/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
isolering har en lambda værdi på 0,037 ~
Fra : Odense
Vist : 9784 gange
100 point
Dato : 09-12-03 15:20

hej! Hvis isolering har en lambda værdi på 0,037 og en på 0,040 og man har 250m2 tag med 300mm isolering hvad kan forskelen så værer?!

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 15:33

Inden jeg begiver mig ud i store udredninger, så læs lige her:
http://www.rockwool.dk/RW_isoler/denlillelune/lambda.asp?tl=Generelt+om+isolering
(husk hele linien)
Her kan du læse om alt, indenfor varmeledningsevnen.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 09-12-03 17:06

jooo tak for linket... men jeg kunne godt tænke mig at vide i kroner/ører hvad man kan spare på et år eks..

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 17:25

Glem alle dine udregninger. Hvis du har en 300mm isolering, og begynder at regne varmetab ud på 0,03 lambda, er vi nede i øreafdelingen..
Besparelsen er varierende, idet denne afhænger af forskellen mellem teperatur på henholdsvis varme og kolde side. Man kan lave beregninger, der viser forskellen i en time, ved en given temperaturer, eller flere timer ved en given temperatur, men desværre er vor temperatur ikke given i dk. Man kan så gøre det smarte, at man beregner efter middeltemperatur i dk, med en fast temperatur i huset eks. 20 grader. Efter denne model, kan du efter de instruktioner der er på Rockwools hjemmeside, selv beregne dit varmetab. Smart ikke..
MVh
JMS

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 09-12-03 17:32

Hej Odense

Her er et link til et program der kan beregne besparelser ved isolering:http://www.rockwool.dk/RW_isoler/besparelser/index.asp?tl=Besparelse%2Bi%2Bkr., om det dækker dit behov er ikke sikkert.

Som alternativ kan du forudsætte at der kan interpoleres liniært mellem en lamdaværdi på 0,037 (bedst isoleringsevne) og 0,040 (dårligst), det vil sige forskellen mellem lampdaværdierne i procent også er lig besparelsen i procent. Det er ikke en videnskabelig, men brugbar løsning til overslagsberegning.

Hilsen
mayday

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 09-12-03 17:32

det er fordi man kan købe glasuld til 19kr m2 0.040 og til 27.5kr. som har 0.037 lambda værdi,,, sååå hvad kunne man spare !? eller vil man bare vælge den billigst isolering!?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 17:36

Kan jeg ikke umidelbar svare dig på. Jeg er sikker på, at begge er godkendt i DK, eller???
Man har set bl.a. polsk mineraluld, som ikke er godkendt, så er du i tvivl, Galsuld eller Rockwool efter temperement.
Spørg evt. efter datablade, der skal evt. godkendelse fremgå.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 09-12-03 17:44

>jmsgruppen
I varmetabsberegninger indgår lamdaværdien som en konstant, og er en vigtig faktor i beregningen, en forskelen mellem 0,037 og 0,040 er immevæk omkring 8 %.

8 % af noget stort = meget

Hilsen
mayday

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 19:00

<<<mayday
Procent er jo en underlig skabning. Hvis jeg har to hunde, og den ene dør er 50% af mine hunde døde. Det er sgu meget i %, men immervæk kun en hund. M.h.t. din beregningsmetode er vi IKKE enige. Du er nød til, at sammenholde temperatur indvendig og udvendig. Hvis der konstant er 20 grader indvendig, og konstant 20 grader udvendig, er tabet så stadig 8% (eller 7,5) som er mere nøjagtig????
Så glemmer du lige en anden viktig faktor. Lambdaværdien udregnes efter 1 meter tyk isolering. Ikke 300 mm. Taler vi så stadig om dine 7,5-8% ????
Alt dette er smuk teori, herunder også varmetabsberegninger. Noget helt andet er det praktiske. Det største varmetab i praksis, er meget sjælden selve isoleringen, hvis kravene iøvrigt er overholdt. Derimod dårlige samlinger, bærende konstruktioner, manglende foranstaltninger mod vind (vindbrædder) o.s.v.
Prøv lige selv, at lave en beregning, hvis du putter 100mm ekstra på, så du har 400mm. Hvor mange år skal du så fyre, evt. med olie, inden investeringen, inkl. arbejdsløn så er indtjent??? Du kender selvfølgelig kvm. prisen for efterisolering, inkl. arbejdsløn pr kvm. Hvad er den iøvrigt?

jms

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 19:03

<<odense
Husk lige på, at lambdaværdi på isolering, ikke er 100%, der er tolerance i det de opgiver. Jeg forstår godt du er fristet af den billige isolering, men som sagt før, kontroller lige datablade.
Jeg mangler stadig en oplysning fra dig med dit tag. Nemlig udluftning. Er dette OK.

