/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Verden og dig selv
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 503 gange
1 point
Dato : 26-12-03 13:20

Så er sms'en, der kom i fjernsynet, blevet leveret som et tip. Den er ved at være berømt i Danmark.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-12-03 13:22

Er det et spørgsmål ?

Accepteret svar
Fra : Toupie

Modtaget 1 point
Dato : 26-12-03 15:44

Hej A.C.Rosmon

Nu har jeg ikke set fjernsyn her de sidste par dage, så kan du ikke fortælle lidt om hvad der blev sagt i TV om denne sms????

Og så er jeg lidt nysgerrig hvormange sms fylder den???? for den er da lang

Teil:
Du er da en rigtig filosof, for du stiller da spørgsmål ved alt
// Toupie

Kommentar
Fra : croaks

Dato : 26-12-03 15:57

Jeg fik den på mail.

- Croaks

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-12-03 18:43

Når jeg stiller den som et spørgsmål, er det fordi der så er mulighed for at debatere tingene. Det er også derfor at jeg er så karig med pointene, at jeg kun giver det 1!!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 26-12-03 20:15

Hej A.C.Rosmon

Jeg vil også gerne debaterer det, men syns jeg mangler lidt info før jeg kan deltage med seriøse debatindlæg.
Så, hvad blev der sagt i TV og hvad er din egen holdning?

// Toupie

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-12-03 21:28

Ole Stephensen siterede det meste af den i morgen tv på Tv2 for et stykke tid siden.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 26-12-03 21:37

Hvad var hans kommentar til den og hvorfor var den med i morgen TV??

// Toupie

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-12-03 22:47

Han startede med at sige at det er svært at forholde sig til store tal, men når hele jordens befolkning blev symboliseret ved blot 100 mennesker, er det meget nemmere at forholde sig til, ogt så ellers citat for resten. Ingen kommentarer, intet, blot videregivelse af teksten, uden at forholde sig til den. Han har nok ment, at teksten talte for sig selv, og at han ikke kunne bidrage med noget bedre, ellertilføje noget.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 26-12-03 22:59

Det har han jo også ret i, at den taler for sig selv og at det kan være svært at forholde sig til store tal. Tingene bliver ligesom set i andet perspektiv, når det bliver stillet op på den måde.

Det er da også en ret tankevækkende tekst, for man må da nok sige at værdierne og velfærden er ulige fordelt her i verden, men der er jo mange forskellige perspektiver i den tekst, både filosofisk, politisk og socialt.

Hvad er din egen holdning til teksten???

// Toupie

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 27-12-03 09:48

Jeg spekulerede om teksten var lavet til at give folk dårlig samvitighed, for at vi så kan bøøse lidt til de forskellige organisationer, for at dulme samvittigheden.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 28-12-03 02:30

A.C:Rosmon

Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige det, men jeg tror ikke det er derfor. Tror nu mere det er for, at få folk til at tænke over hvor privilegerede vi egentlig er
Men igen, det afhænger jo af hvem og hvor den oprindeligt er fra. Det er som med denne tekst, som med alle andre.....for at få det rette perspektiv er det vigtigt at vide hvem afsenderen er.

Et andet spørgsmål er, om vi burde have dårlig samvittighed og donerer flere penge til div. organisationer

// Toupie

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-12-03 09:06

Der er det puddsige, at donere du penge til et eller andet sted, kan du enten fastholde dem i deres fatttigdom og gøre dem virkeligt afhængige af dig, eller de kan tage et tigerspring i deres udvikling. Du kan give en hjælp der holder dem i live, men gør dem mere og mere afhængige, eller du kan give dem mulighed for udvikling. det første koster på lang sigt, det sidste koster her og nu, men kan måske så på længere sigt gøre os afhængige.

Kommentar
Fra : l.Wils

Dato : 28-12-03 16:02

Det er godt at finde et emne, der er svært at omtale i andre medier uden at få tungen hugget af. Lige precis dette med de fattige i ulandene er svært at komme igennem med andre meninger en den gængse.
Min egen holdning er den, at hjælper vi nogen der nede, går det blant andet ud over andre
i området.
Det beste eks. er dette.
Jeg solgte lodsedler for at hjælpe de sultne børn i Nigeria I 60erne, Ca. 20 år senete går Nigeria i krig mod Biafra, så er spørgsmålet det.
Har jeg hjulpet med at opfostre soldater, så de kan Dræbe andre?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 29-12-03 00:41

Der er reelt ikke noget i vejen med at hjælpe folk i nød, men det dét handler om er, at gøre folk selvhjulpne. Det kræver at man sætter sig ind i deres levevis og hjælper dem på et niveau hvor de kan være med. Hvis vi hjælper ud fra vores normer og værdier, kan det hurtigt ende med afhængighed. Så penge er ikke altid nok.

Der er måske også noget politisk ved at fastholde folk i deres nød..............for uden fattige vil der ingen rige være???

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 29-12-03 12:49

A.C.Rosmon

Jeg må desværre stå af diskussionen nu, for jeg skal på arbejde non-stop til på torsdag, så jeg ved ikke om jeg får tid til at deltage i tråden.

Men god fornøjelse og godt nytår til dig

// Toupie

Godkendelse af svar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-12-03 13:59

Tak for svaret Toupie.