/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kalk ved swimmingpool
Fra : kiranadia
Vist : 2142 gange
20 point
Dato : 07-12-03 21:22

Vi har lige købt et luksussommerhus med svømmebassin, desværre har det vist sig at ruderne rund om bassinet er hårdt angrebet af kalk, så hårdt at vi ikke kan rense det af. Vi har prøvet: WC-rens, eddikesyre, salt, pudsemiddel til glaskeramisk kogeplade for at nævne nogle stykker, endvidere har vi også affedtet ruderne først med et basisk middel, men altsammen uden held, der bliver ved med at være små kalkrande, som godt nok kun kan ses, når man ser på glasset i en bestemt vinkel, men der er der. Hjælp!
Gitte

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-03 21:23

Næste er oksalsyre, prøv det.

Kommentar
Fra : kiranadia

Dato : 07-12-03 21:25

Tak for svaret Teil, det vil jeg prøve, hvor køber jeg det, og hvordan gør jeg?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-03 21:31

Det må være Matas, vejledning følger med.
Det er skrappe sager.

Kommentar
Fra : kiranadia

Dato : 07-12-03 21:33

Jeg har alligevel mistet huden på fingrene og fået renset lungerne med diverse kemikalier, så jeg prøver det her også. Jeg vender tilbage, når eksperimentet er udført, men på forhånd tak.
Gitte

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-03 21:36

Det lyder voldsomt. Men ellers har jeg hørt noget om at gummihandsker
er opfundne. Samt briller til at beskytte øjenene med.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-12-03 21:37

staveskråstregskrivefejl - øjnene

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 07-12-03 21:49

Tilføjelse til Teil
Da det er oppe i øjenhøjde du skal arbejde, så >bør< du købe et par beskyttelsesbriller.
Dem til fyrværkeri som også er lukket i siderne kan godt bruges.
Emesen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 08-12-03 07:43

Kalk og oxalsyre går galt!!!! Man bruger oxalsyre til påvisning af kalk, da kalciumoxalat næsten er umulig at opløse. Saltsyre river lidt mere, også i lungerne, men calciumklorid er letopløsselig, og bruges til at tørre luft med, og tø is op med. Calciumoxalat giver i øvrigt små hårde krystaller, der kan ridse.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 08-12-03 10:30

Hvorfor ikke bare bruge HCL, eller saltsyre. Kan købes i alle supermarkeder. Fortynding:
start 1:10
Hvis det er for svag, kom lidt mere i. Pas på evt. fliser (fuger), vask altid efter med rent vand. Murere har i generationer brugt saltsyre til fjernelse af kalk, hvorfor så lige pludselig ALT mulig andet.
ADVARSEL: Pas på poolen, saltsyre og klor, udvikler gasser. Lad være at spilde i poolen. Brug handsker og briller. ( Ved godt murere ikke bruger handsker og briller mennn...)

JMS

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 08-12-03 16:20

ja jms, du siger det samme mere direkte end mig

Kommentar
Fra : kiranadia

Dato : 08-12-03 16:25

Dejligt at så mange kommer med gode råd. Jeg skal nok afprøve så hurtigt som muligt og vende tilbage med et svar, men vi er kun i sommerhuset i weekenden, så det varer et par dage.
Gitte

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-12-03 17:14

Ja JMS - salsyre og klor giver klorgas (det brugte hitler) som kan give vand i lungerne og faktisk drukner man. Men en et svømmepøl har (forhåbentlig) ikke ret meget klor i vandet, så der kan godt komme saltsyere ned i vandet uden at der sker noget (det gøres i svømmehaller).
Men hvis du bruger klorprodukter må du ikke også bruge saltsyreprodukter uden at have skyllet med rigeligt vand først.
Emesen.

Kommentar
Fra : nicoson

Dato : 12-12-03 16:52

Hvis du ikke får det af med saltsyre, så er det IKKE kalk.
Arbejder på et mejeri med meget kalk i vandet. Vi afsyrer vores varmtvandsanlæg hver 4. uge.
der er et lag på 3-5 mm kalk som forsvinder i saltsyre.....

Måske noget med klorsprøjt på vinduerne?????

Kommentar
Fra : kiranadia

Dato : 13-12-03 00:25

Jo, det kan sagtens være, du har ret, men skulle klorsprøjt være specielt svære at få af?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 13-12-03 03:13

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

for øvrigt, glædelig

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-12-03 15:10

Klor og metal kan give nogle forbindelser, der kan være svære at slå i stykker. Klorgasser koroderer kraftigt metaller, hvorfor man skal være meget omhyggelig med hvilket stål man bruger i en svømmehal. For nogle år siden var der flere svømmehaller der fik ubehagelige overraskelser.

Kommentar
Fra : kiranadia

Dato : 14-12-03 19:04

Til jmsgruppen
Øh - følger jeg ikke dialogen? Hvis jeg gør noget forkert, så sig endelig til, det har jeg nemlig ikke noget ønske om.
Til de øvrige - jeg har nu prøvet med saltsyre og det hjalp ikke det fjerneste. Altså kan det ikke være kalk, jeg har på vinduerne. men hvad søren er det så? Jeg prøvede at smørre lidt klorin på, og det blev helt hvidt, men fjernede ikke pletterne. Jeg har også prøvet med acetone - det duede heller ikke - suk. Kan klorsprøjt give så voldsomme følger? Håber nogen stadig har lyst til at hjælpe?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 14-12-03 21:49

Nu er der kun mekaniske midler tilbage. Jeg tjekkede lige, og kan se at du har prøvet med basiske midler og saltsyre. nu er der kun kniv, sandpapir og polermiddel tilbage. Start med en kniv, der er beregnet til at skrabe f.eks maling og andet af ruder. Er de stadigt noget tilbage kan du få sandpapir hos F.eks flygger, der går helt op i korn 1200. brug kun den, indtil der ikke er mere kalk og andet. Hvis der er ridser kan du få et polermiddel hhos Vest diamant, der forhandler værktøj o.l. til stenhuggere og andre. Jeg er sikker på at de kan og vil hjælpe dig.

Mvh
A.C.Rosmon

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 20 point
Dato : 14-12-03 21:51

Nb. Vest diamant 86 8365 77. Ring evt til dem inden du går videre.

Godkendelse af svar
Fra : kiranadia

Dato : 15-12-03 20:04

Tak for svaret A.C.Rosmon. Jeg må hellere lukke spørgsmålet nu, da huset er lejet ud fra på lørdag, og det derfor er begrænset, hvad jeg kan nå, men jeg skal nok vende tilbage med et resultat senere. Jeg har talt med en ekspert ud i vinduesglas, og han har rådet mig til, at jeg skal prøve med tandpasta, det indeholder nemlig et slibemiddel, som muligvis også kan fjerne aflejringerne. Desværre var han ikke særlig positiv, han mente, at fænomenet var lig med glaspest, og det er jo deprimerende, når man ved, hvor svært (umuligt) det er at slippe af med. Han pointerede også, at det er vigtigt at få ruden forseglet (porene lukket) igen efter afslibningen. ellers er man ikke nået særlig vidt.
Tak for mange gode forslag.
Gitte