/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
8 mm film til VHS eller DVD
Fra : a.kogler
Vist : 2068 gange
100 point
Dato : 27-12-03 18:26

Jeg har 3 timers 8 mm film, som jeg gerne vil have på DVD.
Jeg ved der er mange måder det kan gøres på.
Men hvad er mon det bedste og billigste.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-12-03 18:31

Hvis det er smalfilm du snakker om, er der store problemer, fordi de ikke sådan kan konverteres.
Hvis det er super 8 fra en Digital video camcorder, er det meget nemmere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : a.kogler

Dato : 27-12-03 18:33

Det er desværre smalfilm.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 27-12-03 18:43

Ja, det var værre, mange sender filmen op på lærred, for derefter at filme det med moderne camcorder, endvidere findes der en lille spejlprisme, som man kan spænde sit camcorder til. Begge metoder er ikke særlig gode, da der bliver ringere kvalitet.
What's the easiest way to transfer my films to video at home?
Several newsgroup members have suggested methods of shooting Super8 off the screen with video cameras using slower-than-normal video shutter speeds (eg. 1/30), and "dialing out the flicker" using a variable-speed projector. Post to the group for suggestions.
Problemet har været oppe i bladet K-Komputer, hvor deres anbefaling, var at sende filmen til et proff. labotorium. Som vist nok også er en del her i Danmark. Blandt andet: http://www.videocafeen.dk/8mm.html
Problemet løser de ved at sætte nye billeder ind som er snuppet fra filmen, dette gøres med computere der generere billeder indtil der er 24-25 billeder/sek.
De gamle smalfilm kørte kun 18 billeder/sek.
http://lavender.fortunecity.com/lavender/569/ http://lavender.fortunecity.com/lavender/569/super8faq.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : a.kogler

Dato : 27-12-03 19:26

Tak for svaret Palle Hansen. Når du siger at det er ringere kvalitet ved at bruge en spejlprisme, hvor ringe mener du så?
Lige som når man laver en kopi af et VHS bånd, bedre eller ringere? Ved du hvor man kan få fat i sådan et prisme, eventuet leje?
mvh A Kogler

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-12-03 21:26

Nej jeg har ingen ide, men så vidt jeg er orienteret, bliver det heller ikke bedre, end at kaste det op på en skærm, og affotografere med en camcorder, nok helst en digitalcamcorder. Så kan det lægges ind i feks Windows movimaker, og redigeres, med rulletekster mm.
Nu ham videocafeen, skriver størrer opgaver efter tilbud, det ville da ikke ske noget ved at spørge om hvordan han laver det (formodentlig ikke med affotografering, for så kan du jo lige så godt selv)

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : a.kogler

Dato : 01-01-04 18:14

Tak for svaret pallebhansen. Jeg tror at herfra kan jeg selv gå videre og søge yderligere info f. eks. hos videocafeen

Kommentar
Fra : 7913jor

Dato : 05-04-04 17:49

Jeg sidder selv og bøvler med problemet med at få overført smalfilm til digital camcorder. Jeg bruger et vinkelspejl, som kan købes i den fleste forspecialforretninger for ca. 3.400 kr. Smalfilmsgengiveren placeres, så billedet lige præcis passer ind i vinkelskærmen. Det kommer så ud i en 90 graders vinkel og her skal det optages med digital video. Billedet skal igen lige præcis fylde indgangen i kameraet. Det hele skal forefå i bælgmørke. Kvaliteten af billederne bliver ret gode,men!!!!!!!!! Da smalfilmsapparatet (Eumig) kører 18 billeder og dig. video 25 billeder, har jeg flimmer på det optagne. Eumig'en kan ikke hastighedsreguleres. Dig. video kan vist heller ikke (JVC 3000).
Men for dem, der kan styre hastigheden, er denne fremgangsmåde god.

Kommentar
Fra : 7913jor

Dato : 15-10-04 16:15

Hm! Det er en svær fødsel. Jeg er gået i stå. Er det muligt at justere lidt på digital videocamcorder, så jeg undgår flimren?
Det er utroligt ærgerligt at have mange timers smalfilm liggende, som burde ligge på PC i dag. Jeg er blevet frarådet at gå til prof. Det bliver aldrig godt, siges der. Og så er det meget dyrt tilmed.

Kommentar
Fra : a.kogler

Dato : 17-10-04 23:16

Hej 7913jor
Jeg har opgivet og har fået overspillet mine 8mm til DVD hos en professionel, og jeg synes, at kvaliteten er femragende. mvh AK