/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
bagbeklædning til brændeovn
Fra : ba45
Vist : 7954 gange
40 point
Dato : 15-12-03 11:34

jeg har malet savsmulstapet bag min brændeovn, men min skorstensfejer har pålagt mig at fjerne dette pga. brandfare. Jeg har foreslået en metalplade men de må man ikke, da denne er varmeledende. Vægen som røgrøret går igennem er af 10 cm gasbeton og ind i en isokernskorsten. Afstanden mellem brændeovn og væg er 10 cm.
jeg ønsker ikke atsætte fliser, kakler eller murstensskaller op.
på forhånd tak.
ba45
ps. ny bruger har ikke så mange point at gøre godt med

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 11:40

Nu er der jo afskåret en masse muligheder på forhånd.
Du kan på trælasten købe en Vermiculux plade. Denne er nem at forarbejde, og kan males.
Hvis trælasten ser måbende ud, så sig det er et produkt fra Ivarson.

MVH
JMS
NB. Der findes godkendte metalplader, som du kan se ved forhandlere af brændeovne.

Kommentar
Fra : ba45

Dato : 15-12-03 11:59

Til jmsgruppen.
Jeg har henvent mig i et pejsecenter, de har ikke hørt om problemet før, det havde tømrerhandlen heller ikke, da tapet påklæbet en gasbetonvæg normalt ikke bliver opfattet som brændbart.
Men din løsning kunne da være en mulighed
mvh.
ba45

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 12:03

<<ba45
Jeg tror, at det skyldes den tætte placering (10cm), normalt er denne afstand lidt større. Jeg kan ikke helt huske kravene, men de kan da findes frem.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : ba45

Dato : 15-12-03 12:20

Til jmsgruppen.
Det kan godt være du har ret mht. afstanden, men jeg har set reglerne om opstilling her.

www.morsoe.com/dk/faq/before/13.htm

Men det er jo for min egen sikkeheds skyld at skorstenfejeren skønner som han gør.
mvh.
ba45

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 12:29

Fin beskrivelse, men læg mærke til:
tapet på murværk, bliver ikke NORMALT anset.....
Din skorstensfejer mener åbenbart noget andet.
Hvis du ikke kan lide Vermicolux, kan en glat plade ef eks. eternit jo også anvendes.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : ba45

Dato : 15-12-03 13:15

Til jmsgruppen.
Jeg kender ikke Vermicolux men vil undersøge markedet for at se produktet.
har prøvet de pågældende sites men både produkt og producent er ubekendt.

http://www.byggekram.dk/sw157.asp?lsearchdataid=70282
http://www.raadogdaad.dk/shownode.asp?find=Vermicolux

mvh.
ba45

Kommentar
Fra : ejulius

Dato : 15-12-03 13:36

jmsgruppen har en god løsning med en eternitplade og den kan males og der fås maling som ikke kan brænde,men hvad med at tage en snak med skorstensfejeren.

MVH
Ejulius

Kommentar
Fra : ba45

Dato : 15-12-03 13:43

til Ejulius.
Har taget en snak med skorstensfejeren, men her var der kun påbud ingen gode råd. Men det er da klart jeg er åben for de beskrevne muligheder.
mvh.
ba45

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 40 point
Dato : 15-12-03 13:46

Beklager, har husket forkert m.h.t. stavning, staves Vermiculux
http://www.ivarsson.dk/sw53.asp
Her kan du se pladerne.
MVH
JMS

Godkendelse af svar
Fra : ba45

Dato : 15-12-03 14:11

til jmsgruppen.

Tak for din udholdenhed mht. til mine småproblemer, så du får de sølle 40 point jeg kunne tilbyde.
Håber, jeg kan hjælpe en anden gang.

mvh.
ba45

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 14:25

Du skal ikke tænke på point. Det er ikke derfor jeg svarer på spørgsmål, det er mere interessen.
Og selv tak.
God
MVH
JMS
nb. jeg kan nu ikke læse flere kommentarer her.