/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hvorfor ALTID faglært arbejdskraft ved o~
Fra : A.C.Rosmon
Vist : 1090 gange
1 point
Dato : 11-12-03 07:13

bibsamie skrev i et tip, at man ALTID skal bruge faglæært arbejdskraft ved ombygning og byggeri. Jeg har flere gange set "Mestre" lave noget lort, der ikke holdt en meter, og set "amatører" lave nærmest overperfekte ombygninger. De proffessionelle har tit en arkord, som de skal have til at give penge. Der er en vis konkurence, hvorfor de tit kommer til at afgive for lave tilbud, hvorfor de giver sig til at sjuske for at få lidt overskud. Amatørerne er ofte på egen hjemmebane, og ved, at de skal leve med de ting de laver i mange år. Alle ved, at man kan ikke se hvor lang tid du har brugt på projektet, men man kan se det færdige resultat. Derfor bruger mange amatører meget længere tid på at få tingene til at se godt ud. Pæne og lige fuger på begge sider af steneneAmatører murer tit heller ikke så hurtigt op, så stenene når at sætte sig bedre, så muren ikke skrider. Kontrolerer om tingene er i lod og vatter, og undersøger hvad der skal til får at tingene er i orden. Det er ikke nok, at bruge faglærte folk, de skal i forvejen have vist, at de er værd at bruge.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 1 point
Dato : 11-12-03 09:01

Ups.......

Du har i et eller andet omfang ret Rosmon. Du ser samme "snobberi" inden for stor/lille firma. Jeg har været i både store og små firmaer indenfor mit fag og må med beklagelse erkende at firmaernes antal ansatte under ingen omstændigheder er ligefrem propertional med viden og kvalitetsniveau. Inden for de tekniske fag er det noget nær det modsatte der er reglen.

Iøvrigt vil jeg vove den påstand, at alt det der knaldebang byggeri, MT Højgård, KPC Byg og hvad faen de alle sammen hedder, høvler op i stor hast, er noget slemt skrammel. Byggetiden er for kort. Man har ingen lyst til at anvende og betale for ordentlige rådgivere, men overlader istedet dette til entreprenørerne, som efterhånden er verdensmestre i at snyde og hekse, sådan at de kan lave en klatskilling. Ligeledes er hovedparten af rådgivere idag så dårlige at de yder en så ringe og mangelfuld rådgivning, at man vel dybest set ikke kan klandre hovedentreprenørerne for at "snyde" med rådgivningen. I tilbudstekster ses ofte ordlyden: "Det påhviler entreprenøren at dimensionere........Entreprenøren bærer det fulde ansvar for......" Se så er det helt hen i hundens unævnelige! Rådgivende ingeniør?!?!? De er nærmest vildledende og opstiller bare krav, kan ikke rådgive og evner til sidst ikke at kontrollere om kravene er opfyldt!?!?!? Sørgeligt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 09:18

Jeg glemte lige at høvle de UE'ere der render i røven på de store entreprenørfirmaer. At disse kan sove og tør vise sig i kirken er ufatteligt. Jeg ville kunne skrive en bog i mange bind om uhæderligheder begået på danske byggepladser. Eksempel: KPC vil helst ikke have fremmede rådgivere rendene på deres pladser. Al pladsledelse klarer man selv. Man klemmer underentreprenørerne lidt mere end smertegrænsen. Resultat: Når KPC vender ryggen til kommer der kun to lag gips istedet for tre lag gips på brandvæggen. Hullerne lukkes ikke foreskriftmæssigt. Hele vejen igennem hugges en hæl og klippes en tå. KPC-byggelederne kan ikke opdage alt (gør det bestemt heller ikke), så slutteligt er byggeriet langt fra ok. Brandnormer osv er ikke overholdt. Ingen evner at kontrollere og gennemskue fejlene ........ MEN DET VAR BILLIGT OG FACADEN FLOT, og UE-erne deltager lystigt for at forsøge at snøre hovedentreprenørerne og i det hellige omsætningstals navn. Bvadr. Byggepladser idag = Låsbysvendsen der søger at narre Låsbysvendsen!

