/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvor skal en fodgænger gå, ifølge færdse~
Fra : Birgitta
Vist : 7776 gange
50 point
Dato : 28-12-03 13:54

Når man går på et fortov eller en gangsti, så holder man som fodgænger til højre.
Når man går på en vej eller en cykelsti, så skal man som fodgænger gå i venstre side....
Hvilken side skal man gå i, hvis man går på en kombineret cykel/gangsti??
Hvad står det i loven?
Og hvad gør I?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-03 14:49

Tja

Jeg vil vælge den pragmatiske løsning.
Den løsning der viser mest hensyn til hinanden. Sådan som viser hensyn aller andre steder i livet.
Første paragraf i færdselslovern, hensyn og agtpågivenhed til andre. Giv plads til hinanden. Det skal cykler også vise hensyn til gående og omvendet.
- Så placering på gangstien længst væk fra cykelstien..
- Placering på cykel længst væk fra de gående.
- ved modkøreende og mod-gående orientere man sig om alle dem man eventuelt skal dele pladsen med.

Men som du nok antyder imellem liniene - er vi i vores omgang med hianden periodisk - nogle satans egisiter.

Et nytårsforsæt må være - må vi i 2004 blive bedre til at vise hensyn
godt nyt år Benjamin

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-12-03 14:56

Benjamin

Jeg kan kun tilslutte mig, dit nytårsfortsæt

Og jeg ville gå i højre side af den inderste sti.

// Toupie

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-03 14:58

Jamen jeg tænker på de stier, der er beregnet til både gående og cyklister, uden opdeling. Hvis jeg går i højre side, så kan jeg jo ikke se, om der kommer cyklister bagfra, og så trække ind til siden. Hvis jeg går i venstre side, så er jeg jo til gene for andre fodgængere, der kommer imod mig, hvis de mener, at man skal gå i højre side.

Problemet er jo meget, at når man ikke ved, hvor man hører til, så ved man heller ikke hvad side, man skal holde til, i forhold til andre trafikanter. Og så opstår der netop sammenstød...

Den pragmatiske løsning, jeg vælger i øjeblikket, er at gå midt på stien, og så via øjenkontakt og blikke bagud forsøge at gætte, til hvad side, vi hver især har tænkt os at trække. ---Men der må da være nogle regler?

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 50 point
Dato : 28-12-03 15:04

Her er færdselsloven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL
Men jeg kan ikke lige finde problematikken, som du nævner.

mvh
jms

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-12-03 15:05

Om der er regler for det, skal jeg ikke kunne sige, men jeg ville holde mig helt til højre. Hvis der så kom en cykellist bagfra som ikke kunne passerer mig pga. trafik forfra, så regner jeg da med at vedkommende bruger ringeklokken for at gøre mig opmærksom på, at jeg skal trække yderligere ind

// Toupie

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 28-12-03 15:23

Benjamin og Toupie > I har begge fat i det rigtige. Hensyn til andre

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-03 15:58

Hej

Hvis der er delt sti fremgår det af skiltet hvem der skla være hvor.
Det er det blå skilt med den hvide lodrette skillestreg.
Hvis gangstien er vist til højre der det der du skal gå, hvis den er vist til venstre er det der du skal gå. Jeg ved godt at det kan være fristende at bruge fodgængere reglen for offentlige veje uden fortov. Men denne regl glæder ikke på gangstier hvor der er skiltet om delt sti.

Såfremt der ikke er opmærket med streg... Gælder reglen om at holde længst til høre da fodgængere og cyklister deler stien på samme måde som biler og cykler deler vejen når der ikke er opmærket cykelsti.

Du kan godt forsøge noget andet men det får du ikke succes med.

Så længst til højre. Hvor der ikke er opmærkning, og hvor stien er i højre side.

Yderligere er det god kutyme når man går på gågader fællesarealer at man passere hinanden højre om. Samtidig man kigger på dem man går uden om, øjnkontakt.

Det er også god kutyme at man står til højre på Rulle trapper og giver plads til dem der har mere travlt end en selv til venstre...

Så højre Højre Højre.. - såftemt andet ikke fremgår af sliltning eller afstribning og afmærkning på sti.
Benjamin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-03 17:03

Benjamin, der er IKKE tale om, at jeg ikke vil vise hensyn. Tværtimod! Men hvis det er det, det kommer an på, så er det da det mest hensynsfulde at gå i venstre side af stien.

