/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Dominerende marsvinehun
Fra : cmv1
Vist : 1348 gange
60 point
Dato : 15-12-03 15:21

Vi har to marsvin, som er ca. 6 måneder gamle, begge hunner. De får varieret kost, masser af grønt og vitaminer, og er generelt meget glade og tilfredse. De bliver kælet meget med, og er ude at løbe jævnligt. Vores problem er, at den ene gerne vil have en kæreste, sådan som hun opfører sig. Hun laver sjove lyde (fårekylling-lyd) samtidig med at hun vrikker med bagdelen og går eller løber efter den anden, som ikke forstår det, og det kan ende med at den ene eller anden bliver lidt agressiv. Vi synes, at det er synd for dem begge, hvad kan vi gøre? Skal vi vente på, at hun vokser fra det, hvis hun gør det eller er der noget vi kan gøre? Hun har gjort det mere eller mindre siden vi fik dem, men det er blevet mere og oftere, f. eks. når den ene eller begge kommer tilbage til buret, men også når de løber ude. Vi har læst andre steder, at det er normalt for en han, der vil parre sig med en hun, og at det også er normalt for en dominerende hun, men trods det normale i det, vil vi gerne gøre noget ved det, hvis det kan lade sig gøre.

Accepteret svar
Fra : pavon66

Modtaget 60 point
Dato : 16-12-03 12:09

Hej

Der en stor mulighed for, at de skændes pga "teenagealder", hvis det er derfor de skændes vil det holde op igen, når rangordenen er helt på plads. De vil sikkert stadig skændes ind imellem, når f.eks den ene er i brunst. En evt. løsning på problemet kunne værre større bur(ved ikke hvor stort det du har er) og deri give dem hver sit hus. Det du oplever med dine 2 marsvin er rimelig normalt.

Hilsen Laila
http://pavon.dk

Kommentar
Fra : m1968m

Dato : 12-01-04 13:16

Hej,

Vi har også to marsvin (dog en han og en hun). Den opførelse du beskriver med den sjove fårekylling lyd, er måden vores kommunikerer med os på. (Tror vi)
Hvis de hører en pose rasle/køle skabet der går op/ eller vi kommer med foder til dem springer de op på buret i glæde og 'skriger'.
Så fårekylling lyden tror jeg ikke du skal være nervøs for, og eller skan jeg tilslutte mig pavon66 ang. teenage problemerne.

Alternativt: Alt efter plads og temperament, kunne i dele dem op, og få en han til hver. Vores er rigtige glade for hinanden og skændes kun om maden en gang imellem.

Kommentar
Fra : pavon66

Dato : 12-01-04 15:23

Hej

Hvis man vælger "at få en han" til hver, vælger man ikke ligefrem en permanent løsning! Man bør ikke lade hannen og hunnen gå sammen hele tiden, da hunnen for det meste vil blive parret umiddelbart efter fødsel og det er synd/belastende for hunnen, at få unger hele tiden. Hunnen og hannen bør altså skilles ad når hunnen er drægtig. Dette kræver endnu flere bure, for ikke at tale om nye hjem til de små unger.
Hilsen Laila
http://pavon.dk

Kommentar
Fra : cmv1

Dato : 09-02-04 15:14

Hej

Efter der nu er gået noget tid, er det blevet bedre. Den dominerende hun er knap så dominerende som før, og den ikke dominerende leger af og til dominerende. Det var sikkert teenage-problemer, som pavon66 skriver. Vi har haft dem mere ude, og en kort periode var den dominerende forvist til en papkasse, da hun havde bidt den anden, hvilket hjalp helt gevaldigt. Hvis de fremover får store problemer, vil vi købe et større bur til dem. Lyden, som jeg beskrev som fårekylling-lyden, er absolut ikke den samme som den lyd de giver, når de kalder. Kaldelyden er mere som en fløjten, mens fårekyllinglyden er en slags brummen, ligner lidt lyden, når de knurrer.

Godkendelse af svar
Fra : cmv1

Dato : 09-02-04 15:15

Tak for svaret pavon66.