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 11-12-03 09:30

Jeg har også læst bibsamie´s tip gad vide om han selvstændig håndværker??
Jeg er ved at bygge garage og det meste klare jeg sgu selv og jeg mener bestemt at man kan lave meget selv men det tager selvfølgelig længere tid men man bruger også mere tid på at måle og lode som rosmon skriver og det jo også fordi det er en selv der skal gå og se på det bagefter.Og som amatør har jeg også sat mig ind i tingene inden man går i gang så man er sikker på man overholder alle kravene. Et eksembel er at jeg har lige lagt tagsten og har brugt bindere efter foreskrifterne som man skulle også havde jeg en bekendt ude for at se det (han er tømmer) og de havde sgu aldrig bundet så mange tagsten som jeg havde gjort !!! de binder sgu kun de sten de selv synes!!
Men det tror jeg nu heller ikke har noget at sige under normale forhold at håndværkerne "snyder lidt med kravene" men det kan gå galt under ekstreme forhold f.eks hvis vi for orkan igen..

Mvh thomat

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 09:47

...og dog Thomat. Forestil dig scenariet med et lejlighedskompleks med mange etager og dårlige brandvægge mod teknikskakterne/ringe brandlukninger? Jeg synes ikke det lyder rart. Nyligt har jeg set et byggeri, hvor ventilationsentreprenøren har lukket alle huller med skum. Skum brænder, enten godt (brandskum klassificeret B1 eller B2), eller ekstrem godt (almindelig fugeskum). BR95 siger i 6.4.3 stk 1. Gennemføringer for installationer i brandvægge og brandsektioneringsvægge skal lukkes tæt så adskillelsens brandmæssige egenskaber ikke forringes. Se også kap. 12.1 stk 1

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-12-03 10:09

Har selv en håndværksmæssig baggrund som klejnsmed indenfor ventilation. Jeg ved at foreløbig er 3 skoler nedbrændt på grund af dårlig udført ventilation, brandspjældene virkede ikke, brandøre kunne ikke lukke ol.
Det har ikke været tale om uvidenhed men ren og skær byggesjusk.

Det er vel derfor brandtilsynet og arbejdstilsynet er så skrappe med deres regler angående flugtveje.

Omvendt er der også mange der ikke har fået ordentlig instruktion i at vedligeholde og rense fedtfiltre i storkøkkener, som i værste fald kan medføre total nedbrænding af en bygning. (Hvis nogen kender Skive kasserne var her et klassisk eksempel.)

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 11-12-03 10:23

>>3773 Det har jeg godt nok ikke set. Jeg er godt klar over at man ikke må bruge skum til tætning ved gennemføringer ved brandvæge/brandsikringer
Du har ret det lyder ikke rart

thomat

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-12-03 10:23

Tror det er på tide, med lidt indblanding herfra
Faglærte kontra ufaglærte, kan man ikke stille op på den måde. En faglært har en uddannelse indenfor faget, en ufaglært ikke. Generelt ved en faglært bedre hvordan, end en ufaglært. Men der er en del eksempler på, at en god ufaglært udfører feljfri arbejde, og en faglært udfører det rene sjusk. Man kan ikke generalisere. Mange ufaglærte er egentlig faglærte, fordi de har arbejdet sammen med faglærte i måske 20 år. De har bare ikke papir på deres ekspertice.

Det der er mere vigtig, at undgå sort arbejde. Man har ingen garanti, man har ingen klagemuligheder man har intet. Et eksempel, jeg kender, fordi de stakkels mennesker ringede til mig.
Citat
En murmester lavede en skorsten sort. Fik sine sorte penge, men skorstenen kunne ikke godkendes. De stakkels mennesker, anmodede mesteren om at bygge den om. Mesteren sagde først, den har jeg aldrig lavet. Menneskene sagde, vi har billeder. Mesteren sagde, åh ja, den har jeg glemt at fakturere, laver lige faktura. Mesteren lavede den om, men de stakkels mennesker tabte senere sagen i retten, og fik lov at betale for skorstenen to gange. Først sort som de ikke kunne bevise, senere den almindelige faktura.

Jeg kunne ikke hjælpe dem, retten kunne ikke hjælpe dem. Og hvad er moralen så, undgå / afskaf sort arbejde, det er tit den dyreste løsning.
Og så lige det sidste, brug ALTID autoriserede mestre hvor dette kræves (el,vvs, kloak), ved senere salg af huset, kan undladelse af dette give uoverskuelige problemer.
Glædelig
MVH
JMS

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 11-12-03 10:34

>>jms enig i det sidste kun brug autoriserede folk til el.vvs jeg kunne ikke drømme om selv begynde med at lave el. i min garage. Men derfor er der sgu mange andre ting man selv kan lave hvis man sætter sig ordentlig ind i tingene inden man kaster sig hovedkulds ud i projektet og kende sine begrænsninger!!!!!!
og selvfølgelig skal vi ikke generalisere dårlige faglærte håndværker
Men overskriften lød på at man kun skulle bruge faglærte håndværker og det mener jeg ikke

Tak i lige måde

mvh thomat

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 11-12-03 10:39

Selvfølgelig skal man ikke generalisere, og helt klart ved arbejder der kræves syn på, el, vand, vvs, kloak er det oplagt at benytte en autoriseret håndværker.

