/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Oplysningspligt som bilejer.
Fra : FlemmingBille
Vist : 881 gange
20 point
Dato : 08-12-03 10:30

I tilfælde af at ens søn låner bilen og får en fartbøde, er man som bilens ejer forpligtet til at oplyse førerens identitet, når det er et familiemedlem der har lånt bilen ?

P.s. Jeg mener en politibetjent kørte en sag for et års tid siden i forbindelse med d.o., men kender desværre ikke udfaldet.

Med vnlig hilsen

Flemming Bille

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 30 point
Dato : 08-12-03 11:02

Ja det er du...Men der er det i loven der siger at du ikke behøver at udtale dig, hvis det skader din sag. Så har du gjort noget kriminelt så behøver du ikke sige noget.
Ang. betjenten så tabte han sagen. http://www.bt.dk/krimi/artikel:aid=128335/

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 08-12-03 11:06

I.h.t færdselsloven er du altid forpligtet til at oplyse, hvem der har ført bilen på et givet tidspunkt. I sagen, du nævner blev politimanden af en dommer pålagt at oplyse, jfr. nedenstående:

Polititjenestemand indberettet for overtrædelse af færdselslovens § 118, stk. 1, jf. § 65, stk. 1. (oplysningspligt) i forbindelse med, at hans private køretøj var blevet filmet af et hastighedsovervågningskamera. Tjenestemanden bekræftede over for dommeren, at han var bekendt med førerens identitet. Han kunne bekræfte, at den pågældende lovligt kunne føre køretøjet, men at han ikke ønskede at oplyse identiteten på den pågældende, idet der var tale om et nært familiemedlem. I den forbindelse påberåbte han sig vidnefritagelse, jf. retsplejeloven. Tjenestemanden blev idømt en bøde på kr. 500,-, idet dommeren tilkendegav, at han ikke kunne påberåbe sig vidnefritagelse, jf. retsplejeloven. .

Godkendelse af svar
Fra : FlemmingBille

Dato : 08-12-03 12:19

Tak for svaret geu.