspray inde på thansen:

http://www.thansen.dk/products.asp?c=197648910&n=298581043#xy

Hvis dette bliver brugt, skal det ikke sprayes med klarlak efter? eller hvad?

Kan der males meget med 400 ml?

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : janpersson

Dato : 29-12-03 21:26

Du kan godt nøjes med deres lak spray, men du får et pænere resultat hvis du giver emnet 2 til 3 gange klar lak også.

hvis du så er så uheldig at ridse emnet efterfølgende kan man polerer lakken op, og evt nøjes med en gang klar lak igen

jeg er ikke sikker på hvor meget det rækker, men det står på dåsen 1½ m2 vil jeg tro

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 29-12-03 21:41

Nu skal der helst være over 20 graders varme når man lakerer.
Det vugtigste for et godt resultat, er at emnet er fedtfri og rent, og slebet overalt, og der ingen ridser og buler er, da de træder tydelig frem efter lakering.
Med 400 ml kan du lakere en tank på yamaha FS1. (det brugte jeg), du skal tænke på der går meget til spilde ud i luften.
Hvis du holder pauser (det er du nødt til da lakken skal tørre lidt) skal sprayen vendes og kort sprayes(for at rense dysen)
Når du giver af flere omgange, skal der sprøjtes våd i vådt, dvs inden for 10 min, ellers skal der ventes en dag med næste lag.
Klar lak skal altid gives for at få overfladen slidstærk og blankere, den kan godt gives vådt i vådt, men er meget svær at se (før den løber) Den kan gives et eller to lag, så dåsen kan ikke bruges op.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : janpersson

Dato : 29-12-03 22:02

Jeg vil gi' Pallebhansen ret i det meste han skriver, men med hensyn til hvor mange gange klar lak man vil gi, er det helt og holdent et spørgsmål om hvor meget dybde man vil ha' i det færdige resultat

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-12-03 22:12

Når du spay-maler/lakerer:
Start udenfor det der skal sprøjtes og slut udenfor det der skal sprøjtes.
Hold samme afstand til emnet (tanken) ca. 30 cm og ikke svinge med sprøjten.
Normalt kan der sprøjtes igen inden for 1 time eller vente 4 dage, ellers kan det koge op.
Sprøjt lidt på den ene side og den anden - pause - det skal ikke dække lige med det samme
Det bedste resultat er når overfladen lige akkurat er blevet blank/våd men der er ikke langt til at det løber.
Arbejder du på stengulv eller andet der kan støve, så vand lige gulvet inden du starter.
Emesen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-12-03 22:30

Sprøjtelak er billigere i biltema end hos t hansen og ganske udemærket MVH SUNE

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 30-12-03 10:30

Hej Aetherius

De er fine nok de lak spray du har kigget på hos Thansen, men du kan også gå ned hos din lokale gør det selv forretning og købe dem der ! For at opnå et rigtig godt resultat, er det vigtigt at du først sliber skjoldene ned ! Da jeg skulle male min pocket bike, startet jeg med at afmontere skjoldene, slibe dem ned med smergelærred/Sandpapir 280, det er vigtigt det er en fin sandpapir ! Derefter gik jeg ned og købte en grunder(spray) som jeg sprøjtet udover skjoldene det ga lige et grå overlag, som gjorde at når man skulle til at gå igang med den endelig lak spray fik det en bedre overflade og holdt bedre fast på lakken. Da grunderen var tør, gik jeg igang med spray-malingen, holdt den ca. 20 cm væk fra skjoldene, det blev lækkert resultat! Til sidst sluttet jeg af med at give den 1 lag klar lak over det hele for at give den det sidste finish! Nu skriver du ikke hvor meget du skal male, men hvis du skal male hele knallert, skal du købe ihvertfald! 3-4 sprayflasker da meget går til spilde !! Hvis det gøres ordentligt for man 1 rigtig flot resultat!
Med spray-maling, grunder og klar-lak kan man male sin knallert/scooter, for omkring max 200 Kr. ! Og det en god pris iforhold til hvis man ville sende den til en auto lakør, hehe
-God fornøjelse med projektet! - Og godt nytår til jer alle sammen!
MVh
Thomas

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-01-04 15:27

Da spørgsmålet er ved at blive gammelt, og der ikke ser ud til at flere ser det (så skal du forhøje point, for at det igen kommer på top 25 listen), bedes du lukke det, ved at give point til den der kom svaret nærmest.
Du giver point ved at klikke på accepter som står til højre for kommentar.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 11-01-04 18:15

ahh har helt glemt dette indlæg.. sorry..

tak for svarene, jeg vil forsøge mig frem..

mvh..
Aetherius..

Godkendelse af svar
Fra : Aetherius

Dato : 11-01-04 18:18

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-01-04 18:31

Det er heller ikke for at presse et svar igennem, men netop for at få spørgeren til at reagere, hvilket du også gjorde, fint.
Ingen kan lave malerarbejde som en autolakerer, men hvis du selv vil, skal du invistere meget tid med det, da det er forarbejdet, der tager tiden.
God fornøjelse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 11-01-04 18:34

okay.. vil jeg ligge i baghovedet..

tak for hjælpen..

ps. har fået et tilbud fra en autolakør på 600 til 1000 kr for hele knallerten med fælger, alt efter farver.. ska jeg slå til? jeg skal selv lave alt forarbejdet som slibning, afmontering, kørsel og lign..

MVH..
Aetherius

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-01-04 18:56

Ja det bliver rigtigt flot, du kan aldrig komme op på siden af en professionel hvad angår "flothed".
VH Palle Hansen