/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Hjemmenetværk- PCér kan ikke se hinanden~
Fra : websurfer11
Vist : 906 gange
200 point
Dato : 17-12-03 23:50

jeg har lavet et hjemmeværk mellem en Windows XP maskine og en Windows 98 maskine - primært med det formål at dele en Internet-forbindelse.
- Deling af Internet-forbindelsen fungerer perfekt- men jeg ville også gerne kunne dele en printer og overflytte filer mellem PCérne. Jeg har delt mapper på begge computerne. De er koblet til samme netværksgruppe-navn. Hvorfor kan mine 2 pc så alligevel ikke se hinanden?????

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-12-03 00:02

Opret en nerværksdiskette via winXP's netvæksguide og følg anvisninger! Printeren driveren skal indstalleres på begge PC og skal naturligvis deles fra den pc den er tilsluttet til. (højreklik printer og tryk på deling!)

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 18-12-03 00:05

Når det handler om netværk mellem 98 og xp kan problemet ligge mange steder, men hvis du læser disse tidligere tråde om samme problem finder du måske løsningen:

http://www.kandu.dk/dk/spg/3692
http://www.kandu.dk/dk/spg/3621

Mvh Rasmus

NB. Har du installeret NWLink NetBIOS og NWLink IPX/SPX....?

Kommentar
Fra : websurfer11

Dato : 18-12-03 00:07

Det har jeg prøvet tidligere - men vil forsøge igen (i morgen, det er lidt sent nu) - håber du vil checke mit videre forløb i morgen)

Kommentar
Fra : websurfer11

Dato : 18-12-03 00:17

Til "rkl" - Dine links ser spændende ud - dem vil jeg prøve i morgen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-12-03 00:32

Jeg tror fejlen ligger her.
Gå i kontrolpanel<netværk<egenskaber.
Kontroller her, om fildeling, protokoller o.s.v. er i orden, ellers tilføj disse.
Hvis dette ikke kjælper. skriv lige igen.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-12-03 00:35

Øhh mit indlæg stammer fra et sprgs. jeg med succes har svaret på tidligere i dag.
http://www.kandu.dk/dk/spg/28330
Normalt er det opsætning af egenskaber i netværket, der skaber problemerne.

JMS

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 18-12-03 06:23

Hejsa

se lige om de er i samme arbejds gruppe ik XP køre som regel MSHOME og 98- tja arbejdsgruppe!!! så kan de umuligt se hinanden !!!! ((de skal hede det sammen))!!!!-------------->>> men det her jeg lige har skrevet --! afhænger af du har forbundet dem via router!!!!

held og lykke *s*

Kommentar
Fra : bokke31

Dato : 18-12-03 06:25

SORRRRRRRRRRY læste sq ikke lige ordenligt hvad du havde skrevet *GGG* damN det er jo også tideligt!!!!

Prøv i stedet at trykke F5 når du har åbnet vinduet hvor de plejer at (skulle) dukke op *S*

sorrry mange gange igen !!

Kommentar
Fra : websurfer11

Dato : 18-12-03 22:49

Jeg har prøvet at lave følgende opsætning:

maskine 1 (win xp)

IP : 192.168.0.1
Undernetmaske : 255.255.255.0
gateway : (tom)

maskine 2 (windows 98)

IP 192.168.0.2
undernetmaske : 255.255.255.0
gateway : 192.168.0.1

De er naturligvis samtidig medlem af samme arbejdsgruppe

MED DENNE INDSTILLING KUNNE JEG SE BEGGE COMPUTERE OG DE DERES DELTE MAPPER - MEN NU RØG INTERNETFORBINDELSEN PÅ COMPUTER 2 (Win 98)
???????? - hvad er årsagen?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-12-03 10:34

Du opsætter dine maskiner til at køre med faste IPér. Fint nok, men hvis du ikke ønsker dette besvær, kan du markere feltet, automatisk. Det gør de dovne
Prøv at lavet feltet gateway tom på maskine nr. 2, så skulle det virke, ellers skriv igen.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 19-12-03 11:14

Nu nævner du forøvrigt ikke, om du har bredbånd, eller anden forbindelse. Hvis du ikke har bredbånd skal du have den ene maskine sat op til værtsmaskine, og denne maskine skal have en gateway, i givet fald.
Her er forøvrigt et godt links, hvor du kan finde svar på alle relevante spørgsmål, vedrørende netværk. http://search.microsoft.com/search/results.aspx?View=da-dk&p=1&s=0&c=3&st=b&qu=netv%c3%a6rk&na=30
MVH
JMS
NB. kandu´s server har lige været nede

Kommentar
Fra : dask

Dato : 27-12-03 09:14

Hvis du vil dele filer, så skaf en krydset utp kabel i mellem dine PC'er. Et kabel mellem de 2 netkort. Eneste princip for at det virker, er at de første 9 ciffer i IP adresserne skal være ens.

