/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Aktier
Fra : food_life
Vist : 544 gange
150 point
Dato : 09-12-03 16:50

Har været selvstændig et års tid og for den ledige kapital i virksomheden har jeg købt aktier! Nu har jeg af revisoren fået at vide at det må man ikke - kon købe obligationer! Hvad er logiske i det?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 17:00

Det forstår jeg ikke helt...
Hvilke virksomhedsform anvender du: A/S, ApS, I/S eller enkeltmandsfirma....
Hvilke midler, har du købet aktier for. Frie midler, eller???
Prøv lige at uddybe dit spørgsmål

MVH
JMS

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 09-12-03 17:09

Enkeltmandsfirma - købt aktier for firmaets bankindestående - naturligvis for at opnå en større gevinst end den lave bankrente!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-12-03 17:21

Aktier sammenlignes nærmest med lodsedler i den forbindelse.
Obligationer ikke.
Se hvad der skete med 2M invest.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 17:28

Helt ærlig, jeg kan ikke se nogen steder du ikke må købe aktier for dine penge. Det er jo dine egne penge vi taler om (enkeltmandsfirma). Det jeg fiskede efter var, om de var indsat til forhåndsafskrivning eller lign.
Nu er jeg ikke revisor, men spørger lige min revisor i morgen. Jeg er sikker på du må købe aktier.
Vi ser i morgen, medmindre der ikke lige er en Statsaut. revisor her på kandu..
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 17:42

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Kommentar
Fra : food_life

Dato : 15-12-03 19:12

til jmsgruppen - det er muligt at du ikke læser dette; men hvad med at overholde det du selv lover inden du spiller bussemand! kender udemærket reglerne og har ikke brug for en ekstra belæring!

MVH

Accepteret svar
Fra : Busken

Modtaget 150 point
Dato : 16-12-03 22:47

Revisoren taler om (nu gætter jeg selvfølgelig lidt):

Man må ikke have aktier i sin virksomhedsordning (ordning for personligt ejede firmaer, som har den virkning at skatten kommer til at minde om skatten i et selskab), hvis man køber aktier for virksomhedens midler, har man hævet pengene privat!

- og det kan jo være lidt usmart, da fidusen med Virksomhedsordningen jo netop er, at penge, der bliver stående i virksomheden regnes som opsparet og beskattes med kun 30% foreløbig skat, mens de når de hæves bliver beskattet med op til 70%. Så hvis pengene bliver stående, har du jo mange flere penge at investere og kan derfor opnå et højere afkast - derfor siger revisoren: altid obligationer i virksomhedsordningen.

Hilsen Busken

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 16-12-03 23:11

Glemte at sige, at jeg selv er registreret revisor...

Godkendelse af svar
Fra : food_life

Dato : 17-12-03 07:52

Tak for svaret Busken.