/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
manglende karddisk?
Fra : npt
Vist : 262 gange
100 point
Dato : 12-12-03 11:25

Jeg har lovet at fixe min makkers pc'er. Pc'en er en 750 AMD, med Wind.XP.
Den kan ikke starte op. Pri-master, sec-master er væk. Den kan ikke finde harddisken. Jeg kan ikke køre en f-disk, (manglende c-drev). Jeg har forsøgt næsten alt. Jeg kan ikke køre antivirus, virker ikke i DOS.
Jeg prøver nu at lave en genoprettelses-diskette.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 11:27

Prøv at skille maskinen ad.
Se efter om IDE kablet (den brede med mange ledere) sidder ordentlig fast på harddisk / andre steder.
Måske er det her problemet er.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 11:50

Tjek i bios om det hele er der. Forhåbentlig, ellers kan det jo være kontrolleren der er feset af. evt. bubdkortet. Der er vel en grund til at du skulle fixe pc.en

Fijala

Kommentar
Fra : npt

Dato : 12-12-03 12:11

Alle kabler er som de skal være. Jeg tror jeg skal anvende genoprettelsesdisketter, men hvor og hvordan? Problemet opstod efter spil på nettet,ADSL.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 12:15

Har du en startdiskette med Win 98. Hvis du har så smid den i og start op på den, vent til den er klar og når den blinker med A.\ så skriv fdisk og tryk enter, så vil du kunne køre fdisk fra disketten. Der vil du i hvertfald se om der er harddiske tilstede

Fijala

Kommentar
Fra : npt

Dato : 12-12-03 12:29

HAr forsøgt f-disk. Også med win98 start.
KAn være virus, forkert partition eller lign.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 12:40

Hvis der ikke er noget galt med harddisken, skal den være at se inde i bios, ellers er der intet du kan gøre, for ellers tror pc-en jo at der ikke er en harddisk. Brug søg efter harddisken og se hvad der sker. Der er lidt forskelligt alt efter hvad for en bios du har. Er ved ar kigge efter i 2 forskellige. Vender tilbage

Fijala

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 12-12-03 13:45

Lige en lille kommentar mere.
Hvis det er en ældre pc (tyder 750amd på), kan det være noget helt tredie.
I bundkortet sidder en lille batteri, som giver strøm til BIOS hukommelsen. Hvis denne er flad, mister BIOS hukommelsen.
Nyt batteri i, og en autosetup af bios, hvis det er batteriet??
MVH
JMS

Kommentar
Fra : Grubsnik

Dato : 12-12-03 14:51

Lige en hurtig fejlretnings-checkliste:
1. tjek om de kan autodetectes i bios'en
hvis de ikke kan de, så er det hardwaren (eller bios) der er galt, ellers fortsætter vi:
2. Start op på en win98 bootdisk (kan hentes på www.bootdisk.com)
3. gå ind i fdisk, check om den kan finde begge harddiske.
4. kig i fdisk på hvilke partitioner der er, hvis den ikke finder nogen, så skal den en tur ud forbi en Norton diskdoktor (flyt harddiskene over i en anden computer og kør det derfra)´
5. Finder den partitionerne, (også selvom det er 'non-dos') så er der håb endnu.
6. støv xp-reperationsdisketterne af og sæt dem igang.

Hvis du ikke kan finde dem i bios:
1. Tjek data og strømkabler, til alle harddiske OG eventuelle cd-drev,
2. Tjek jumpere sidder rigtigt, igen på alle enheder (i dette tilfælde master på begge hd's, slave på cd-drevet), jumperen sidder typisk mellem strøm og datakabel.
3. prøv at koble den en harddisk af og se om den anden dukker op i bios.

Når du lige har været den liste igennem, så skriv igen, om ikke andet, så må du få en fejlbesked hen af vejen, vi kan klø os i nakken af...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-03 15:13

Mulig fejl:
HD (C:) og CDrom sider på samme fladkabel som master begge to
HD (C:) sidder på forkert fladkabel
Sådan her må de godt sidde:
HD(C:) sat som master på ide0(1)primary
CD-rom sat som slave på ide0(1)primary
Har du flere HD eller cd/dvd så tag dem fra (begge kabler)
Prøv at starte, og lad høre hvad den siger.
Emesen.

Kommentar
Fra : npt

Dato : 12-12-03 15:22

Nu er computeren helt død. Kan ikke engang aktivere skærmen. Harddisken banker og larmer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-03 15:25

Har du kigget på kablerne - sidder de rigtigt.
Har du prøvet som jeg skrev.
Emesen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 15:28

Nu 1 ting af gangen, følg nu emesen råd og gør det helt fra starten

Fijala

Kommentar
Fra : npt

Dato : 12-12-03 15:32

Der er kun en harddisk. Jeg har ikke flyttet om på nogen kabler. Min makker siger at den har virket for nylig. Der var for øvrigt en tushpen inde i cd-brænderen, som jeg har taget ud. Kan batteriet til bios pludselig blive flad? Eller er harddisken stået af?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-03 15:36

Så kobler du lige CD-rom fra (begge kabler.)
start....................Hvad sker der

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 15:37

Nu skal du tjekke om harddisken sidder som master på ide primær og om cd-rom som slave på samme, hvis der kun er 1 ide. Hvis der er 2 ide skal cd-rommen sidde som master på ide 2 sekundær.

Fijala

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 12-12-03 15:38

Prøv at tage harddisken ud, og sæt den i din maskine som slave, så kan du se om harddisken virker. Mens du har disken i din egen kan du foretage viruscheck, og evt, fjerne spyware, hvis der skulle ligge noget på den.

