/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Opladning af lithium-ion batterier ?
Fra : ivn
Vist : 956 gange
50 point
Dato : 10-12-03 18:06

Hvad er bedst ?
Skal et lithium-ion batteri (den helt flade type til digitalkameraer) "bruges op" før opladning, eller kan man lade op når man kun har brugt det lidt ?

Kommentar
Fra : kokjo

Dato : 10-12-03 18:07

alle batterier der kan oplades bør være brugt op helt, inden du genoplader dem.

kokjo

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-12-03 18:13

Du kan godt oplade før batteriet det er "udløbet", men batteriet får en kortere levetid. Det bedste vil være at have to batterier, så du altid har et fuldt opladet batteri parat.
Et genopladeligt batteri har det bedst med at løbe "tør".

mvh ans og

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 18:15

Jeg er ikke enig. Fik et stort foredrag om batterier den forleden.
I gamle dage, SKULLE batterier helst være tømte, gjorde man ikke det, nedsatte man lagerkapaciteten.
(kender de fleste fra ældre mobiltelefoner)
I de moderne batterier, kan man klatlade det man lyster. No problem...

MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 18:17

Jeg er ikke enig.
Fik et stort foredrag om batterier forleden.
I gamle dage, SKULLE batterier helst være tømte, gjorde man ikke det, nedsatte man lagerkapaciteten.
(kender de fleste fra ældre mobiltelefoner)
I de moderne batterier, kan man klatlade det man lyster. No problem...

MVH
JMS

Kommentar
Fra : ivn

Dato : 10-12-03 18:21

Det drejer sig om et lithium-ion batteri i et Casio EX-Z4 digital kamera. Opladning foregår når kameraet står i den medfølgende docking-station. Det vil jo være nærliggende bare at lade det stå deri og lade op når man ikke bruger det, så er det altid klar til brug, men det er altså her jeg bliver i tvivl om hvad der er bedst. Man siger jo at et mobiltelefon batteri skal løbe ud før opladning, det er jo vist også et lithium-batteri. Men på den anden side: I en bærbar PC sidder der også lithium-batteri, og det bliver vel løbende opladet ?
MVH IVN

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-12-03 18:21

Begynder man først på at "klatlade" så kan man blive ved. Det bedste er at have 2 batterier.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 60 point
Dato : 10-12-03 18:37

Her:
indsætter lige et link, der underbygger min påstand:
http://www.fi.dk/test/telefoni/mobiltelefoner_2002/batterier/
Jeg troede det samme, men blev overbevist under nævnte foredrag, men der er forskel på lithium og NiMH batterierne .
Kan sagtens finde flere.. OK

JMS

Godkendelse af svar
Fra : ivn

Dato : 10-12-03 19:46

Tak for svaret jmsgruppen. Det lyder som et goft underbygget svar, det vælger jeg at tro på.
MVH IVN

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 10-12-03 19:51

ivn
Selv tak. Og det er rigtig nok. Det andet er en gammel opfattelse, som jeg også selv havde indtil for nylig.
Og god
MVH
JMS

NB. jeg kan nu ikke læse flere kommentarer her..