/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tåge lygter- ford focus
Fra : RISKOGER
Vist : 1376 gange
100 point
Dato : 24-12-03 00:41

Dav til alle og RIGTIG GLÆDELIG JUL..

bilen er en ford focus 1,6 trend årg 98
tågelygterne kan kun tændes sammen med nærlyset med en (rimelig avanceret kontakt) på instrumentbrættet.
men kan man lave noget "fusk" så de(tågelygterne) kan tændes f.eks sammen med positionslyset,så man derved kan bruge dem som kørelys i dagstimerne???
på forhånd tak.

Hilsen Riskogeren

Accepteret svar
Fra : emmofinn

Modtaget 100 point
Dato : 24-12-03 02:16

det er faktisk rimelig nemt at ændre, hvis du kan tage kontaken ud af instrumentbrættet eller komme til bagfra, vil du kunne måle i stikket hviken ledning der kommer strøm til når du tænder nærlyset. Klip denne et godt stykke fra multistikket så du har noget at arbejde med, find derefter en ledning hvor der kommer strøm i når du sætter tænding på. Så skal du bare trække en ledning derfra og op til stikket, på den måde kan du tænde tågelyset uden at skulle bruge nærlys. Men husk for guds skyld at sørge for at den ledning som er klippet blir isoleret med tape eller lign. så den ikke kortslutter. Go jul og jeg håber at det var svar nok

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 24-12-03 10:38

Pas på med, at køre med både nærlys og tågelys!
Jeg kender 2, der har fået bøder at etaten, for brug af tågelys.

Gert

Kommentar
Fra : RISKOGER

Dato : 24-12-03 10:42

Hmm planer var kun at køre med positionslys og så tågelygter, og der ved bruge dem som KØRELYS,men æhh der er vist noget med at samme kontakt ibilen også styrer tågebaglyset

vh riskogeren

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 26-12-03 20:57

Hej,

Så vidt jeg husker fra min tid som Focus-kører, så er der to indstillinger på den omtalte famøse kontakt
nemlig een hvor du kun har tændt tåge FOR-lygterne, og een hvor du har tændt dem alle.

Det kan være jeg har ret, men er rimelig sikker... men husk lige.. jeg er HELLER ikke sikker på at det er lovligt.

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 26-12-03 21:24

Man må gerne køre med tågelys alene som kørelys (og positionlys, selvfølgelig).
Dog skal man huske på, at efter sol-nedgang, altså i lygte-tændingstiden, skal nærlys bruges og samtidig med nærlys,
er det kun lovligt med tågelys, i tåge eller stærk nedbør!!!

Gert

Godkendelse af svar
Fra : RISKOGER

Dato : 29-12-03 01:12

Tak for svaret emmofinn.

Kommentar
Fra : emmofinn

Dato : 29-12-03 11:46

Selv tak, held og lykke med projektet.