Vi skal lige være enige om, at det, jeg taler om, er UOPDELTE stier, -f.eks. i skove og parker. Der er færdsel i begge retninger og altså både cyklister og gående. Jeg er næsten altid gående med en mere eller mindre løs hund. Og jeg har så svært ved at se, hvor jeg skal placere mig for at være til mindst mulig gene. Og hvad side jeg skal dirigere min hund til, hvis hun går lidt foran mig.

Som jeg skriver, så synes jeg, at det mest hensynsfulde og det sikreste er at gå i venstre side. For så kan jeg i god tid se eventuelle cyklister og kalde min hund til mig eller dække hende af.
Men hvis det ikke er det mest korrekte, så sker der jo det forvirrende, at cyklisten forsøger at komme indenom mig og min hund, -med mulighed for sammenstød... Alene vores gensidige usikkerhed gør let situationen faretruende.. Og cyklister kører altså ret hurtigt i dag...

Men eksemplerne som du kommer med angående gågader og rulletrapper er jo netop årsagen til at jeg er i tvivl.

For når jeg går på en almindelig landevej, hvor biler, cyklister og fodgængere færdes uden anden opdeling end måske en midterstribe, så er hverken du eller jeg vel i tvivl om, at jeg skal gå i venstre side, så færdslen kommer imod mig. Når der kommer modkørende trafik, så kan jeg i god tid trække helt ud i græsrabatten til venstre.

Toupie, jeg oplever, at folk heromkring ikke ret gerne bruger ringeklokken. Og hvis jeg selv kommer cyklende og ringer for at gøre opmærksom på, at jeg har tænkt mig at overhale, så skal jeg ringe MEGET forsigtigt for at folk ikke skal blive fornærmede....... -Og det er stadigvæk MIG og min hund, det går ud over, hvis jeg placerer mig forkert i forhold til en cykel, som jeg ikke har set.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-12-03 17:14

Birgitta

Jeg havde ikke lige taget højde for en hund og da jeg ikke er hundeejer, kan jeg nok ikke råde dig til hvordan du skal forholde dig i den situation. Men jeg begynder, at forstå dit dilemma.

Helt ærligt, hvad er det dog for et samfund vi lever i, hvis folk bliver fornærmede over en ringen med ringeklokken.....jeg er målløs!!!

// Toupie

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-03 17:37

Jeg har vænnet mig til at lægge en hånd over ringeklokken, så den bare skramler i stedet for at ringe. Allerhelst skal man bare have en skærm, der rasler eller en kæde, der støder imod. -Ældre mennesker bliver meget forskrækkede (slingrer) hvis man ringer for højt. Og yngre bliver fornærmede.

Men problemet for mig som fodgænger er jo, at de fleste af de cykler, der kører rundt i dag er meget toptunede og hurtige og lydløse.

Såvidt jeg kunne se i færdselslovs-linket, så eksisterer de stier, som jeg taler om, ikke i retslig sammenhæng... Mærrrk'ligt...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-03 17:39

Så kom vi frem til det jeg havde gættet...

Kære brita det handler om hvordan vi ser på kolektiv adfærd...

I england er det meget fornuftigt (og lovbefalet) at køre i venstre side af fejen - i Danmark og andre steder er det omvendt vo bruger højre side.

Nu kommer pointen:
- Det fede ved det er at vi er "enige om hvad vi gør..." uanset om noget andet var mere fornuftigt.

Horn og Ringeklokker er ofte tegn på at man/vi gøre noget der er anderledes end det andre forventer vi burde gøre... Noget er af dem opfattes som uacceptabelt.

Det kan godt være at du og jeg har nogle gode grunde til at være anderledes end andre og skille os ud. Men vi kan jo ikke opdrage hele verden.

Vi kan indgå kompromiser vi alle kan leve med.

Hvis du væler at gå "modsat flertallet" tvinger du "flertallet" til at opfatte verden på samme måde son du selv gør. De skal nu til at forholde sig til at nogen gør anderleds end de øvrige. Det kan godt være det du gør er fornuftigt ud fra din synsvinkel... Men hvis de andre ikke regner med eller forventer - at du er som de øvrige. Kan der opstå konflikter.

Dem der riger med klokekn - gør det jo nok ud fra en betragtning om at "Pas lige på" hvis du nu har lyst til at skifte side - til den side som de forventer du burde gå i.