JMS

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 09-12-03 19:40

>jmsgruppen
En lambdaværdi er en såkaldt materialekoeficent og er konstant uanset om materialetykkelsen er 1mm eller 2 km tyk.

Lambdaværdien er udtryk for hvor stor mæmgde varme der passerer gennem 1m tyk materiale på 1 m2 i løbet af en time, ved en temperaturforskel på 1 C.

Altså uanset hvor tyk et isoleringslag er, er lambdaværdien den sammen, heraf følger, at en lavere lambdaværdi og øget isoleringstykkelse giver lavere varmetransmision, og hermed lavere omkostninger til opvarmning.

Spørgsmålet gik på forskellen i lambdaværdien og betydningen heraf, det er hemed besvaret, og så er det iøvrigt fløjt-hamrende ligegyldig om isoleringsmaterialet kommer fra Polen eller Langbortistan.

Hilsen
mayday

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 09-12-03 20:28

hmmm 250m2 tag af den billige iso. koster mig 14250kr. den lidt beder iso.kommer til at koste 20.625kr... (arbejde er det samme) men kan det betale sig at købe den dyrer !? hvis nogen kan regne det ud hehehe ?!

(har også et bjælkedæk på 220m2 som skal have 150mm, så alt i alt så er der en del pris forskelv på hele huset)

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 09-12-03 20:42

<<Mayday
Spørgsmålet er ikke besvaret. Din procentberegning er ude i skoven. Hvorfor svarer du ikke konkret, om dine procentanvisninger er korrekte, og hvor de stammer fra? Rockwool? Eller fra dine mærkelige anslåede taghældninger, med beregningsfejl? Skal jeg finde spørgsmålet? Man kan læse sig til meget, men ikke alt.
JMS

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 09-12-03 20:51

Hej Odense

Hvis man forestiller sig dit varmeforbrug udregnes til kr. 20.000 årlig med den billige isolering (lambda 0,040) vil forbruget teoretisk kunne reduceres med ca. 8 % (jf. tidligere indlæg) ved at anvende den dyre (lambda 0,037) eller ca. kr. 1.600 år.

Prisforskellen er kr. 6.375 det betyder at du efter knap 4 år sparer kr. 1.600 årligt ved at købe og bruge den dyre.

Hvis varmeudgiften er højere går der foholdsvis kortere tid en 4 år.

Du kan regne dit forbrug ret præcis ud ved at bruge det regneprogram fra Rockwool jeg henviste til i et tidligere link.

Hilsen
mayday

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 100 point
Dato : 09-12-03 20:52

<<odense
Jeg har beregnet din omtrentlige besparelse pr. 100 kvm. Hvis du vælger den dyre isolering.
Pr. år vil du pr. 100 kvm spare kr.: 170,00 kr.
Forrentningstid ved almindelig annuitet, 6% obligationslån 139 måneder eller 11,58 år
Forudsætninger: oliefyr, diff. i lambdaværdi, ikke 7 til 8% men 10%
Så nu er det jo dit valg, hvad du vil vælge.
advarsel: advarer stadig om udenlandsk isolering uanset mayday. Nogle af de importerede isoleringer, er ikke godkendt af SBI (statens byggeforsknings institut), oftest p.g.a. de ikke overholder de påståede kvaliteter i deres deklarationer.
God fornøjelse, Synd det kradser så meget. Har du ikke læst om det nye papirisolering, endda brandsikker???

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 15-12-03 17:44

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 17-12-03 10:58

hej ! jeg har lige købt en prøve rulle af det billige glasuld! FØJ for noget shit isolering! det ligge nærmest i klumper! så mit råd ! køb kun det DANSKE glasuld isover... det er da utrolige at man kan sælge sådan noget lort ! (købt hos www.olt.dk det ubrulge glasuld)

Lamba tror jeg ikke meget på det som står på pakken så! det er tydlige at det billige ikke opfylder standart. også selv om det er tysk glasuld.

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 17-12-03 11:00

Tak for svaret jmsgruppen.