/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Computere i Mozambique
Fra : thbala
Vist : 506 gange
100 point
Dato : 10-12-03 10:49

Hej

Jeg har brug for at vide hvor udbredt computere er i Mozambique.
hvor mange er der af dem og hvad bruges de til...
meget gerne et link til nogle oplysninger omkring emnet

mvh Thbala

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-12-03 12:28

Hej.

Det forestiller jeg mig kan være meget svært at finde nogen steder.

Du kunne evt. prøve at kontakte nogle af de hjælpeorganisationer der arbejder dernede, for at høre om de har nogle ideer, men umiddelbart er computere formentlig kun udbredt i de højere klasselag, og ikke for meningmand.

Jeg kunne dog godt forestille mig et stort potientielt marked dernede, hvor der kunne være stort salg ved ældre, men funktionelle computere.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 10-12-03 12:45

Ved Danida oplyser de, at der er mellem 0 og 1/4 computer pr 1000,00 indbyggere. Der findes praktisk talt ikke private computere, og det er det offentlige, industrien og pressen der er i besiddelse af de få computere de er.

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 10-12-03 13:15

grunden til at jeg spørger er at vi har et projekt vedrørende computere og kommunikationsmidler i Mozambique. Vi skal skrive noget om hvordan det foregår nu og hvordan vores løsning på deres problem vil hjælpe. Vores løsning er at købe eller få gamle computere og installere gratis software derpå og derved gøre det meget billigt at indføre i Mozambique.

det jeg ønsker er at finde oplysninger om hvordan det foregår nu.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-12-03 13:22

Det jeg forstå er at i har brug får en organisaton, som eks. Danida til at distribuere de computere I indsamler?

Det lyder som en rigtig god ide.

Held og lykke med projektet.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 10-12-03 13:29

er der en der har et link til hvor det står hvor mange computere der er pr. 1000 indb. i Mozambique..

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-12-03 13:55
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-12-03 13:59

Et lille udsnit:

In terms of computer access, Mozambique has also made great relative progress over the last few years, although in absolute terms the results are less impressive. From 1996 to 1998, the number of computers per hundred inhabitants increased dramatically from 0.08 to 1.6 (6).

I 1998 var antallet af computere 1,6 per 100 indbyggere.

Kommentar
Fra : Tibericulumus

Dato : 09-10-04 11:19

[SARKASIM]
Skide god ide !
[/SARKASIM]

Der skal også medtages praktiske forhold med i billedet af den "gode" ide, navnlig tilstedeværelsen (eller mangel på samme) samt stabiliteten af elektricitetsforsyning, telefonnettets stærkt begrænset udbredelse og kapacitet og sidste men ikke mindst - indkøb eller indsamling af og/eller konvertering til "portugesiske" tasterturer.

Transport rystelserne fra den ekstrem dårlige standard af landevejene og treidierangs lastvogne som vil få pladerne klippet på stedet i dk, samt den grusomme håndtering som de fleste "indfødte" håndtere andre folks gods med, levner de i forvejen godt brugt og nedslidt computeregavers mekaniske indmad ikke særlig stor overlevelses chance.

Og allerværst kommer jeg i tanke om IT-revolutionens bagside - De 100,000'inder af de gode "gamle'daws" sekretære og "typografer" som uundværligt vil miste deres levebrød når deres hakkebrædter bliver erstattet med 1000 gange mere effektive "gaver" fra danmark !!! Hvad skal de så leve af ?

Men hvad f***** - Fremskridt Frem for ALT !

[SPITTING SMILIE]