/ Forside/ Teknologi / Administrative / Concorde / Spørgsmål
10  terkildsen 110
Concorde C5 Bogføring af lagerværdi
Fra : tryksen
Vist : 793 gange
200 point
Dato : 15-03-02 20:24

Der er gået noget galt i min Concorde C5. Jeg har indtil fornylig kunnet flytte værdien af mit vareforbrug fra lagerkonto til driftskonto i forbindelse med fakturering, således at værdien af mit varelager hele tiden er ajourført. På varegrupper har jeg oprettet "forbrugskonto" og "afgangskonto", og i Lagerparametre har jeg "x" i "Bogfør i finans". Det hele har virket fint indtil jeg fornylig var inde at rode med noget vedr. udligning af debitorer, men jeg har åbenbart fået rettet eet eller andet, jeg ikke skulle have gjort. Jeg kan bare ikke finde ud af hvad.
PS:
Den danner godt nok en posteringslinie på finanskontiene, men værdien er altså bare "0". Når jeg opretter fakturaen medtager den godt nok værdien af vareforbruget og udregner dækningsbidraget korrekt.
Med venlig hilsen
tryksen

Kommentar
Fra : ling

Dato : 10-04-02 13:08

Vareforbruget bliver normalt beregnet udfra den reelle værdi, som hver enkelt vare har. Det har C5 helt styr på. Du kan imidlertid beregne den på en anden måde i bogføringsøjeblikket, hvis f.eks. feltet kostpris = 0 og feltet Lagermodel = kostpris.
Under alle omstændigheder skal du nok køre en lagerregulering (Lager/Periodisk). Kør den evt. først fra den dato problemet opstod og nogle få dage frem. Vælg et bilagsnummer til kørslen, så du efterfølgende kan tage en udskrift af eventuelle finansposteringer.

Kommentar
Fra : tryksen

Dato : 11-10-02 13:58

Der er åbenbart ingen her i gruppen der har svaret - så jeg har selv fået løst problemet ad andre kanaler. Hvis der sidder nogen og følger spørgsmålet og gerne vil kende løsningen kommer den her:

Aktiver kørslen "Generelt > Periodisk > Check > Alt"
Denne kørsel foretager en slags "databasereparation", og i mit tilfælde kører systemet altså igen.

Med venlig hilsen
tryksen