/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afskærmningstræer mellem villaer?
Fra : Garmund
Vist : 643 gange
100 point
Dato : 15-12-03 18:24

Vores naboes ejendom ligger på en måde så vi gensidig kan se ind i hinandens køkkener. Dette vil vi gerne gøre noget ved - fx ved at plante 2-3 småhøje træer. Træerne må ikke blive højere end ca. 5 meter - og have en smuk og rimelig tæt krone. Jeg har tænkt på rønnebær eller japansk kirsebær i en opstammet form. Men er der nogen der har et godt forslag - og evt. om hvad et træ i 3-4 meters højde koster - og hvor man evt. kan købe sådan et? Hvad tid på året er bedst at plante sådan et træ?
Mvh Garmund

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 18:37

Altid plante træer om efteråret.
Aldrig plante høje træer.
Hedeselskabet har et godt ordsprog
Citat
Plant et træ og få en pind
Plant en pind og få et træ

For det skal virke, skal det jo være stedsegrønt. Ellers hjælper det jo ikke om vinteren.
Graner eller fyr, kunne være velegnet. Bare skær toppen af, når de er høje nok, og husk at klippe dem jævnlig. De kan faktisk klippes i facon hvis dette ønskes. Og de vokser hurtig.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-12-03 18:50

Lærk kan også klippes efter behag men er ikke særligt køn om vinteren.

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 15-12-03 19:00

hej
hvis I vil have dem tætte i bunden også, vil jeg foreslå søjle-thuja--et flot træ (hvis det er et træ) der kan studses når de bliver for høje
altid plante om efteråret
m.v.h. wipo

Kommentar
Fra : pahus

Dato : 15-12-03 22:32

Hej vi har plantet en række med thuja for 3 år siden.De var ca 80 cm høje og blev plantet med en afstand på
1,5 meter og de er i dag ca 2 m høje. Vi er godt tilfreds med at vi valgte thuja og forventer at de gror helt
tæt sammen om et par år. Jeg vander dem selvfølgelig om sommeren , men det er også en god ide at vande dem
om efteråret hvis det er tørt, ellers vil de yderste skud blive brune i løbet af vinteren. Planterne kostede 40 kr /
pr. stk. Hilsen Pahus.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-12-03 22:37

Hwa' med et flethegn, eller en mongo stor bambus - ingen af dem er til at kvæle

Kommentar
Fra : Garmund

Dato : 16-12-03 09:17

Tak for jeres gode svar - de vil gå med ind i de videre overvejelser. Men jeg savner lidt svar på hvad træer koster der plantes du i lidt stor størrelse - fx 3 m. Dette skyldes at øjenhøjden i problemet - med gensidig genkig til nabo - ligger i ca 3 - 4 meters højde - og det at vente på en pind bliver til et træ vil nok afstedkomme ønske om fraflytning fra min bedre halvdel - før det når dertil. Så - byd gerne ind med flere forslag til løsning af mit problem - også meget gerne løvfældende småtræer eller måske frugttræer?
Mvh Garmund

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 100 point
Dato : 16-12-03 09:41

<<garmund
OK. Jeg viderebragte bare hedeselskabets gode råd. Du kan købe store træer, men de er dyre. Prisen varierer meget fra sted til sted, så et eksakt råd, er svært. Jeg ved heller ikke hvor du bor, og du vil vel ikke køre fra Skagen til Gedser, for at hente to-tre træer. Dertil kommer problemet med store træer. Hvis de skal have den størrelse du skitserer, skal du have en entreprenør til at plante dem. Rodknolden, med påhængende jord, skal være enorm, hvis et træ i denne størrelse skal overleve.
Hvad med en anden løsning. Lav et espalier i ønskede højde, og lad nogle planter (stedsegrønne), slynge sig op i dette, indtil evt. små træer vokser sig store. Lav et espalier 2 meter fra dit eget køkkenvindue, udsynet er væk, og lys kan stadig komme ind.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 16-12-03 19:02

hej
var det så ikke en ide at sætte persienner i køkkenvinduet. de kan skjule meget
m.v.h. wipo

Godkendelse af svar
Fra : Garmund

Dato : 16-12-03 21:36

Tak for svaret jmsgruppen. Ja - du har nok ret - lad mit spørgsmål ende her. Jeg går i tænkeboks og træffer en beslutning hvor voksne træer ikke indgår.
Mvh og ønsket om en god jul.
Garmund

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 17-12-03 09:15

Garmund
selv tak, og ja det er besværligt med store træer.
god
godt [nytår}
MVH
JMS
nb. jeg kan nu ikke læse flere kommentarer her.