/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Ruller på CPI Hussar?
Fra : SoerenSkyggebjerg
Vist : 1596 gange
160 point
Dato : 16-12-03 00:25

Jeg har lige købt en Mallosi MultiVar variator til min CPI Hussar. Der fulgte 7,1 grams ruller og en gul koblingsfjeder med, som jeg nu har sat i. Men nu er scooteren meget langsom til at komme igang. Der sker simpelthen ikke noget når man hurtigt giver gas. Så vidt jeg ved, sidder der standart 5 grams ruller i scooteren. Jeg har også en Gianelli Smile udstødning på (ikke knæk), hvilket jo også betyder noget for rullerne. Er der nogle der ved hvor tunge ruller jeg skal sætte i, og skal jeg evt. sætte den gamle koblingsfjeder i igen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-12-03 01:09

Man kan vel ikke sige at udstødningen direkte betyder noget for rullerne, vel ikke mere end karburatoren, cylinderen mm.
Ja en koblingsfjeder kan ikke give noget i sig selv, men ændre noget på accelerationen, og i dette tilfælde i negativ forstand.
Både ruller og koblingsfjeder flytter kun det maximale moment til et andet omdrejningstal.
Altså rullerne er til at sætte igang, og fjederen vil hvis den er for stram, geare for hurtigt op i højt gear, knallerten vil til sidst opnå den samme hastighed.
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at sætte de ca 5g ruller i igen, da de også er det letteste, men dermed ikke sagt at du ikke skal gå tilbage til den gamle fjeder, men prøv først lige rullerne, de virker ved den helt lave hastighed.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 16-12-03 15:24

Da jeg først havde taget ringen i den originale variator, og satte min Gianelli Smile udstødning på, trak den næsten ligeså dårligt som den gør nu! Så udstødningen betyder altså en del for optrækket i starten. Hvilke ruller sætter man normalt i en scooter, når man har skiftet til en tunudstødning? Her kan i se udstødningen: http://www.aprilia-scooters.dk/product.asp?product=232&page=1 Man kan da ikke sætte standard ruller i en malossi variator eller hvad?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-12-03 18:12

Du skrev: Jeg har også en Gianelli Smile udstødning på (ikke knæk), hvilket jo også betyder noget for rullerne. Det er noget vrøvl.
Nu skriver du: Så udstødningen betyder altså en del for optrækket i starten. Ja det er rigtigt, jo flere HK,(cyl/stempel/udstødning/karburator mm) des bedre optræk (hvis man ikke laver sit optræk om, ved hjælp af ruller eller koblingsfjedre.)
Hvis du slet ikke har tun på, er det spildt at skifte ruller og variator, (og for den sags skyld også kobling, eller koblingsfjedre) efter min mening.
Ruller laves populært sagt i 2 varianter, enten Ø15* 12 eller Ø16*13, og man skal jo bruge dem der passer til sin vario.
Vægten har som sagt betydning for hvor man vil have sit største drejningsmoment (acceleration), men har ingen indflydelse på tophastigheden.
Hvis man vil accelerere kraftig, fra stilstand, bruger man lette ruller, men så vil den ikke acc. så kraftigt over feks. 20km/t.
Hvis man bruger for tunge ruller, vil man få presset den forreste remskive for hurtigt sammen, og kommer derfor for hurtigt i for højt "gear", med det til følge at motoren let dør i omdrejninger(moment), og dermed først får en rimelig acceleration i nærheden af topfart.
Så, ved bykørsel, eller en tung person, og ved "små" tun: Brug lette ruller.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 16-12-03 19:24

Okay tak Palle Hansen! Det sidste du skrev fik jeg meget ud af. Men jeg synes nu at de to linjer betyder det samme.... Jeg skriver jo bare at en udstødning betyder noget for rullerne (dvs. hvilken vægt det skal være) Der skete i hvert fald en stor ændring i optrækket da jeg skiftede udstødning. Og jeg synes ikke det er spildt, at sætte en racer variator på. På min hussar gav det 20 km/t på toppen og meget mere jævnt træk!

Accepteret svar
Fra : kandu4thomas

Modtaget 160 point
Dato : 18-12-03 18:56

Hip halløj :D

For det 1. må jeg lige sige udstødningen har IHVERTFALD noget at gøre med rullerne i varioen! hvis du f.eks. kører med en prestigio udstødning som er lavet til 50-60cc cylinderkits og har det på 70cc cylinderkit, så med lette ruller vil scooteren lave helt sindsyg mange omdrejninger, så er det vigtigt med tungere ruller ! ca. 7 grams og opefter..!