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 30-12-03 10:45

hej websurfer11

Det er nu meget enkelt! På begge computere skal der være følgene protokoller:
Klientprogram til microsoft-netværk
Fil og udskriftdeling til microsoft-netværk
Internetprotokol TCP/IP
IPX/SPX protokol ! (den tilføjer en ekstra protokol som hedder NETBIOS den skal også være der)
på windows 98 maskinerne, skal du have samme protokoller, men du skal selv gå ind og hente NETBIOS protokollen, da den ikke kommer automatisk når man tilføjer IPX/SPX protokollen!

Efter det er gjordt går du ind i netværksindstillinger, egenskaber for TCP/IP, vælger fanebladet avaceret > så trykker du på fanebladet WINS, derefter trykker du på Aktiver Netbios over TCP/IP og det gør du på begge maskiner ! Og så er den hjemme ! Du behøver slet ikke selv at angive en IP adresse, bare få computeren til at lave en automatisk ip adresse!

mvh
Thomas

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-01-04 19:24

Dit spørgsmål er stadig åbent.
Måske kan du ikke bruge nogen af de svar du har fået.
Fortsæt dialogen, hvis du ikke er tilfreds.
Jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, og læser derfor ikke flere indlæg her.

mvh
jms

Kommentar
Fra : websurfer11

Dato : 02-01-04 23:52

Ingen af svarene har givet resultat. Jeg kan stadig dele min Internet forbindelse og kan få den ene PC med Windows XP til at se PC m. Windows 98 men ikke omvendt. Jeg har opgivet at få det til at virke vedre - men mit primære formål var også at dele en Internetforbindelse. Blot ærgeligt at jeg ikke kan få det fulde udbytte af netværket.

Kommentar
Fra : websurfer11

Dato : 02-01-04 23:52

Ingen af svarene har givet resultat. Jeg kan stadig dele min Internet forbindelse og kan få den ene PC med Windows XP til at se PC m. Windows 98 men ikke omvendt. Jeg har opgivet at få det til at virke vedre - men mit primære formål var også at dele en Internetforbindelse. Blot ærgeligt at jeg ikke kan få det fulde udbytte af netværket.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-01-04 02:35
Kommentar
Fra : FrostEyes

Dato : 12-01-04 00:33

Så vidt jeg forstår, så er det din win98 der deler din i-net forbindelse. Og det virker, og du kan se din win98 maskine.

Så er der ikke så langt igen.
Gør følgende for at få din win98 til at se din X”tra”P”roblemer” maskine. Først gå hen til din XP maskine, og tjek dens IP-adresse – Gøres lettest ved at vælge kør, skric cmd. Og i kommandoprompten skriv ipconfig. Vil være noget i retning af 192.168.0.X. Og tjek at gatewayen er 192.168.0.1.

Gå over på din Win98 maskine, og tjek du kan pinge den. Vælg kør, skriv command. Skriv ping 192.168.0.X i kommandoprompten. Hvis den kan det, så er der forbindelse.

Hvis dette går glat, så skriv lige, og så hjælper jeg dig igennem det sidste.

Kommentar
Fra : websurfer11

Dato : 12-01-04 22:10

Hej FrostEyes

Jeg har nu været ud i command og skrevet ipconfig og noteret begge computeres ip-adresser og controlleret at gateway er den samme = 192.168.1.1
Herefter har jeg pinget gateway fra Win98 maskinen - og alt ok send og modtaget 4 svar. Derefter har jeg fra Win98 maskinen pinget WinXP maskinens ip-adresse: Alt ok - send 4 og modtaget 4 svar. Til sidst har jeg pinget Win98 maskinens ip-adresse fra WinXP maskinen. Her er også alt OK.
Stadigvæk fungerer Internet fortræffeligt på begge maskiner og jeg kan se alle delte mapper på Win98 maskinen fra min WinXP maskinen - MEN STADIGVÆK ikke omvendt. Det er umuligt for mig at se WinXP maskine fra Win98 maskinen - selvom jeg kan pinge både den og gateway ude i command.
Kan du hjælpe mig videre?

Kommentar
Fra : websurfer11

Dato : 13-01-04 00:20

Nu kom der hul igennem. Jeg slettede simpelthen alle protokoller og startede med at bygge op påny. Men denne gang skrev jeg under LAN-indstillinger på min WinXP maskine direkte ip-adressen ind under adresse ved en af fanebladende ved lan-indstillinger. Så virkede det. Jeg kan nu se alle delte drev i mit netværk og begge computere deler en Internetforbindelse. Problemet er hermed løst. Jeg tror fejlen også må have ligget i en gammel fejl, som efter megen forsøg har været svært at opdage. - Men endelig virker det.!!!

Kommentar
Fra : FrostEyes

Dato : 13-01-04 11:57

Kanon at det virker. Så vil jeg ikke bevæge mig yderlig ind i spørgsmålet.