/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvilken dyse til Benelli 491 GT??
Fra : Djkruntz
Vist : 503 gange
200 point
Dato : 26-12-03 16:29

Jeg står og skal til at købe en Benelli 491 GT fra '00.
Vil jo gerne have den til at løbe lidt mere end 40-45.
Derfor vil jeg gerne pille begrænsningerne.
Det plejer heller ikke at være noget problem, men har set at den også er omdysset.
Mit spørgsmål er så hvilken dyse man skal have fat i så den kører optimalt?

Fandt dette:

Benelli 491
1. = En skive i variator.
2. = Et blindrør på udstødning.
3. = Kaburator omdysset.

Mvh. Djkruntz.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 26-12-03 20:25

I stedet for at fjerne blindrøret, er der mange der køber en "tun", udstødning, og den kan godt ligne den orginale, eller være en 45 udst.
Ingen kan fortælle nøjagtig hvad for dysestørrelse den skal have, da de afhænger af mange ting, men jeg vil henvise til mit tip her i Kandu (Det eneste tip jeg har skrevet) http://www.kandu.dk/dk/tip/5833
Jeg har diskuteret dysestørrelser, med flere knallertforhandlere, som samstemmende fortæller mig at hvis de tager 2 ens nye knallerter, og fjerner begrænsningerne, så skal de næsten altid have forskellige dyser, som findes ved afprøvning. Det er ikke nemt at forstå, men ligger i fabrikkernes tolerancer (cyl/stempel mm).
Så mit svar er: Dine ændringer er ikke store, og kræver kun en dyse størrelse ca 2 trin højere, så hvis nu du kører med en 58 og dyserne ligger sådan: 58-65-70-76 osv, så, skal du vælge 70.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Djkruntz

Dato : 27-12-03 00:23

Takker mange gange for svaret pallebhansen.

Vil stadig gerne høre fra nogen der har erfaringer med denne scooter og dens begrænsninger.

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 27-12-03 01:04

Kan det hjælpe noget at sætte en anden CDI på end den orginale?
Hvis, Hvad hjælper det så?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-12-03 01:29

Nej jeg mener ikke at en anden CDI kan hjælpe, CDIèr kan have begrænsninger men det har de sjældent, CDIèr skal bare stille tændingen til at tænde tidligere før stempelet når top, og jo flere omdr. jo tidligere tænding.
Din vil ikke tage væsentligere flere omdr. fordi det kun er udstødningen og dysen der giver lidt flere omdr. Og det mener jeg sagtens din CDI kan klare.
Men du får den til at geare op i et højrere gear når skiven i variatoren fjernes, samtidig får du mere trækkraft med udstødningen og dysen.
Det er udemærket at stille sig tilfreds med det du ændrer, og hvis du vil have 10-40 km mere koster det en formue, med cylinder, stempel, karburator. En masse besvær, og tilpasninger, og en dårligere levetid, og et dyrt bekendskab hvis du bliver taget, og ikke at forglemme, dit liv. Ricikoen ved 80KM/t er nok 5 gange størrer end ved 60KM/t.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 27-12-03 02:06

>Det er udemærket at stille sig tilfreds med det du ændrer, og hvis du vil have 10-40 km mere koster det en formue, med cylinder, stempel, >karburator. En masse besvær, og tilpasninger, og en dårligere levetid, og et dyrt bekendskab hvis du bliver taget

Det er det jeg ikke gider men der står så meget rundt omkring på de sider jeg har kigget på..

http://shopbasic.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&cat_id=30610&shop_id=2831&vare_id=114961

http://shopbasic.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&cat_id=30610&shop_id=2831&vare_id=180541

Skal bare have den til at køre godt op til 75-80 stykker...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-12-03 12:26

Ja, de fleste der kører 75-80 kører det erfter deres speedometer, når man så virkelig måler dem kører de kun 65KM/t.
Selv de fleste biler viser 10% for meget på deres speedometer.
Men det hjælper ikke at sætte en ubegrænset CDI i istedet for en org. ubegrænset CDI.
Og hvis politiet kører bag dig og måler at du kører for stærkt, hjælper det heller ikke at slå begrænser til, for de ringer bare til Falck for at få den på synshallen, der finder de ud af at du har en kontakt, foruden alle de ting der er lavet.
Der er ingenting, der er let at lave der får den til at køre stærkere, heller ikke: Racervariomatic, kobling, andre ruller, variomaticfjeder.
De har kun indflydelse, hvis scooteren er mere tunet.
Men du kan skille cylinderen ad og slibe og polere skyllekanaler størrer/glattere, du kan se efter der ikke sidder en begrænser ring (plastlåg med huller i) i karburatoren, ligeledes at der ikke er nogen begrænsning i luftfilteret.
Men det ved forhandleren om der gør.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Djkruntz

Dato : 27-12-03 12:41

Takker pallebhansen for svaret!

Men syntes nu ikke at forhandlerne plejer at vide noget som helst, her i Kolding hvor jeg bor.
Men nu må jeg se hvordan den kommer til at køre.
Kan lige skrive når jeg har fået pillet ved den.

Mvh. Djkruntz

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-12-03 13:05

Her i Horsens har vi en der er god til at svare, men om han forhandler din model?
Mosquito cykelcenter 75625305
VH Palle Hansen