Hmmm siden du har problememt med optrækket, så syntes jeg også 7,1grams ruller lyder meget ! Det behøver du ikke..!
Jeg vil sætte 4 - 5 grams ruller i ! prøv at købe et sæt ruller af 4 og 5 grams ! det vil helt klart give resultat !!! Det kan jeg garantere! Det er jo en kendsgerning, jo lettere ruller jo mere optræk, men så mister man lidt topfart hvis de er alt for lette, så kan knallerten ikke geare helt op, og jo tungere rullerne er, jo stærke kører den, med mindre godt optræk, da tungere ruller sørger for den kan geare helt op ! såå et sted mellem 4 og 5 grams ruller, så kan jeg garanterer dig din kværn spinder som en mis igen :D

Held og lykke

Mvh
Thomas

Godkendelse af svar
Fra : SoerenSkyggebjerg

Dato : 19-12-03 10:27

Tak for svaret kandu4thomas.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-12-03 16:57

kandu4thomas, nu er det efterhånden, syvovtyvende gang du efteraber mig, prøv om du ikke selv kan finde svaret, før mig.
SoerenSkyggebjerg, du er velkommen til at brænde din vario af med 4 grams ruller, og når det så er sket kan du spørge kandu4thomas, hvorfor.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 19-12-03 17:21

Hali haløj palle i dametøj...!

Der er sguda ellers en som har pisset må din sukkermad, bitten! Næææ jeg kommer bare med det rigtige svar, og retter dig med at sige ruller har stor betydning !!
For du skriver her: Man kan vel ikke sige at udstødningen direkte betyder noget for rullerne, vel ikke mere end karburatoren, cylinderen mm. <------ øhhh jaja palle...! Det sgu så heller ikke lige helt rigtigt..! Tror bare ikke du kan begynde at klare lidt udfordring herinde..!
Hold dig mundter kaptajn ! og nyd julen ! den kan måske gøre dig i godt humør :D

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 19-12-03 17:24

Og palle by the way...den Vario brænder ikke af du kan være ganske roligt, han fintrimmer varioen til omkring 5 grams..! såååå.......

Kommentar
Fra : claas_

Dato : 06-03-04 19:38

Du skal helst bruge 3 grams ruller...

Kommentar
Fra : kandu4thomas

Dato : 07-03-04 09:29

3 grams ruller ?!?! Hvad fanden snakker du om ?! Varioen vil sguda gå total amok med 3 grams ruller, og læg mærke til spørgsmålet er besvaret for lang tid siden !

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-03-04 12:43

claas_ bruger du samme logik, som da du skrev: http://www.kandu.dk/dk/spg/27578
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pjuskeOne

Dato : 05-03-08 19:58

hallo.. jo flere heste jo tungere ruller. medmindre man vil have et hurtig optræk. så skal de jo være lidt lettere. og så kører den så ik lige så hurtig på toppen. men man har så mere bundtræk. og mere på toppen med tungere ruller

Kommentar
Fra : pjuskeOne

Dato : 05-03-08 20:14

hvis man nu tager en knallert med kædetræk og sætter et fortandhjul på som har syv tænder. så vil motoren tage 10000 omdrejninger og så vil den kun kører 45km/t. tager man så tandhjulet af og sætter et 14tand's på. så vil den tage 70000 omdrejninger og man vil så få et hurtiger optræk og topfart. det er på samme måde med ruller. er de for lette tager den flere omdrejninger end den kører og er de for tunge trækker den ikke ordenligt selvom optrækket er nogenlunde. skal man så have et ordenligt optræk med tungere ruller så skal man hive flere heste ud af sin motor. mvh pjuskeone

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-03-08 23:02

vrøvl
Hvis man gearer knallerten op hved at sætte stort fortandhjul på, så kører motoren da ikke 7 gange så hurtigt.
Desuden er et knalletspørgsmål på 4,5 år vel nok løst.

Kommentar
Fra : pjuskeOne

Dato : 06-03-08 10:41

ja mon ikke.. ved bare at hvis man sætter et syv tands på en knallert så tager den flere omdrejninger. har ikke nævnt noget om at den tager omdrejninger syv gange så hurtig. den kan jo kun tage de omdrejninger som den kan yde. men ligesom i en bil om du vil. sætter man den i 4gear så blir omdrejninger lavere og kan motoren så yde mere eller har den et stort bundtræk/kraftoverskud så kan den vel os træk femte gear hurtigere ud.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-03-08 19:37

sætter et 14tand's på. så vil den tage 70000 omdrejninger og man vil så få et hurtiger optræk og topfart.