/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvor lang tid kan man vente på stævning?
Fra : Fylke
Vist : 1502 gange
40 point
Dato : 15-12-03 12:05

Car Parks advokat har truet mig med stævning for parkeringsafgift som jeg har nægtet at betale. De skrev til mig den 7.november 2003 og sagde at jeg ville få en stævning inden 10 dage hvis jeg ikke inden da havde betalt afgiften. Jeg skrev med det samme at jeg ikke havde ændret synspunkt og jeg har stadig ikke hørt noget. Så hvor længe er det rimeligt at jeg skal holdes på pinebænken, vi har nu den 15. december og jeg ved godt de måske har mange sager i øjeblikket, men er det ikke lang tid at vente på en stævning.??

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 15-12-03 12:24

Hej Fylke.

Der er ingen krav om at en tvist skal indbringes for retten inden en bestemt tid, når blot det omtvistede krav ikke er forældet. På den anden side har man også set eksempler på at domstolene har valgt at nedsætte en rentepåstand fordi sagen har ligget og trukket renter inden den blev indbragt, men her kræves nok at væsentligt større beløb (jeg går ud fra det er tale om en enkelt bøde) og at beløbet har ligget noget længere.

Du må nok affinde dig med at Car Parks advokat kan trække stævningen indtil kravet bliver forældet. Det kan jo også være at han slet ikke har til hensigt at stævne dig, og at han kun prøver at presse dig til at betale.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : Fylke

Dato : 15-12-03 12:53

Hvor lang tid går der før en sag er forældet??

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 50 point
Dato : 15-12-03 13:14

Som udgangspunkt forældes et krav 5 år efter det er forfaldent, men i nogen tilfælde gælder der en 20 års forældelsesfrist. I dette tilfælde er forældelsesfristen 5 år, men jeg er ikke 100% sikker, så du må ikke hænge mig, hvis jeg tager fejl. :)

Godkendelse af svar
Fra : Fylke

Dato : 15-12-03 13:16

Tak for svaret RyeJensen.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 05-01-04 20:43

Jeg vil blot lige bekræfte Rye Jensen i, at der her er tale om 5 års forældelse. Det er først, når der foreligger fundament (dom eller skylderklæring - eller i en anden boldgade gældsbreve - , at der er tale om 20 årig forældelse.) Dette blot til orientering.

Vi taler om 5 år fra gældens opståen, dvs. ex. hvis du flytter den 1. januar 1998 og først får en regning 1. februar 1998 så gælder den 5 årige forældelse fra gældens opståen som er den 1. januar 1998 også selvom regningen først udstedes en måned senere.