/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan passes Lavendel planter i stuen
Fra : nalamai
Vist : 5434 gange
40 point
Dato : 12-12-03 00:07

Jeg har to opstammede lavendeler ca. 75 cm høje, de er delvist gået ud, men har friske skud hist og her. Jeg vil gerne vide hvordan man holder dem her i vinter halvåret. Har forsøgt at finde oplysninger via havebøger, men der står ikke noget om at have dem som stueplanter. De står i solfyldte sydvinduer, og bliver vandet ca. 1 gang om ugen. Måske skal de beskæres, men hvornår?

Accepteret svar
Fra : reve

Modtaget 50 point
Dato : 12-12-03 01:21

Idet jeg har boet i det franske en del år, har jeg bedst forstand på lavendel i " ægte friland ". Men derfra kan jeg også fortælle, vi i forskellige " bjerglag " - altså klima-forhold, har medbragt visse erfaringer.
Da jeg jo ikke helt ved, under hvilke forhold, dine lavendler befinder sig, er det svært at komme med det rette bud. .... Men dog... for det første : vand dem endelig ikke for meget ( heller meget mere tørt, end du " nænner " ). Og så det helt ægte franske : Beskæring,- ja det er " Lige før Påske " ( og meget ned og tilbage ). Da dine lavendler jo tilsyneladende er store og frodige, så bør du skære dem " groft " tilbage ( altså endnu engang mere end du sandsynligvis har lyst til. !!! Gør du ikke det nu, med den størrelse, de har, får du sikkert ikke megen glæde af dem i næste sæson......... Uanset alt... de dufter pragtfuldt og vores egen, høst fra flere år siden, kommer stadig til sig ret !
Men... du kan måske forsøge at lave din egen lille have i Provence.. det er i ihvert fald flot, du har opnået så flot et resultt her i det nordlige !
Mange hilsner Reve

Kommentar
Fra : reve

Dato : 12-12-03 01:21

Idet jeg har boet i det franske en del år, har jeg bedst forstand på lavendel i " ægte friland ". Men derfra kan jeg også fortælle, vi i forskellige " bjerglag " - altså klima-forhold, har medbragt visse erfaringer.
Da jeg jo ikke helt ved, under hvilke forhold, dine lavendler befinder sig, er det svært at komme med det rette bud. .... Men dog... for det første : vand dem endelig ikke for meget ( heller meget mere tørt, end du " nænner " ). Og så det helt ægte franske : Beskæring,- ja det er " Lige før Påske " ( og meget ned og tilbage ). Da dine lavendler jo tilsyneladende er store og frodige, så bør du skære dem " groft " tilbage ( altså endnu engang mere end du sandsynligvis har lyst til. !!! Gør du ikke det nu, med den størrelse, de har, får du sikkert ikke megen glæde af dem i næste sæson......... Uanset alt... de dufter pragtfuldt og vores egen, høst fra flere år siden, kommer stadig til sig ret !
Men... du kan måske forsøge at lave din egen lille have i Provence.. det er i ihvert fald flot, du har opnået så flot et resultt her i det nordlige !
Mange hilsner Reve

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 12-12-03 08:11
Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 12-12-03 08:12
Godkendelse af svar
Fra : nalamai

Dato : 13-12-03 14:48

Tak for svaret reve.

Kommentar
Fra : nalamai

Dato : 13-12-03 14:50

Tak for svaret.
Jeg vil straks lade være med at vande, kan jeg beskære dem nu eller skal jeg bare lade dem stå til før påske ? De ser lidt miserable ud.
Provence? jo der er skønt, har været der for år tilbage.
Venlig hilsen nalamai

Kommentar
Fra : reve

Dato : 14-12-03 00:19

Kære Nalamai !
Jeg har forsøgt at skrive en lille kommentar, men er bange for, den ikke er " nået gennem system "
Altså : Dine flotte lavendler har givet dig og dine SÅ meget.... derfor : må du nu give dem fred og hvile vinteren over!1!!
Fint... du vander meget.. meget... meget sparsomt... næsten, så du ikke nænner det ( lad være med at se på dine kære imedens ,- det er jo bl.a. derfor, det er så svært at lade være med at nære )..
Dernæst : vent... vent.... vent med at beskære...... giv nu de " stakler lidt fred,-- det har de fortjent, efter alt, de har givet dig gennem sommeren. Jeg ved godt, det gør ondt, for de ser både
triste og " kede " ud,- samtidig er de lidt i vækst med små skud på spring..... men lad dem nu får fred........ lov mig det. Som tidligere skrevet : LIGE FØR PÅSKE !!!! Det passer altså den vidunderlige, blå jomfru perfekt !!!!

Kommentar
Fra : nalamai

Dato : 15-12-03 03:31

reve
Jeg lader dem pænt være, og tak for det gode råd.
Venlig hilsen
nalamai