/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Hvordan udgiver jeg en bog
Fra : manfrotte
Vist : 1816 gange
60 point
Dato : 28-12-03 21:43

Hvordan kommer jeg i gang som forfatter og udgiver min egen bog. Hvis jeg har et manuskript, hvor sendes det hen. Findes der netværk eller nogen jeg kan henvende mig til, både om selve udgivelsen, men også om hvordan man bygger en rigtig roman op ect.

Kommentar
Fra : dr0zie

Dato : 28-12-03 22:15

send til gyldendal

Kommentar
Fra : lars_helle

Dato : 28-12-03 23:41

jeg vil gerne hjælpe dig men det er lidt svært at forklare

som før sagt, send dit manus til en masse forlag.

derefter, hvis de syntes det er godt, sender er hjælp eller råd/ideer

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 29-12-03 02:32

Hej manfrotte
Du kan starte med at melde dig ind på www.fyldepennen.dk de har svarerne og tip og hjælp til udgivelsen, desuden har de en masse folk, der enten har haft noget udgivet eller er på vej til det. Går du i stå, kan du spørge om vej på deres debatsider, de er meget hjælpsomme. Håber du får din bog udgivet.
MVH maya123

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 29-12-03 07:23

Hej manfrotte

Hvilken genre dækker bogen?

Hvis du kunne finde på at udgive den som e-bog, har jeg måske en ide til et forlag til dig...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : manfrotte

Dato : 30-12-03 00:29

Tak for svarene. E-bog har jeg aldrig tænkt på. Genre? Noget lidt kvindeagtigt, eksistentielt, fiktion, men inspireret af mit eget liv, sygdom, job. Hanne Vibeke Holst-agtigt

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 30-12-03 00:50

Hvis du en dag får behov for at tænke i e-bog udgivelse, så send en mail til henrik at blunck DOT dk

så formidler jeg en direkte kontakt for dig...

Godt nytår.

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 27-01-04 02:20

Hej Manfrotte.

Som de andre allerede har nævnt, bør du sende dit manus til diverse forlag..
Men gør dig ikke for store forhåbninger..De modtager flere tusinde forslag om året, hvoraf kun en promilledel kommer igennem... Du kan desuden ikke satse udenlukkende på det.. gagen for en gennemsnitsforfatter er jo forsvindende lille.. Selvom vi alle jo drømmer om en jakob Eiersbo-agtig debutroman... men prøv dig frem.. Her er et link: http://www.klim.dk/ Det er et mindre Jysk forlag..de udgiver meget bredt materiale..

Held & Lykke...
VH
Lyhne1

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 01-02-04 09:46

Har du prøvet virkelighedens verden? De udgiver jo manuser, skrevet over ens eget liv..
Ellers kan jeg så kun give det samme forslag som andre herinde, send det til en hel masse forlag, men være opmærksom på at det er en lang og krævende proces, og de kræver at man retter til og retter til og retter til..

Så du skal være opsat på at du ihvertfald skal bruge en uge bare på korrektur, og det er kun en bog på 100 sider eller noget der ligner..

MVH
AnniRKK

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 19-05-04 14:41

Hejza....
Jeg har selv været meget i tvivl om hvordan og hvorledes, fordi jeg har skrevet en digt/novelle samling, som jeg gerne ville have udgivet. Jeg gik på biblioteket og spurgte om hjælp. bibliotekaren søgte på internettet efter forlag, men der findes virkelig mange, så forvirringen blev ikke mindre. Derefter fandt hun en tlf. bog fra sjælland frem, der var der mange sider med forlag, og dem fik jeg nogle kopier af. Derefter har jeg taget dem fra en ende af, og slået forlag op på internettet eller ringet til dem for at undersøge hvilke slags materialer de forskellige udgav. Ind til videre sidder jeg med omkring 20 forlag dr udgiver skønlitteratur, og jeg ved der er mange endnu. Nu er det så bare om at begynde, at sende manuskriftet ind. God fornøjelse.

Kommentar
Fra : gb7

Dato : 14-01-05 13:14

Hvis det nu skulle ske, at ingen vil udgive din bog, så er der alligevel en mulighed..

Litera.dk

du skal selv financiere med et depositum på 2500, men hvis din udgivelse sælger mere end 50 stk., og med en god lektørudtalelse skal bibliotekerne nok tage en stor del af de 50, så får du pengene tilbage. Derefter får du vist nok 10% af salgsprisen.

Håber selvfølgelig at du får din bog udgivet på et at de store forlag!