Jeg anser også mine med mennsker som udstyret med sundfornuft også når de bruger horn og ringeklokker. Jeg mener enda vi har pligt at bruge horn og klokke - når vi skal advare andre...

Hvis du høre - klokken sige "DUMME KÆLLING" er det ikke det samme som at det er det de andre mener.

Jeg syntes dog du bør se på hvad andre gør..
Hvis der ikke er system i det andre gør...Så er samme retningslinier som der står i §15 i færdslesloven der gælder der også gælder for cykler.

Årsagen til at det er venstreside når du går på landevejen er - at såfremt bilisten overser dig kan du selv springe til side... Det skulle forhåbentlig ikke være nødvendigt på en sti...

Held og lykke - lev nu trygt og længe

benjamin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-03 18:03

Benjamin, jeg går ud fra, at det vi er "enige om" at gøre, også er det, vi tror der står i loven...

Hvis jeg bruger klokken, så er det jo, fordi jeg ellers ikke kan komme forbi den forankørende/gående. Det er jo ikke fordi jeg -eller min medtrafikant har tænkt sig at gøre noget andet, end hvad flertallet gør. De mennesker, der forsøger at overhale indenom, de ringer jo netop IKKE.

Det er jo netop for at finde ud af, hvad "flertallet" gør, når der åbenbart ikke står noget i loven, at jeg stiller dette spørgsmål...

Jeg har ingen ønsker om at "skille mig ud" i trafikken eller opdrage på andre. Jeg vil bare gerne kunne bevæge mig sikrest muligt fra pkt. a til pkt. b sammen med min hund.

Årsagen til, at man skal gå i venstre side på en landevej uden fortov eller cykelsti er, at hvis der kommer modkørende trafik, så skal man gå ud i græsrabatten, så man ikke generer den kørende trafik.

Hvis man går af en fællessti i tåge eller mørke, så er man da mindst lige så udsat for at blive overset. Og stierne er tit så hyggeligt bakkede og med buske langs siderne, så cyklisterne IKKE har frit udsyn..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-03 18:30

Der er nogen ting du ikke fanger :
Du skriver:
Årsagen til, at man skal gå i venstre side på en landevej uden fortov eller cykelsti er, at hvis der kommer modkørende trafik, så skal man gå ud i græsrabatten, så man ikke generer den kørende trafik.
Det er noget vrøvl... Efter loven skal blisten gøre uden om dig men så vidt det er muligt skal du gå i rabatten uden for kørebanen / asfalten går du helt ude i græsset er det fuldstændig lige meget hvilken side du går i.......

Du skriver du bliver overhalet inden om - det kan du kun blive hvis du selv er placeret forkert... Så ved du jo godt hvilken vej de ander skal uden om dig - til det kan jeg da kun sige vis - selv hensyn og placer dig til højre.

Det er noget vrøvl at færdselsloven love ikke dækker stien - det gør den. Det kan godt være din problemstilling ikke er spcielt uddybet - men den er helt klart dækket af samme regler som ved øvrig færdsel. §15.

Hvis du har problemer med at blive set så køb dig nogle lygter i en sportsforretning dem folk der jogger eller rider benytter.

Dine agumenter for at gå i venstre side holder ikke. Og det ved du jo inders inde også ik
Hvis man skal sluge en kamel skal man bare gøre det i små bider og drikke godt med vand til.

Du har åbenbart ikke læst linket fra JSM. §10
Gående skal benytte fortov, gangsti eller rabat, dog ikke midterrabat. Cykelsti eller kørebane må kun benyttes, såfremt der ikke findes fortov, gangsti eller egnet rabat.

Her kan du at man kun må gå på kørebanen "såfremt der ikke findes fortov"

"Gående, som benytter kørebanen, skal gå yderst i venstre side i færdselsretningen -"

En sti er at opfatte som en vej. Du skal holde til højre uanset om du vil eller ej.

Men må sige jeg fristes til at tro. Du også er med flokken at blister der ynder at vælge venstre vognbane når der er to i samme retning. som er i direkte modstird med §15.

Så igen vil jeg gentage højre højre side.
Uanset alle dine gode intentioner.
benjamin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-12-03 18:46

Det var da en underlig tone, du bruger!

