/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Digital camera til fotografering af hest~
Fra : tinker
Vist : 1073 gange
220 point
Dato : 25-12-03 22:19

Hvilket kamera skal jeg vælge , når jeg vil fotografere heste i ride hal og i bevægelse.
eller evt digital video, med still billeder. Eller digigal camera med video og lyd. Til små sekvenser til at sende med mail.
Har prøvet Olympus 5050, men videoen var dårlig synes jeg, ellers var der fejl på kameraet.
Har andre erfaring med det?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-12-03 23:50

Hvad er det vigtigste, at fotografere. eller sende sekvenser med lyd og billed.?

ellebye

Kommentar
Fra : PHOTOGRAPHERJACK

Dato : 26-12-03 00:15

At fotografere heste indendørs, kræver et camera med stor lysstyrke. dvs optikkens evne til at lede lyset ind på en billedoptagerchip (CCD) cameramærket er faktisk ligemeget, men største blændepræsentation skulle meget gerne ligge omkring 2,8-2,00 eller højere... en vigtig faktor er også at følsomheden i (din/asa) helst skulle ligge højt mellem 400-1600 din følsomhed. held og lykke!
Vedr. Olympuscamera så har mine erfaringer været skuffende, men olympus er sikkert blevet bedre idag.
Jack

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-12-03 00:43

Du kan få et digital spejlreflex camera med gode linser som også kan tage videosekvenser af ringe kvalitet
Du kan få et godt videocamera som også kan tage stilbilleder af ringe kvalitet.
Du kan ikke få begge dele i samme camera.
Jeg har et lille Canon s50 som tager rimelige billeder, og udendørs videosekvenser af nogenlunde kvalitet.
Indendørs foto af bevægelige emner på afstand er noget af en opgave for et camera, og der ville jeg vælge et digitalt spejlreflex, som også giver mulighed for større blitz (ekstra)
Små camera har blitzen siddende for tæt på linsen.
Emesen.
Ps. Jeg er glad for mit Canon s50 men det bliver også brugt til snapshot udendørs.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 26-12-03 00:56

PHOTOGRAPHERJACK>
Det er heeeelt syg med sådan noget vrøvl med 400-1600 din. Selv "bedre" kammeraer har ISO 100 og - i modsætning til analoge kameraer - hvor man sætter en mere lysfølsom fil ind, så er de digitale kameraer altså født med ca. iso 100, som så ved software kan (omsættes) til --- ja her er vi ved noget der "realistisk set" er MAX 400 der efter er billederne bare grovkornet og/eller man skal op i absolut prof. kameraer til de blege! Og så er det rent vrøvl at det er nødvendigt.
Alle kameraer af de "bedre" mærker som, Canon, Olympys, Kodak m. fl. i prisklassen ~3000,00 kan klare den slags med div. creative (Manuelle) indtsillinger, de ligger alle i området blænde 2,8-2,0 klan tage frequenser m.v.
Prøv at se spec. på et/nogle kameraer (som du har i kikkerten) på denne side:http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html der er en utrolig god beskrivelse af stort set alle kameraer!

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 26-12-03 01:17

De kameraer (mærkevare) har alle div. creative (manuelle) indstillinger med lukke ~1/2000 sek.+ til sport m.v. og 50 ~400 - 600 ISO og blænde 2,8 -2,0 det er korrekt de er født med indbygget flash, men en del (uden den store pris forskel) har mulighed for løs flash, som naturligvis er ekstra udstyr!
Men - der er vi så ovre i noget spec. for ved ISO 400 indstilling er lysfølsomheden forøget så den alm. flash rækker ca. 8 gange så langt som ved ISO 100. rækkeviden fordobles hver gang ISO dobles.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 26-12-03 06:35

jeg kan kun sige at canon eos 300 er et meget godt kamera,man skal bare sætte et godt objektiv(linse) på!

Kameraet er kåret til årets bedste kamera i europa i 2000

Til en pris fra 1500 brugt i dag og en nypris på cirka 3000 kr er dette kamera et meget godt valg, som har mange avancerede funktioner.

Prøv at søge på google under: canon eos 300
eller den nyere version af kameraet: canon eos 300v

Kommentar
Fra : tinker

Dato : 26-12-03 10:53

Tak for alle de gode råd.
Det vigtigste er selvfølgelig billederne, men jeg vil gerne have, så jeg kan sende et lille video klip af vores hingst, til dem der kunne være interesseret, Kan evt et Cannon g3 eller Nikon eller olympus, hvad er bedst?
Hvis vi skal have et degitalvideo hvad er så bedst?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 26-12-03 11:56

tinker

Det bedste er, at du tager ind i en forretning, og får vist forskellige kameraer. Så kan du selv afgøre pris overfor kvalitet. EEn ting er at give dig et specifikt råd, noget andet er hvad du ønske at betale og hvilken kvalitet du får for de penge.

Det gælder enten foto eller video. Der er i en sidste ende kun een der kan afgøre kvaliteten, og det er dig selv.

mvh
ellebye

Accepteret svar
Fra : mogens6

Modtaget 220 point
Dato : 26-12-03 17:30

hej tinker

Et canon powershot g3 er nok det bedste og lækreste digital kamera du kan få til cirka 4000 kr brugt med tilbehør, nuværende nypris er vist omkring de 5400 kr. Man finder ikke et kamera der kan matche dette kamera 100% før man kommer op i canon eos 300d som er en digital antirefleks kamera til prisen

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/

Jeg så engang at canon g3 i et fotomagasin fik 9.5 ud af 10 mulige point.
Disse point fik det pga at det havde ekstremt mange både nemme og meget avancerede nærmest proffessionelle funktioner til en uhørt lav pris, det har et af de bedste batterier til digitale kameraer overhovedet som gør at et opladet batteri kan tage over 100 billeder på en opladning.

Det har indbygget en drejelig skærm som kan vendes i alle retninger så man kan se billedet på skærmen uanset hvor man står.

Det har en fjernbetjening med til at fjernkontrollere kameraret.

Et godt objektiv med mulighed for at tilslutte vidvinkel og farvefiltre

Det har mulighed for at tilslutte en ekstra flash lampe ovenpå kameraet

Hurtig til at tage billeder i alle belysninger med forbehold da alle kameraer skal have lidt lys, men det er meget godt.

Måske det bedste semi proffesionelle kamera på markedet til en meget lav pris i forhold til kvalitet.

Her er et link til kameraet hvor der er en lille bjælke liste ovenover hvor der står ,,introduction"" hvor man i listen med pilen nedad kan vælge hvad man nøjagtig vil vide om dette canon g3 kamera da der nærmest i den liste står alt om det design, muligheder, reviews af andre brugere af kameraet o.s.v

Et meget godt kamera

http://www.dpreview.com/reviews/canong3/

venlig hilsen mogens6

Godkendelse af svar
Fra : tinker

Dato : 26-12-03 22:52

Tak for svaret mogens6.

Kommentar
Fra : tinker

Dato : 26-12-03 23:25

Hvilket kamera anbefales, hvis man skal tage billeder af heste i bevægelse.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 27-12-03 02:51

det var så lidt

mogens6