Held og lykke

Kommentar
Fra : krabat

Dato : 22-02-05 22:11

Som du har set af svarene, findes der mange forlag, og mange muligheder. Men en del af dit spørgsmål handler om selve dét at skrive. Om hvem, der kunne hjælpe dig med at skrive.

Der er sagt meget om dét at skrive. Men ét forekommer mere rigtigt for mig end alt det andet:

- Skribenter skriver. (Writers write)

Når dét er sagt, må jeg tilføje, at skriveprocessen ikke kun finder sted på papiret. Dét at fortælle - at samle en tilsyneladende sandhed ud af fragmenter - er en process, som ikke kender til fritid. Fortællere, digtere, har ikke fri.

For længe siden kendte jeg en lovende digterinde, som pludselig holdt op med at skrive: En hel sommer havde hun ligget på ryggen og set på skyerne, og havde deraf udledt, at det ville kræve så meget af hende at sætte ord på noget så åbenlyst som skyer, at det ikke borgede godt for de mere komplekse forteelser, som er menneskenes forhold til omgivelserne, sig selv og til hinanden. Hun ville have et liv med fritid.

Forfattere skriver hele tiden. I hovedet, i drømmene, i armene på den elskede, under lønarbejde, på notatblokke overalt...

Så, hvis du virkelig ønsker at skrive, så skriver du. Før eller siden kommer det ud på papir. Til sammenligning er det et relativt mindre problem at få det massedistribueret. Der findes forlag på alle litterære niveauer og i alle genrer.

Du kan også henvende dig til din ynglingsforfatter og mod betaling eller gode ord få ham eller hende til at hjælpe dig med at strømline dit manuskript (så er du nødt til at skrive det selv først). Eller ghostwrite det for dig (så kan du bare nøjes med at levere ideen). Herved skulle du så nogenlunde være sikret successen også. Og i dag er det intet odiøst i at betale for succes med cool cash - i dag beundres det gode idé på lige fod med det færdige produkt...

Kommentar
Fra : Oberon

Dato : 26-03-05 16:23

Jeg tror ikke, man bare kan komme i gang som forfatter. Det er ikke noget, man bliver, det er noget man er. Måske har det ligget og ulmet i dig, men den dag, du får en fed ide til en bog og går hjem og skriver den, så er du i mine øjne forfatter. Og når man skriver bør det være af lyst. Ikke higen efter prestige, men fordi man ikke kan stoppe ordene, der strømmer ud gennem fingrene på en.
Mener du, at du har potentiale, så må du jo kigge omkring og få ideerne, som du ikke bare skal føle selv, men få redaktøren til at føle også!

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 11-07-06 20:15

Hejsa manfrotte..

Har du forsøgt dig? Og hvad fik du evt. ud af det?

Nysgerrige hilsner.
RKK

Kommentar
Fra : manfrotte

Dato : 11-07-06 21:15

Hej allesammen.
Tak for alle de gode kommentarer.
AnniRKK spørger hvordan det gik? Det er gået sådan, at jeg har droppet mit "sygeplejerskeliv" til fordel for et fuldtidsstudium på universitetet, hvor jeg læser nordisk sprog og litteratur. Mit eget skriveri er lagt på hylden indtil videre, nu læser jeg alle de andres litteratur i stedet for . Hverdagens læsning og familieliv med hus og børn sætter ideerne på standby...
Men ideerne og drømmene er der stadig.... De ligger lunt og godt inde i de inderste hjernevindinger og modnes, og pludselig en dag springer de ud. Og må indrømme, at de presser på, når man her i sommerferie har tid til at læse f.eks. "Den lukkede bog" (istedet for Kongens Fald og Niels Lyhne :).
Endnu engang tak for jeres interesse. Hilsen Manfrotte

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 12-07-06 06:19

Det er rart at høre at den idé ikke er gået helt i glemslen.
MEN held og lykke med studierne.

oO(Håber at vi hører noget NÅR det bliver til noget..

Go*Sommer
VH
Anni

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 24-12-06 01:58

hvis du for mod på det igen, så send det til forlaget facet... de har udgivet min digt samling her i sommers, og vil gerne hjælpe nye forfattere på vej. god jul.

Kommentar
Fra : AnniRKK

Dato : 24-12-06 09:51

Sabelfisk...

Har du et link eller noget ?? :)

Kommentar
Fra : sabelfisk

Dato : 30-12-06 01:50

hejsan igen...
http://www.forlaget-facet.dk/
Og hvis du skulle få tid mens du er der inde, må du gerne kigge på digtsamlingen "natten til søndag"