Denne streng går vel mere på mindre arbejder eller reperationer, og ikke ligefrem højhusbyggeri.

Og rigtig >JMS, hvis man selv har lavet noget el-arbejde og huset brænder ned på grund af dårligt arbejde, lægger forsikringen formentlig ud, men sender skønsomst regningen videre til ejeren af huset.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-12-03 10:40

<<thomat
Læs lige min kommentar igen. Jeg siger ikke, du skal udelukkende bruge faglærte håndværkere, Afhænger altid af opgaven. Der er forskel på, at skifte dørhåndtag, eller ændre de bærende konstruktioner i en bygning.

JMS

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 10:42

JMS jeg er bestemt ikke tilhænger af fuskere. Hverken når det er med eller uden regning. Probleme, som jeg ser det, er at der er alt alt for mange fuskere, både sorte og hvide. At der er regning på, er ingen garanti for at der ikke laves fusk.

Ellebye: Instruktionen kan nemt være givet, men senere smidt væk, sparet væk. Det ser man tit.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-12-03 10:47

nej den eneste garanti du kan få her i livet er, at du skal dø på et tidspunkt.
Men har du INGEN faktura på udført arbejde, har du SLET INGEN muligheder overhovedet, for reklamationer / erstatning o.s.v. Bruger man en momsregistreret, (altså hvid arbejde) har man trods alt håndværkerens produktansvarsforsikring, hvis alt går galt IKKE???

JMS

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-12-03 10:56

JMS Jow jow, men garantierne er ikke noget værd. Dummer mesteren sig tilstrækkelig, lukker han bare. Og inden for mange fag er der ingen garantiordninger.

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 11-12-03 11:19

>>jms jeg har læst din kommetar det var ikke din overskrift jeg hentydede til med at man kun skulle bruge faglærte håndværker det var bibsamie der mente det i hans tip.
der startede debaten...

thomat

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 11-12-03 11:33

<<thomat
Sorry, har ikke læst tippet før nu.
Stadig, man kan ikke generalisere, der er for meget relativitet..
Som nævnt, håndtag og bærende konstruktioner for eksempel, og fuskere findes allevegne.
Anser mig selv som MEGET dygtig håndværker, min kone har anden mening, hun er krakiler med ALT.

JMS

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-12-03 12:38

Det er en hvepserede jeg har fået fat i. Jeg syntes at jeg ville tage fat i bibsamies tips, inden der blevet givet for mange point, da jeg synes det kan være tvivlsomt. Selvfølgelig skal man have folk der er faglærte til at udføre de ting der kræver autorisation, men er det ikke nogen men kender godt , og har tillid til, ja så må man kontrolere deres arbejde, eller..........? ja hvad skal man med fuskere på markedet? Sende dem i retten masser af gange, og få erstatningen udbetalt i småklatter over 10 år?

Ikke alle faglærte fortjener dine kroner, og mange mennesker laver noget flot gør det selv arbejde, fordi de selv skal se på det de næste 50 år, og derfor sætter sig ind i det de skal lave, og derfor er omhyggelige med det de laver, og skal se på, og leve med fremover. Der er dygtige ansvarlige håndværkere. Hellere give dem lidt mere, og tingene så er i orden, end invitere en der bare er billig. Og ellers gør det selv, men det tager tid, for du skal jo få et resultat der er bedre end det en proffessionel håndværker laver.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 18-12-03 01:43

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Godkendelse af svar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-12-03 11:09

Tak for svaret 3773. Det havde været rart om bisamie havde svaret,men så skulle det ikke være. der har været udemærkede reflektioner over spørgsmålet, og alle rimelige besvarelser Det er ikke antallet af point der får folk op af stolene, men emnet. At jeg siger at svar nr 1 er god, skyldes at jeg så kan give lidt flere point.
Til jms.
jeg følger med i de diskusioner jeg sætter i gang, det kan du se på indlægene, men da der har været en dobbelt diskusion omkring bisamie og hans meninger, er denne her diskusion afgået ved en stille og rolig død.

Mvh

A.C.Rosmon

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-03 11:17

Næh, lidt træls at han ikke gad deltage, men brugte tipsene til at kommunikere med. Husk jeg startede selv en tråd, for at få ham op af stolen.