Hvis den så virker kan du sætte den tilbage i din vens pc, og så er det ikke harddisken der er noget i vejen med.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : npt

Dato : 12-12-03 16:05

Jeg har taget begge kabler til cd-romdrev ud. Intet resultat. Computeren bipper ved opstart og skærmen blinker uden at vise noget. Som om at bios også er væk.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 16:08

Nu tyder det på at backupbatteriet på bundkortet er fladt. Er det længe siden at den har været startet op altså pc-en

Fijala

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 16:11

Sidder for øvrigt selv i øjeblikket og roder med harddisk. Købte en 160GB, men bios kunne ikke håndtere den, måtte opdatere. Herefter kunne XP ikke læse så stor en disk før jeg havde hentet service pack 1. Så nu kører det hele når den bliver færdig med ar formatere. Dejligt at få ca. 26Gb mere.

Fijala

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-03 16:13

Ok så tjecker vi din bios.
Jeg går ud fra at du kender vejen til bios. del/F1/F2/F10/ins/
Tag din HD fra Begge kabler
start og gå i bios
Find stedet hvor HD/cdrom plejer at stå
skal stå til auto
Den bibber under opstart men du bør kunne komme i bios
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-03 16:18

Fijala - jeg har lige måtte skifte fra 10gb (nedbrud) til en kæmpe 80gb som min gamle 450mhz lige kan klare. Så nu er der plads et stykke tid til mine 3 styresystemer.
Emesen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-12-03 16:23

Emesen

Ja, nu tror man jo aldrig at man løber tør for plads, Selv om vi her i huset har 3 pc-er, bruges pladsen hurtigt med to teenages unger der roder med alt fra Kazar til jeg ved ikke hvad. Det er jo helt utroligt hvormeg både film og musik fylder.

Fijala

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 12-12-03 16:55

Skal han have noget ud af den harddisk?
Hvis harddisken stadig, efter fjernelse af tuschpen i CD, "banker" er det fordi den er "død".

Kommentar
Fra : npt

Dato : 12-12-03 19:19

Har taget ledninger ud af harddisk. Intet resultat. Harddisk larmer, bios væk.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-03 19:47

Din harddisk kan ikke larme når ledningerne er taget fra.
Men det kan din diskette.
Din bios er ikke væk, for den er hele grundstammen i din comp.
Men derfor er det da muligt at du ikke kan komme ind og se bios indstillingerne.
Men vi mangler at vide om der vises noget på skærmen og hvad der sker når du starter comp.
Kan den læse en diskette - eller hvor langt kommer den efter at du har startet comp.
Emesen.
Det er da noget af en opgave du er gået i gang med.

Kommentar
Fra : npt

Dato : 12-12-03 19:54

Den viser ikke noget på skærmen. Skærmen blinker men tænder ikke. Harddisken larmede ikke da ledningerne var fjernet! Jeg kommer overhovedet ikke i gang. Måske er batteriet fladt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-12-03 20:18

Nu er der en mulighed for at starte fra grunden.
Kun det allernødvendigste skal være der.
skærmkort (kun hvis der ikke er indbygget skærm-stik)
mindst mulig ram
processor
Alt andet ud/koblet fra både strøm stik og fladkabel
Citat
1.-start ............tryk del/delete mens den starter eller det der står nederst på skærmen
Kan den det - altså vise noget på skærmen - så afslut (ESC) og sluk

Citat
sæt diskettekabel til (farvet ledning mod strømstik)
2.-start ............tryk del/delete mens den starter eller det der står nederst på skærmen
Kan den det - altså vise noget på skærmen - så afslut (ESC) og sluk

Citat
sæt harddisken til
3.-start ............tryk del/delete mens den starter eller det der står nederst på skærmen
Kan den det - altså vise noget på skærmen - så afslut (ESC) og sluk

Fortæl hvad den gjorde og hvornår (tal)
Emesen.

Kommentar
Fra : npt

Dato : 12-12-03 21:39

Jeg har prøvet at koble hardddisken til min egen computer: Den findes ikke.
Jeg tror at både harddisken og batteriet er færdige. Vi prøver med en anden disk og et andet batteri i morgen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-12-03 01:03

Helt uhyggelig, hvor mange forslag der er til den stakkels mand.Kan faktisk godt forstå, hvis han er forvirret.
Det vil jeg sgu være i den situation

>>NPT, tror du har ret, harddisken er måske færdig
MVH
JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 13-12-03 01:16

>JMS, det var også derfor jeg rådede til først at undersøge harddisken for eventuelle fejl. Hvis man må bruge udelukkelsesmetoden.
Men ellers giver jeg dig fuldstændig ret. I mange spørgsmål "overfalder" mange af svarerne næsten hinanden, og alle har hver sit løsningsforslag, så mange af spørgerne næsten bliver mere vildledt end vejledt.

Spørg mig ikke hvorfor, pointræs?????

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : npt

Dato : 13-12-03 10:21

Jeg vil komme med et nyt inlæg når jeg har prøvet en anden harddisk og et nyt batteri. Ideen med at afprøve harddisken på min egen pc'er, var ikke så dum.

Kommentar
Fra : npt

Dato : 13-12-03 18:12

Nu har jeg fået pc'en til at køre med en anden harddisk. Den oprindelige harddisk kan til nød lokaliseres men ikke anvendes. der kommer en meddelelse: Capable but bad.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-12-03 18:40

HD er nok "færdig" så en lowformat hjælper nok heller ikke.
Her kan hentes bootdiske som kan lidt mere.
Emesen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-12-03 01:47

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 18-12-03 09:36

Hvis der er data, der skal reddes, så prøv her
http://www.quattro-it.dk/datarecovery.htm