/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Urolig tomgang
Fra : jaw
Vist : 5389 gange
105 point
Dato : 15-03-02 11:12

Min Renault Megane 1,6 16V årg.2001 går urolig i tomgang. Det samme gjorde min tidligere bil, Clio 1,6 8V 1999.
Værkstedet mente ikke, der var problemer, men det føles nu ikke helt rigtigt. Når jeg står og kigger på motoren, kan jeg tydeligt se, at den svinger!

Er det på grund af motorstyringen, der skal være så økonomisk og have minimum forurening, at den står så mager eller hva'?? Og kan man ikke gøre noget ved det med sådan en moderne motor?

MVH Jesper

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-03-02 17:17

Jeg har prøvet det samme, det blev løst ved at tilsætte et additiv i
benzinen, en slags rensevæske til indsprøjtningen tror jeg nok. Efter få
kilometer var problemet væk.
"jaw" <jaw.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:jEjk8.924$ZI6.120318@news000.worldonline.dk...
> Min Renault Megane 1,6 16V årg.2001 går urolig i tomgang. Det samme
> gjorde min tidligere bil, Clio 1,6 8V 1999.
> Værkstedet mente ikke, der var problemer, men det føles nu ikke helt
> rigtigt. Når jeg står og kigger på motoren, kan jeg tydeligt se, at den
> svinger!
>
> Er det på grund af motorstyringen, der skal være så økonomisk og have
> minimum forurening, at den står så mager eller hva'?? Og kan man ikke
> gøre noget ved det med sådan en moderne motor?
>
> MVH Jesper
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-03-02 18:12

"Jensen Skagen" <peterjensen@familiefar.dk> wrote in message
news:3c976328$0$258$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> Jeg har prøvet det samme, det blev løst ved at tilsætte et additiv i
> benzinen, en slags rensevæske til indsprøjtningen tror jeg nok. Efter få
> kilometer var problemet væk

Kan du huske hvad det var for noget? Jeg har nemlig samme problem .. også
med en Clio sjovt nok !?!
Det er specielt når jeg motorbremser lidt og så kobler ud ved et lyskryds
fx. Så kan den falde til 400rpm og være ved at gå i stå .. der står den så
og hakker lidt i det inden den langsomt finder op på 7-800rmp .. her står
den stadig lidt ustabilt. Jeg har fået en "tomgangsforstærker" på men det
hjalp ikke en klap.

Kunne det ikke evt. være skidt og snavs på/ved spjældet? Det er vel det der
styrer tomgangen når det kommer til stykket?

/Jan

Kommentar
Fra : jaw

Dato : 20-03-02 08:31

Jeg tror ikke, at det er skidt i mit tilfælde, da Clio'en havde det fra ny og Meganen kun har kørt 14.000 km, men selvfølgelig er det værd at prøve. Mon det har været additivet Bell Add??

Udsvinget i tomgangen var dog heller ikke så udtalt som hos Jan Mikkelsen!

MVH Jesper

Kommentar
Fra : nutman

Dato : 05-04-02 09:56

Sjovt...jeg har en Renault 19 fra '93, og den gør det samme!
Jeg ville da gerne vide, om et simpelt additiv kunne hjælpe her (og om man skal forsætte med at benytte det efter fejlen er udbedret)

Accepteret svar
Fra : Lightyear

Modtaget 105 point
Dato : 16-04-02 22:41

Her er løsningen på problemet !!!

Indsprøjtningen styres af en CBI enhed som lagrer forskellige informationer om folks køremåde, den resettes ved at demontere den ene batteripol i minimun ½ time, samme trick bruges hvis man med tiden får et uforholdsmæssigt større benzinforbrug.

Med venlig hilsen
Lightyear

Godkendelse af svar
Fra : jaw

Dato : 17-04-02 09:17

Tak for svaret Lightyear.

Jeg har talt med Renault, og de giver dig delvis ret, idet man ganske rigtig kan nulstille enheden ved at afkoble strømmen i et stykke tid, men dog siger de, at hvis bilen fejler mere end blot lige en lille ting, så vil det ikke forsvinde derved.

Men jeg skal da hjem og prøve det, straks jeg har mulighed for det!

MVH Jesper

Kommentar
Fra : Lightyear

Dato : 18-04-02 17:51

klart klart, selfølgelig kun delvis ret, man flår jo brødet ud af munden på dem *LooooL*

Lightyear