Uanset din tone, så er jeg i tvivl om jeg skal betragte stien som en kørebane eller et fortov.
Hvis stien er at betragte som en vej, så skal jeg gå i venstre side. Er den at betragte som et fortov, så skal jeg naturligvis gå til højre.

Er du selv cyklist-fodgænger eller bilist, benjamin??

Når jeg kører på cykelstien, så kører jeg almindeligvis til højre, men buler, kloakdæksler eller lignende kan gøre, at jeg -og de fleste andre- holder sig på midten af cykelstien. DERFOR er det nødvendigt, at jeg ringer, når jeg overhaler en anden cyklist så han kan trække ind til siden. Og DERFOR har jeg været ude for, at især børn kan finde på at overhale INDENOM i stedet for at bruge klokken.

Jeg ved ikke, hvorfor du absolut vil tro, at jeg er ude på at få en lovtekst, som jeg kan slå andre oven i hovedet med i stedet for at vise hensyn.

Jeg er ikke specielt god til at huske, men jeg mener, at der stod et sted i loven, at det skulle være tydeligt afmærket hvis cyklister og gående skulle dele en sti.... Og der er altså ingen afmærkninger på de stier, jeg tænker på......

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-03 19:15

Hej igen

Undskyld tone.
Jeg tror vi nærmer os.
Hvis det er tale om en decidert deltsti jævnfår færdselsloven er den mærket med der skilt du ser som det 4. fra venstre det blå Påbudsskilt. Som du kan se på adressen : http://www.bmwowe.dk/tavler.htm delt sti er opmærket med hvide striber til "vognbaner"

Hvis der er tale om en sti der godt må benyttes at cykler og eventuelt knallereter og så er der IKKE tale om en kørebane (efter regler i §10).

Der faktisk tale om et fortov der må benytte af cykler, hvor cyklerne skal vise hensyn til de gående. Her vil der ikke være krav om hvor du går eller står. Men det vil være §3 der gælder.

§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

Det vil sige sund fornuft og gensidigt hensyn.
Kutume vil være at gå i højreside - men det er ikke forbudt at bruge hele stien...
mvh
Benjamin

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 28-12-03 22:38

<<birgitta
Hvorfor læser du ikke færdselsloven, jeg har givet dig linket:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL

mvh
jms

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-12-03 18:33

Hej, jms. Jeg har vitterlig forsøgt at læse den, men så er der undervejs links til andre ting, og så roder jeg mig pludselig ud i lovgivning om alt muligt andet... Jeg kan ikke helt overskue, hvornår jeg via et link FORLADER færdselsloven...
Men som sagt, jeg har forsøgt. Hvis du kunne sige mig præcis hvor der står noget relevant eller f.eks kopiere til mig, så ville det hjælpe..

Hej, benjamin. Næh, der er ingen påbudsskilte, ingen hvide striber. Nogle af stierne er bare grusstier i skoven eller i anlæg. De hedder bare "cykel- og gangsti" uden specifisering..

Tak for klippet fra §3. Som jeg forklarede jms, så har jeg lidt problemer med at begrænse mig, når jeg bevæger mig ind i lovteksten.

Jeg kan da godt se, at jeg bør gå i højre side. Men med den cykelkultur (eller mangel på samme) der er her i kommunen, så er det nærmest en slags selvforsvar, når jeg går i venstre side. Jeg HAR som gående prøvet at blive overhalet af et postbud som kom susende ned ad bakke og næsten blive strejfet af hans store tunge posttaske på baghjulet. Det bedste er nok at gå i højre side, men med hovedet drejet 180 grader, så jeg kan holde øje med trafikken bagfra.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-12-03 21:30

