/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
gips plader...
Fra : Odense
Vist : 754 gange
50 point
Dato : 22-12-03 11:30

hej !
kan man godt sætte gipsplader op på loft når man ikke har fået vinduer/dører og varme endnu i huset, og det kommer måske til at stå 3-4mdr. før der er varme på!? (evt. også spartel og slibe) eller suger gipsen for meget fugt og det er dumt at lukke det hele inde før man kan sætte varme på !?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-03 11:33

I det hele taget ikke smart at det står åbent så længe.
Håber da du har skodder for.
Lån en varmekanon som holder frostfrit.

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 60 point
Dato : 22-12-03 11:47

Ja og nej.
Ved større byggerier, hvor det bare går stærkt, gør man det ofte. Hvis du sætter plader op uden varmeinstallation, er det er fordel at der ikke er vinduer og døre. Så er udluftningen da i hvert fald i orden. Hvis pladerne eller er tørre ved levering, er det ok at sætte dem op.
Men spartle, bliver meget svært uden varme. Massen tørrer ikke. Malere bander altid meget, når der ikke er ordentlig varme på, når de skal spartle. (Og tænk lige på evt. frostvejr.)
Så hvis, så sæt plader op, og vent med at spartle indtil du får varme på. Gipsen tager ingen skade. På lageret hos såvel Danogips samt på trælasten, er der jo heller ingen varme.

mvh
jms

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-03 11:52

Uden vinduer og døre vil det regne ind.
Og risikoen for snedriver inde i huset er stor.
Men hvad, bare luften er tør og ventilationen ok.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-12-03 12:28

Nu da spørgsmålet handler om man kan sætte gipsplader op før man isætter døre/vinduer, vil jag give JMS ret at det skader ikke da der jo ikke regner op i loftet men evt lidt på gulvet. Så længe der er gennemtræk sker der intet. Men vent med spartling.

Fijala

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 22-12-03 14:43

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 22-12-03 15:19

Selv tak
god
godt
mvh
jms