Birgitta, her er et uddrag af loven, omhandlende gående:
Citat
Kapitel 3
Færdselsregler for gående
§ 10. Gående skal benytte fortov, gangsti eller rabat, dog ikke midterrabat. Cykelsti eller kørebane må kun benyttes, såfremt der ikke findes fortov, gangsti eller egnet rabat.
Stk. 2. Gående, som benytter kørebanen, skal gå yderst i venstre side i færdselsretningen eller, hvis vedkommende trækker cykel eller knallert, yderst i højre side. Den gående kan dog gå i den modsatte side, hvis den pågældende ellers ville blive udsat for fare, eller hvis særlige omstændigheder tilsiger det.
Stk. 3. På fortov, gangsti, cykelsti eller rabat må gående ikke trække cykel eller knallert eller medføre omfangsrige genstande, såfremt dette vil være til væsentlig ulempe for andre gående. Gående, som benytter cykelsti, må ikke være til ulempe for kørende på cykelstien.
Stk. 4. Gående, der vil passere kørebane eller cykelsti, skal, når kørebanen eller cykelstien betrædes, udvise den forsigtighed, der er nødvendig under hensyn til afstanden til og hastigheden af kørende, der nærmer sig stedet. Passagen skal ske uden unødigt ophold.
Stk. 5. Ved passage over kørebane eller cykelsti skal fodgængerfelt benyttes, såfremt et sådant findes i nærheden. Findes fodgængerbro eller -tunnel i nærheden, skal broen eller tunnelen om muligt benyttes.
Stk. 6. I andre tilfælde end nævnt i stk. 5 skal passagen ske lige over kørebane eller cykelsti og fortrinsvis i tilslutning til vejkryds.
Stk. 7. På steder, hvor færdslen reguleres af politi eller ved signalanlæg, må kørebane og cykelsti kun betrædes, når signal, der gælder for den gående, viser grønt lys, eller når det ved politiets tegngivning tilkendegives, at færdslen er fri i den gåendes færdselsretning.
§ 11. Som gående anses også den, der løber på ski, skøjter, rulleskøjter eller lignende, og den, der fører barnevogn eller legevogn. Den, der skubber kørestol, trækker cykel eller knallert, anses ligeledes som gående.
§ 12. Sluttet optog skal så vidt muligt færdes på rabat, dog ikke midterrabat, eller i kørebanens højre side i færdselsretningen. Børn i gruppe med højst to ved siden af hinanden skal om muligt benytte fortov, gangsti, rabat, dog ikke midterrabat, eller cykelsti. Optog, som i lygtetændingstiden benytter rabat, kørebane eller cykelsti, skal foran mod vejens midte medføre mindst én lygte, der viser hvidt eller gult lys fremad, og bagtil mindst én lygte, der viser rødt lys bagud.
§ 13. Invalid, der selv fører kørestol, må, hvis der køres med almindelig ganghastighed, benytte fortov, gangsti eller rabat samt fodgængerfelt og anses i så fald som gående.

Håber du kan bruge dette.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-12-03 13:16

JMS, -problemet er, at stierne hverken er cykelsti eller gangsti, men den slags stier kan jeg ikke finde omtalt i færdselsloven... Kan du? Skiltningen (hvor der er nogen) står for enden af stien og siger: "gang- og cykelsti". Ellers er der ingen afmærkninger eller hvide striber.

---Det nærmeste jeg kan komme det jeg søger, er, at jeg åbenbart kan bruge "modsatte side" hvis jeg ellers er bliver udsat for fare, hvilket jeg føler, jeg gør, når jeg går i højre side.....

Så lige nu tror jeg, at jeg nærmest skal gå i venstre side.....

Men jeg mangler noget lovgivning specielt for den slags stier...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 30-12-03 13:44

Birgitta
Hvis det drejer sig om gang / cykelsti er reglerne klare:
Citat
Gående, som benytter cykelsti, må ikke være til ulempe for kørende på cykelstien.

Så du har bare at springe for livet
Er det en desideret gangsti, er det ulovligt at cykle der.
Så reglerne er egentlig klare nok.

mvh
jms

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-12-03 15:18

Hej Birgitta
Du kan også købe en cykelhjelm med spejle på.... Så kan du se bagud uden at dreje hoved.... .
Men ved nærmer eftertanke forstår jeg helt - de øvrige har vært ved at forholde sig til din adfærd...
Prøv at forestil dig det er dig der køre på cylken, at det er dig der på kort tid skal finde ud af om vedkommende du møder bliver til højre for cylken eller lige pludslig vælger at gå over i venstre side af stien (hjøre og venstre her set fra cyklistens side).
Som cyklist skal han jo overhale kørende i samme retning venster om...... og modkørende højre om... Hvordan skal han kunne vide om du bliver eller går.. om du pludselig skifter side... Han er jo nød til at forholde sig til mange spørgsmål på meget kort tid.
Jeg kan ikke findet noget lovmæssigt belæg for at du med rette, kan eller bør gå i venstre side. Med mindre du går uden for stien. Så kan du gå hvor du lyster
Håber der ikke var torner du misforstår
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-01-04 17:30

hej, jms.
Jo, det var så nemt, hvis det var en cykelsti. Så havde jeg jo ikke noget at gøre dér. Eller hvis det var en gangsti. Så kunne jeg bare vade derudaf og brøle af de skide cyklister...
Men det er en "både og" -sti... Jeg kan slet ikke se, at den eksisterer ifølge færdselsloven... Måske skulle jeg henvende mig til kommunen og høre dem om hvilke regler, der gælder på de pågældende stier.

Benjamin, jeg er lige så tit cyklist på de pågældende stier, så jeg ser vitterlig problemet fra begge sider af. Når jeg møder gående, -uanset hvor de går- så tager jeg farten af cyklen inden jeg kører forbi. Uanset om jeg kommer forfra eller bagfra. Men jeg er jo gammel og sat, og min cykel er ikke ligefrem en racercykel. Problemet er nok til dels, at de pågældende stier sket ikke er designet til de hastigheder, som moderne cykler kører med. Man skal nemlig reagere meget hurtigt, når en cykel kommer susende, uanset om man er fodgænger eller cyklist.

Det sikreste er nok, at kommandere både mig selv og min hund "stå", når vi ser en cykel i det fjerne. Selv i denne kommune med manglende cykelkultur er det nok meget usandsynligt, at en cyklist vil torpedere en fodgænger eller en hund, der står helt stille, uanset hvor de står. -Det er jo trods alt også en gangsti.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-01-04 18:02

<<birgitta
God ide at kontakte kommunen, for at finde ud af hvilke kategori stien hører under.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-01-04 18:20

Tja

Kære Birgitta

Jeg har nu svært ved at opfatte dig som andet end en "stædig kvinde" der kun vil se verden på en
måde...

Hvis det er en fælles og som du kalder det både og sti har du jo fået svaret.

Du kan og også lade dig køre ned. Så finder du jo nok ud af hvor du burde have gået/stået.

For den der ikke vil se hjælper hverken stok eller briller.

Hvis du derimod prøver at finde forklaringen ud fra at folk uansent din placering opføres sig tåbeligt
så problemet ikke Jura. Men derimod den kultur vi i dagens danmark udviser over for hinanden.
At vi har nok i os selv. At vi ikke har lyst til at vise hensyn.

Hvorfor vi er i Danmark er blevet så hensynsløse i trafiken ved jeg ikke, men der er ikke kun på stier og veje denne hensynsløshed og mangel på respekt for andre finder sted.

Men det måske det næste spørgsmål jeg vil fyre af på kandu.....

Godt sikkert nytår
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-01-04 14:40

Du svarede aldrig på mit spørgsmål om du var fodgænger eller cyklist på den slags stier, som jeg omtaler, Benjamin.

Sandsynligvis er du bare en enøjet bilist, som vil gøre dig klog på noget, som du egentlig ikke ved en skid om.

JMS holder sig dog i det mindste til fakta, og giver sig ikke ud for at være hverken fodgænger eller cyklist. Så når jeg nu lukker spørgsmålet, så må pointsene gå til JMS.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 02-01-04 14:41

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-01-04 14:49

<<birgatta
Selv tak.
Jeg cykler aldrig, og er kun fodgæbger når jeg går tur med en af hundene.

mvh
jms

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-01-04 17:15

Hej Birgitta
Svar på dit spørgsmål. Det var ikek en bevidst udeladelse, undskyld.
Jeg er både forgænger Cyklist og Bilist.

Det er da helt fair at point går til JSM.
Han skar det jo også ud i pap for dig hvor du kunne finde færdselsloven på skrift.

Men tog du fejl i at jeg var enøjet bilist. (mit syn 12/12 på begge øjne uden glas.)

Og uanset hvordan jeg køre en "tåbelig cyklist ned", er jeg bevidst om at det er min forsikring der hænger på den.

Så de bedste ønsker for et trafiksikkert nyt år til dig.
Skulle være så uheldig du blive kørt ned håber jeg du havner i en tilstand hvor du har glæde af forsikingen .

"Man" er da i den heldige stiuation her på kandu at man behøver ikke vide en skid om noget for at optjene point. Bare "man" er heldig og nogen klikker på accepter svar

Om med humøret - skal man sluge kameler - skal man bare drikke godt med vand og tage små bider...

mvh Benjamin